History of Comics
General data
Course ID: | 08-KUDL-HKO |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | History of Comics |
Name in Polish: | Historia komiksu |
Organizational unit: | Faculty of Social Sciences |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty dla 4 semestru Kulturoznawstwa I stopnia |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Module type: | compulsory |
Major: | (in Polish) Kulturoznawstwo |
Cycle of studies: | 1st cycle |
Module learning aims: | (in Polish) C1 Zapoznanie studentów z historią medium komiksowego C2 Przekazanie wiedzy na temat najważniejszych tytułów z historii medium komiksowego C3 Analizowanie w trakcie zajęć najważniejszych przykładów tekstów komiksowych C4 Rozwinięcie umiejętności komunikacyjnych, publicznej dyskusji oraz pracy w grupie |
Year of studies (where relevant): | Year 2 |
Course module conducted remotely (e-learning): | (in Polish) Zajęcia fakultatywne |
Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences: | (in Polish) Podstawowa wiedza na temat historii kultury XX wieku |
Information on where to find course materials: | (in Polish) www.kulturoznawstwo.amu.edu.pl |
Methods of teaching for learning outcomes achievement: | (in Polish) Wykład |
Student workload (ECTS credits): | (in Polish) Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 30 h Praca własna studenta 30 h Praca własna studenta 30 h SUMA GODZIN 90 h |
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest przedstawienie studentom ewolucji medium komiksowego od momentu jego właściwych narodzin na początku XX wieku do czasów współczesnych. Dodatkowym celem kursu jest zapoznanie studentów z możliwie szeroką interpretacją opowieści obrazkowych w kontekście kulturowym, pozwalającą na powiązanie komiksu z wieloma wcześniejszymi historycznie przykładami narracji wizualnych. |
Full description: |
(in Polish) 1. Czym jest komiks? Szukając definicji medium obrazkowego 2. Hogarth, Töpffer i McCay – źródła języka komiksu 3. Medium marginesu – komiks i prasa codzienna na początku XX wieku 4. Amerykanizacja komiksu – Supermeni i Cudowne Kobiety 5. Komiks wojenny – superbohaterowie ruszają na front 6. Komiks powojenny – w stronę komiksu „dorosłego” 7. Komiks na cenzurowanym, czyli uwodzenie niewinnych 8. Komix podziemny, czyli obrazek kontra reszta świata 9. „Marvelizacja” komiksu. Odrodzenie medium obrazkowego 10. „Kto strzeże Strażników?” – mroczne lata 80. 11. Kolekcjonerzy i spekulanci. Ekonomia komiksu w latach 90. 12. Powieść graficzna – „dorosła” wersja komiksu? 13. Komiks w kontekście praktyk artystycznych i kategorii „świata sztuki” 14. „Malowane wstążki” i „dymki”, czyli komiks na świecie |
Bibliography: |
(in Polish) 1. Poetyka komiksu: Jerzy Szyłak 2. Zrozumieć komiks: Scott McCloud 3. Komiks kontra sztuka: Bart Beaty 4. Komiks w kulturze ikonicznej XX wieku: Jerzy Szyłak 5. Z teorii i praktyki komiksu: Wojciech Birek |
Learning outcomes: |
(in Polish) K_W01 podstawowe, historyczne i współczesne, koncepcje kultury oraz podstawową terminologię z zakresu kulturoznawstwa K_W02 podstawową terminologię oraz koncepcje, opisujące praktyki, relacje i procesy zachodzące w kulturze, a także koncepcje człowieka jako uczestnika i twórcy kultury K_U01 posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla kulturoznawstwa w typowych sytuacjach profesjonalnych K_U02 dokonać rozpoznania, obserwacji, interpretacji i krytycznej oceny wytworów kultury, przypisując je do właściwej tradycji K_K01 wykorzystania wiedzy kulturoznawczej we wspieraniu rozwoju współczesnego człowieka oraz kultur lokalnych i współczesnych społeczeństw, ma także świadomość swej odpowiedzialności za zachowanie ich dziedzictwa kulturowego K_K02 wykazania się wyobraźnią, wrażliwością społeczną i krytycyzmem w ocenie procesów i zjawisk kulturowych |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Forma zaliczenia: zaliczenie pisemne 5.0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami 3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami 2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne |
Practical placement: |
(in Polish) - |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.