History of Film
General data
Course ID: | 08-KUDL-HFI |
Erasmus code / ISCED: |
14.9
|
Course title: | History of Film |
Name in Polish: | Historia filmu |
Organizational unit: | Faculty of Social Sciences |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty dla 1 semestru Kulturoznawstwa I stopnia |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Module type: | compulsory |
Major: | (in Polish) Kulturoznawstwo. |
Cycle of studies: | 1st cycle |
Module learning aims: | (in Polish) C1 Poznanie najbardziej wpływowych nurtów, kierunków, kinematografii narodowych i poetyk filmu światowego XX wieku. C2 Rozwinięcie umiejętności rozpoznawania afiliacji danego dzieła filmowego do określonej tradycji kinematograficznej. C3 Nabycie wiedzy na temat metod systematyzacji i periodyzacji dzieł filmowych. C4 Pogłębienie świadomości kulturowych, społecznych, ekonomicznych i politycznych uwarunkowań przemysłu filmowego. |
Year of studies (where relevant): | Year 1 |
Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences: | (in Polish) Brak. |
Information on where to find course materials: | (in Polish) Materiały do zajęć zostają przesłane studentom drogą mailową (poczta AMU). |
Methods of teaching for learning outcomes achievement: | (in Polish) Wykład z wykorzystaniem materiałów audiowizualnych. |
Student workload (ECTS credits): | (in Polish) Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 30 Zapoznanie się z zalecana literatura 10 Oglądanie materiałów audiowizualnych 40 SUMA GODZIN 80 |
Short description: |
(in Polish) Ukazanie wybranych, najważniejszych nurtów kina światowego w szerokim kulturowym kontekście, technologicznym, antropologicznym, społecznym, politycznym, ekonomicznym i estetycznym. Wykład stanowi niezbędne wprowadzenie do wszystkich przedmiotów filmoznawczych i medioznawczych prowadzonych na kierunku kulturoznawstwo. |
Full description: |
(in Polish) Ukazanie wybranych, najważniejszych nurtów kina światowego w szerokim kulturowym kontekście, technologicznym, antropologicznym, społecznym, politycznym, ekonomicznym i estetycznym. Wykład stanowi niezbędne wprowadzenie do wszystkich przedmiotów filmoznawczych i medioznawczych prowadzonych na kierunku kulturoznawstwoi. Prekino: zabawki optyczne i pionierzy technologii (Lumiere, Melies, Edison). Narodziny montażu filmowego (szkoła z Brighton, D.W. Griffith, wczesne kino radzieckie). Narodziny i rozwój amerykańskiego systemu studyjnego (mit Hollywood, styl zerowy, system gwiazd, systemy cenzorskie, kulturowe konsekwencje klasyfikacji A i B movies). Pierwsze awangardy filmowe: impresjonizm, surrealizm, abstrakcjonizm, futuryzm. Przełom dźwiękowy w kinie. Osiągnięcia kina niemieckiego lat 20.: ekspresjonizm, Kammerspiel, realizm społeczny, Kulturfilm, filmy fantastyczne, melodramat egzotyczny. Radzieckie, niemieckie i włoskie kino wobec totalitaryzmów. Poetyka amerykańskiego filmu noir. Innowacje neorealizmu włoskiego. Eksperymenty Nowej Fali francuskiej. |
Bibliography: |
(in Polish) T. Lubelski, I. Sowińska, R. Syska (red.), Kino nieme. Historia kina, tom I, Universitas, Kraków 2010 T. Lubelski, I. Sowińska, R. Syska (red.), Kino klasyczne. Historia kina, tom II, Universitas, Kraków 2011 A. Kołodyński, K.J. Zarębski (red.), Historia kina. Wybrane lata, KINO, Warszawa 1998 T. Lubelski, Nowa fala, O pewnej przygodzie kina francuskiego, Universitas, Kraków 2000 K. Sobotka (red.), Mistrzowie kina europejskiego, STO Films, Łódź1996 J. Toeplitz, Historia filmu powszechnego, tom I-VI, kilka wydań J. Toeplitz, Historia sztuki filmowej, tom: I-IV, WAiF, Warszawa 1955, 1956, 1959, 1969, 1970, 1990 J. Płażewski, Historia filmu 1895-2005, Książka i Wiedza, Warszawa 2005 www.filmsite.org S. Janicki, W starym polskim kinie, KAW, Warszawa 1985 |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi: Wykorzystywać chronologicznie i kauzalnie uporządkowaną wiedzę na temat przemian kinematografii XX wieku. Omówić wpływ przemian technologicznych na kinematografię. Omówić stylistykę dzieła kinematograficznego w jej aspekcie historycznofilmowym. Zanalizować uwarunkowania kulturowo-społeczne, polityczne i ekonomiczne determinujące powstanie przekazu kinematograficznego. Rozpoznać afiliację (-e) dzieła filmowego (-ych) wobec tradycji kinematograficznej (-ych). |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Ocena końcowa jest wystawiana na podstawie kolokwium pisemnego. 5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami 3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami 2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.