History of Philosophy
General data
Course ID: | 08-KUDL-HFL |
Erasmus code / ISCED: |
14.9
|
Course title: | History of Philosophy |
Name in Polish: | Historia filozofii |
Organizational unit: | Faculty of Social Sciences |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty dla 1 semestru Kulturoznawstwa I stopnia |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Module type: | compulsory |
Major: | (in Polish) Kulturoznawstwo |
Cycle of studies: | 1st cycle |
Module learning aims: | (in Polish) Wyposażenie studenta w wiedzę z zakresu historii filozofii oraz w umiejętności dwojakiego rodzaju. Po pierwsze, poznane doktryny filozoficzne ma on traktować jak narzędzia użyteczne w badaniach kulturoznawczych. Po drugie, ma on orientować się w tym, co na temat kultury (jej pojęciowych ekwiwalentów) mieli do powiedzenia filozofowie od czasów antycznych greckich do narodzin nowoczesnej formacji kulturowej w XVIII wieku. |
Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences: | (in Polish) Wykład ma charakter wprowadzający. Warunkiem rozumienia przez jego uczestników omawianych zagadnień jest umiejętność posługiwania się wiedzą wyniesioną ze szkoły średniej oraz bieżące przygotowanie się do (kolejnych) zajęć. |
Information on where to find course materials: | (in Polish) Czytelnia instytutowa |
Methods of teaching for learning outcomes achievement: | (in Polish) Wykład |
Short description: |
(in Polish) Wykłady z historii filozofii, poza prezentacją doktryn filozoficznych reprezentatywnych dla tej dyscypliny - obejmują wiedzę o koncepcjach światopoglądowych konkurujących z owymi doktrynami. Do rangi symbolu urastają tu tragediopisarze antyczni oraz pisarze chrześcijańscy. Jedni i drudzy podają w wątpliwość wartość arche jako wiedzy chroniącej człowieka to przed wpływem fatum, w wersji chrześcijańskiej przybierającego postać wszechmocnego Boga. W przypadku studentów kulturoznawstwa rozszerzenie to służy czemuś więcej, niż wskazywaniu alternatywy dla myślenia filozoficznego. Celem przedsięwzięcia, jest odkrywanie kultury jako fenomenu (od zawsze) wymykającego filozofom usiłującym zamknąć go w ontologicznym projekcie. |
Full description: |
(in Polish) Wykłady z historii filozofii, poza prezentacją doktryn filozoficznych reprezentatywnych dla tej dyscypliny - obejmują wiedzę o koncepcjach światopoglądowych konkurujących z owymi doktrynami. Do rangi symbolu urastają tu tragediopisarze antyczni oraz pisarze chrześcijańscy. Jedni i drudzy podają w wątpliwość wartość arche jako wiedzy chroniącej człowieka to przed wpływem fatum, w wersji chrześcijańskiej przybierającego postać wszechmocnego Boga. W przypadku studentów kulturoznawstwa rozszerzenie to służy czemuś więcej, niż wskazywaniu alternatywy dla myślenia filozoficznego. Celem przedsięwzięcia, jest odkrywanie kultury jako fenomenu (od zawsze) wymykającego filozofom usiłującym zamknąć go w ontologicznym projekcie. Tematy zajęć: - Jońscy filozofowie przyrody - Heraklit i Parmenides - Tragediopisarze antyczni i sofiści - Sokrates - Platon - Arystoteles - Szkoły filozoficzne późnego antyku (epikurejczycy, stoicy, sceptycy) - Narodziny chrześcijaństwa - Św. Augustyn - Św. Anzelm z Canterbury - Św. Tomasz i św. Bonawentura - Filozofia renesansu (G. Boccaccio, G. Pico della Mirandola, N. Machiavelli) - Reformacja i kontrreformacja - Filozofowie angielscy XVII wieku (Fr. Bacon, Th. Hobbes, J. Locke) - Filozofowie francuscy XVII wieku (Kartezjusz, B. Pascal) - Oświecenie angielskie (D. Hume, A. Smith) - Oświecenie francuskie (Wielka Encyklopedia Francuska, Monteskiusz. J.-J. Rousseau) - Oświecenie niemieckie (I. Kant) |
Bibliography: |
(in Polish) - Wł. Tatarkiewicz, Historia filozofii. T I-III, PWN Warszawa - St. Świeżawski, Dzieje europejskiej filozofii klasycznej PWN, Warszawa - P. Rotengruber, Ideologia, anarchia, etyka. Dyskurs ponowoczesny a dialog. Humaniora, Poznań 2000 - P. Rotengruber, Kultura jako przedmiot badania, kultura jako horyzont wartości. Pragmatyczny zwrot Floriana Znanieckiego. Humaniora. Czasopismo Internetowe Nr 1 (13)/2016, ss. 83–95 |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po zakończeniu modułu student dysponuje wiedzą z zakresu historii filozofii. Wiedzę tę potrafi wykorzystać w dwojaki sposób. Po pierwsze, poznane doktryny filozoficzne traktuje on jako narzędzia użyteczne w badaniach kulturoznawczych. Po drugie, potrafi on odtworzyć genezę refleksji nad kulturą poprzez (chronologiczne) zestawienie tego, co na jej temat mieli do powiedzenia filozofowie wszystkich epok. Kluczowe w tej umiejętności jest wyodrębnienie kultury jako sfery ludzkiej aktywności tyleż niemieszczącej się w ramach projektu ontologicznego, co rozpoznanej jako warunek wiarygodności tegoż projektu. Kultura zdefiniowana jako świat wartości heterogenicznych (Nietzsche, Znaniecki, Deleuze, Vattimo itd.) stawia pod znakiem zapytania poznawczą wartość sprawozdania z tego, co jest podporządkowanego (Arystotelesowskiej) zasadzie niesprzeczności. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Egzamin pisemny; standardowa skala ocen (5.0-2.0): 5.0 - znakomita wiedza w zakresie treści kształcenia zawartych w programie przedmiotu 4.5 – bardzo dobra wiedza w zakresie treści kształcenia zawartych w programie przedmiotu 4.0 - dobra wiedza w zakresie treści kształcenia zawartych w programie przedmiotu 3.5 - zadowalająca wiedza w zakresie treści kształcenia zawartych w programie przedmiotu 3.0 - zadowalająca wiedza w zakresie treści kształcenia zawartych w programie przedmiotu 2.0 - niezadowalająca wiedza w zakresie treści kształcenia zawartych w programie przedmiotu. |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.