Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

History of Film

General data

Course ID: 08-KUDL-HFI
Erasmus code / ISCED: 14.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0319) Social and behavioural sciences, not elsewhere classified The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: History of Film
Name in Polish: Historia filmu
Organizational unit: Faculty of Social Sciences
Course groups: (in Polish) Przedmioty dla 1 semestru Kulturoznawstwa I stopnia
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Module type:

compulsory

Major:

(in Polish) Kulturoznawstwo.

Cycle of studies:

1st cycle

Module learning aims:

(in Polish) C1 Poznanie najbardziej wpływowych nurtów, kierunków, kinematografii narodowych i poetyk filmu światowego XX wieku.

C2 Rozwinięcie umiejętności rozpoznawania afiliacji danego dzieła filmowego do określonej tradycji kinematograficznej.

C3 Nabycie wiedzy na temat metod systematyzacji i periodyzacji dzieł filmowych.

C4 Pogłębienie świadomości kulturowych, społecznych, ekonomicznych i politycznych uwarunkowań przemysłu filmowego.

Year of studies (where relevant):

Year 1

Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences:

(in Polish) Brak.

Information on where to find course materials:

(in Polish) Materiały do zajęć zostają przesłane studentom drogą mailową (poczta AMU).

Methods of teaching for learning outcomes achievement:

(in Polish) Wykład z wykorzystaniem materiałów audiowizualnych.

Student workload (ECTS credits):

(in Polish) Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem

30

Zapoznanie się z zalecana literatura

10

Oglądanie materiałów audiowizualnych

40

SUMA GODZIN

80


Short description: (in Polish)

Ukazanie wybranych, najważniejszych nurtów kina światowego w szerokim kulturowym kontekście, technologicznym, antropologicznym, społecznym, politycznym, ekonomicznym i estetycznym. Wykład stanowi niezbędne wprowadzenie do wszystkich przedmiotów filmoznawczych i medioznawczych prowadzonych na kierunku kulturoznawstwo.

Full description: (in Polish)

Ukazanie wybranych, najważniejszych nurtów kina światowego w szerokim kulturowym kontekście, technologicznym, antropologicznym, społecznym, politycznym, ekonomicznym i estetycznym. Wykład stanowi niezbędne wprowadzenie do wszystkich przedmiotów filmoznawczych i medioznawczych prowadzonych na kierunku kulturoznawstwoi.

Prekino: zabawki optyczne i pionierzy technologii (Lumiere, Melies, Edison).

Narodziny montażu filmowego (szkoła z Brighton, D.W. Griffith, wczesne kino radzieckie).

Narodziny i rozwój amerykańskiego systemu studyjnego (mit Hollywood, styl zerowy, system gwiazd, systemy cenzorskie, kulturowe konsekwencje klasyfikacji A i B movies).

Pierwsze awangardy filmowe: impresjonizm, surrealizm, abstrakcjonizm, futuryzm.

Przełom dźwiękowy w kinie.

Osiągnięcia kina niemieckiego lat 20.: ekspresjonizm, Kammerspiel, realizm społeczny, Kulturfilm, filmy fantastyczne, melodramat egzotyczny.

Radzieckie, niemieckie i włoskie kino wobec totalitaryzmów.

Poetyka amerykańskiego filmu noir.

Innowacje neorealizmu włoskiego.

Eksperymenty Nowej Fali francuskiej.

Bibliography: (in Polish)

T. Lubelski, I. Sowińska, R. Syska (red.), Kino nieme. Historia kina, tom I, Universitas, Kraków 2010

T. Lubelski, I. Sowińska, R. Syska (red.), Kino klasyczne. Historia kina, tom II, Universitas, Kraków 2011

A. Kołodyński, K.J. Zarębski (red.), Historia kina. Wybrane lata, KINO, Warszawa 1998

T. Lubelski, Nowa fala, O pewnej przygodzie kina francuskiego, Universitas, Kraków 2000

K. Sobotka (red.), Mistrzowie kina europejskiego, STO Films, Łódź1996

J. Toeplitz, Historia filmu powszechnego, tom I-VI, kilka wydań

J. Toeplitz, Historia sztuki filmowej, tom: I-IV, WAiF, Warszawa 1955, 1956, 1959, 1969, 1970, 1990

J. Płażewski, Historia filmu 1895-2005, Książka i Wiedza, Warszawa 2005

www.filmsite.org

S. Janicki, W starym polskim kinie, KAW, Warszawa 1985

Learning outcomes: (in Polish)

Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:

Wykorzystywać chronologicznie i kauzalnie uporządkowaną wiedzę na temat przemian kinematografii XX wieku.

Omówić wpływ przemian technologicznych na kinematografię.

Omówić stylistykę dzieła kinematograficznego w jej aspekcie historycznofilmowym.

Zanalizować uwarunkowania kulturowo-społeczne, polityczne i ekonomiczne determinujące powstanie przekazu kinematograficznego.

Rozpoznać afiliację (-e) dzieła filmowego (-ych) wobec tradycji kinematograficznej (-ych).

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Ocena końcowa jest wystawiana na podstawie kolokwium pisemnego.

5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami

3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami

2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)