Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

History of Philosophy

General data

Course ID: 08-KUDL-HFL
Erasmus code / ISCED: 14.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0319) Social and behavioural sciences, not elsewhere classified The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: History of Philosophy
Name in Polish: Historia filozofii
Organizational unit: Faculty of Social Sciences
Course groups: (in Polish) Przedmioty dla 1 semestru Kulturoznawstwa I stopnia
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Module type:

compulsory

Major:

(in Polish) Kulturoznawstwo

Cycle of studies:

1st cycle

Module learning aims:

(in Polish) Wyposażenie studenta w wiedzę z zakresu historii filozofii oraz w umiejętności dwojakiego rodzaju. Po pierwsze, poznane doktryny filozoficzne ma on traktować jak narzędzia użyteczne w badaniach kulturoznawczych. Po drugie, ma on orientować się w tym, co na temat kultury (jej pojęciowych ekwiwalentów) mieli do powiedzenia filozofowie od czasów antycznych greckich do narodzin nowoczesnej formacji kulturowej w XVIII wieku.

Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences:

(in Polish) Wykład ma charakter wprowadzający. Warunkiem rozumienia przez jego uczestników omawianych zagadnień jest umiejętność posługiwania się wiedzą wyniesioną ze szkoły średniej oraz bieżące przygotowanie się do (kolejnych) zajęć.

Information on where to find course materials:

(in Polish) Czytelnia instytutowa

Methods of teaching for learning outcomes achievement:

(in Polish) Wykład

Short description: (in Polish)

Wykłady z historii filozofii, poza prezentacją doktryn filozoficznych reprezentatywnych dla tej dyscypliny - obejmują wiedzę o koncepcjach światopoglądowych konkurujących z owymi doktrynami. Do rangi symbolu urastają tu tragediopisarze antyczni oraz pisarze chrześcijańscy. Jedni i drudzy podają w wątpliwość wartość arche jako wiedzy chroniącej człowieka to przed wpływem fatum, w wersji chrześcijańskiej przybierającego postać wszechmocnego Boga. W przypadku studentów kulturoznawstwa rozszerzenie to służy czemuś więcej, niż wskazywaniu alternatywy dla myślenia filozoficznego. Celem przedsięwzięcia, jest odkrywanie kultury jako fenomenu (od zawsze) wymykającego filozofom usiłującym zamknąć go w ontologicznym projekcie.

Full description: (in Polish)

Wykłady z historii filozofii, poza prezentacją doktryn filozoficznych reprezentatywnych dla tej dyscypliny - obejmują wiedzę o koncepcjach światopoglądowych konkurujących z owymi doktrynami. Do rangi symbolu urastają tu tragediopisarze antyczni oraz pisarze chrześcijańscy. Jedni i drudzy podają w wątpliwość wartość arche jako wiedzy chroniącej człowieka to przed wpływem fatum, w wersji chrześcijańskiej przybierającego postać wszechmocnego Boga. W przypadku studentów kulturoznawstwa rozszerzenie to służy czemuś więcej, niż wskazywaniu alternatywy dla myślenia filozoficznego. Celem przedsięwzięcia, jest odkrywanie kultury jako fenomenu (od zawsze) wymykającego filozofom usiłującym zamknąć go w ontologicznym projekcie.

Tematy zajęć:

- Jońscy filozofowie przyrody

- Heraklit i Parmenides

- Tragediopisarze antyczni i sofiści

- Sokrates

- Platon

- Arystoteles

- Szkoły filozoficzne późnego antyku (epikurejczycy, stoicy, sceptycy)

- Narodziny chrześcijaństwa

- Św. Augustyn

- Św. Anzelm z Canterbury

- Św. Tomasz i św. Bonawentura

- Filozofia renesansu (G. Boccaccio, G. Pico della Mirandola, N. Machiavelli)

- Reformacja i kontrreformacja

- Filozofowie angielscy XVII wieku (Fr. Bacon, Th. Hobbes, J. Locke)

- Filozofowie francuscy XVII wieku (Kartezjusz, B. Pascal)

- Oświecenie angielskie (D. Hume, A. Smith)

- Oświecenie francuskie (Wielka Encyklopedia Francuska, Monteskiusz. J.-J. Rousseau)

- Oświecenie niemieckie (I. Kant)

Bibliography: (in Polish)

- Wł. Tatarkiewicz, Historia filozofii. T I-III, PWN Warszawa

- St. Świeżawski, Dzieje europejskiej filozofii klasycznej PWN, Warszawa

- P. Rotengruber, Ideologia, anarchia, etyka. Dyskurs ponowoczesny a dialog. Humaniora, Poznań 2000

- P. Rotengruber, Kultura jako przedmiot badania, kultura jako horyzont wartości. Pragmatyczny zwrot Floriana Znanieckiego. Humaniora. Czasopismo Internetowe Nr 1 (13)/2016, ss. 83–95

Learning outcomes: (in Polish)

Po zakończeniu modułu student dysponuje wiedzą z zakresu historii filozofii. Wiedzę tę potrafi wykorzystać w dwojaki sposób. Po pierwsze, poznane doktryny filozoficzne traktuje on jako narzędzia użyteczne w badaniach kulturoznawczych. Po drugie, potrafi on odtworzyć genezę refleksji nad kulturą poprzez (chronologiczne) zestawienie tego, co na jej temat mieli do powiedzenia filozofowie wszystkich epok. Kluczowe w tej umiejętności jest wyodrębnienie kultury jako sfery ludzkiej aktywności tyleż niemieszczącej się w ramach projektu ontologicznego, co rozpoznanej jako warunek wiarygodności tegoż projektu. Kultura zdefiniowana jako świat wartości heterogenicznych (Nietzsche, Znaniecki, Deleuze, Vattimo itd.) stawia pod znakiem zapytania poznawczą wartość sprawozdania z tego, co jest podporządkowanego (Arystotelesowskiej) zasadzie niesprzeczności.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Egzamin pisemny; standardowa skala ocen (5.0-2.0):

5.0 - znakomita wiedza w zakresie treści kształcenia zawartych w programie przedmiotu

4.5 – bardzo dobra wiedza w zakresie treści kształcenia zawartych w programie przedmiotu

4.0 - dobra wiedza w zakresie treści kształcenia zawartych w programie przedmiotu

3.5 - zadowalająca wiedza w zakresie treści kształcenia zawartych w programie przedmiotu

3.0 - zadowalająca wiedza w zakresie treści kształcenia zawartych w programie przedmiotu

2.0 - niezadowalająca wiedza w zakresie treści kształcenia zawartych w programie przedmiotu.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)