Television Genres
General data
Course ID: | 08-KUDL-GAT |
Erasmus code / ISCED: |
14.9
|
Course title: | Television Genres |
Name in Polish: | Gatunki telewizyjne |
Organizational unit: | Faculty of Social Sciences |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty dla 3 semestru Kulturoznawstwa I stopnia (in Polish) Przedmioty dla 4 semestru Kulturoznawstwa I stopnia |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Module type: | elective |
Major: | (in Polish) Kulturoznawstwo |
Cycle of studies: | 1st cycle |
Module learning aims: | (in Polish) C1 Przekazanie wiedzy z zakresu teorii telewizji oraz historii telewizji, a także jej przemian z medium masowego do konwergentnego. C2 Przekazanie wiedzy z zakresu definiowania gatunków i formatów telewizyjnych oraz ich ewolucji i hybrydyczności. C3 Wykształcenie umiejętności korzystania z metod i narzędzi badawczych, potrzebnych do analizy i interpretacji gatunków telewizyjnych. C4 Wykształcenie umiejętności rozpoznawania, analizowania i interpretowania gatunków telewizyjnych. C5 Rozwinięcie zdolności i kompetencji we wskazywaniu i opisywaniu zależności i perspektyw intertekstualnych i intermedialnych w odniesieniu do gatunków i formatów telewizyjnych. |
Year of studies (where relevant): | Year 2 |
Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences: | (in Polish) brak |
Information on where to find course materials: | (in Polish) Materiały do zajęć przekazywane są studentom na bieżąco drogą mailową (poczta AMU). |
Methods of teaching for learning outcomes achievement: | (in Polish) metody praktyczne (metoda przewodniego tekstu, prezentacje audiowizualne), metody problemowe (dyskusja dydaktyczna, metoda przypadków). |
Student workload (ECTS credits): | (in Polish) 60 h |
Short description: |
(in Polish) Zajęcia obejmują tematykę przemian gatunków telewizyjnych w perspektywie historycznej, społecznej, ekonomicznej, technologicznej oraz kulturowej. Mają na celu przekazanie umiejętności prowadzenia analizy i kategoryzacji gatunkowej przekazów telewizyjnych w dobie nowych mediów. |
Full description: |
(in Polish) Zajęcia obejmują tematykę przemian gatunków telewizyjnych w perspektywie historycznej, społecznej, ekonomicznej, technologicznej oraz kulturowej. Mają na celu przekazanie umiejętności prowadzenia analizy i kategoryzacji gatunkowej przekazów telewizyjnych w dobie nowych mediów. Szczególna uwaga zostanie zwrócona w kierunku polisemiczności tego medium oraz rozwoju gatunków i formatów telewizyjnych, z naciskiem na powstawanie nowych form hybrydycznych. Zajęcia mają określić miejsce telewizji w znacznie rozbudowanym obecnie pejzażu audiowizualnym oraz określić jej zmieniające się znaczenie i funkcję w życiu odbiorców. Zajęcia pomogą studentom w wypracowaniu kulturoznawczego aparatu teoretycznego służącego do analizy programów i zjawisk telewizyjnych. Na pierwszych dwóch konserwatoriach zostaną zaprezentowane podstawy wiedzy o telewizji oraz gatunkach telewizyjnych. Każde następne zajęcia będą się koncentrować wokół wybranego gatunku telewizyjnego. Studenci podczas pierwszego spotkania spośród 16 zagadnień tematycznych wybiorą 10, które zostaną omówione podczas dalszych zajęć. |
Bibliography: |
(in Polish) 1) T.Bielak, M. Filiciak i G. Ptaszek (red.) Zmierzch telewizji? Przemiany medium. Warszawa 2011. 2) M. Bogunia-Borowska, Fenomen telewizji. Interpretacje socjologiczne i kulturowe, Kraków 2012. 3) B. Darska. To nas pociąga! O serialowych antybohaterach. Gdańsk 2012. 4) M. Filiciak, B. Giza (red.), Post-soap. Nowa generacja seriali telewizyjnych a polska widownia, Warszawa 2011. 5) W. Godzic. Rozumieć telewizję. Kraków 2001. 6) W. Godzic, Telewizja i jej gatunki po „Wielkim Bracie”, Kraków 2004. 7) W. Godzic, Telewizja jako kultura, Kraków 1999. 8) A. Gwóźdź (red.), Media - eros - przemoc. Sport w czasach popkultury, Kraków 2003. 9) A. Nacher, Telepłeć. Gender w telewizji doby globalizacji, Kraków 2008. 10) G. Ptaszek, Talk-show. Szczerość na ekranie?, Warszawa 2007. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: posiada podstawową wiedzę teoretyczną dotyczącą refleksji nad telewizją posiada wiedzę z zakresu historii i rozwoju gatunków i formatów telewizyjnych posiada wiedzę na temat najważniejszych gatunków TV, a także zna podstawową terminologię potrafi rozpoznawać, analizować i interpretować programy telewizyjne w perspektywie gatunkowej potrafi wskazać zmiany zachodzące w obrębie poszczególnych gatunków telewizyjnych potrafi posługiwać się odpowiednimi terminami podczas analizy i interpretacji programów TV rozumie potrzebę stałego poszerzania wiedzy z zakresu przemian zachodzących we współczesnej telewizji świadomie i krytycznie interpretuje przekaz telewizyjny |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) W ramach zaliczenia studenci przygotowują prezentację audiowizualną, której celem jest przedstawienie charakterystyki i analiza wybranego gatunku telewizyjnego. Studenci pracują w 2-3 osobowych grupach. Każde zajęcia będą poświęcone refleksji nad wybranym gatunkiem telewizyjnym i w ich ramach przedstawiana będzie jedna prezentacja. Prezentacja powinna zostać przygotowana tak, aby każdy ze studentów mógł referować przygotowaną przez siebie część. Kryteria oceny końcowej: Podczas prezentacji będzie oceniana wiedza z dziedziny teorii i wiedzy o telewizji, komunikacji medialnej oraz genologii formatów telewizyjnych oraz umiejętności i kompetencje analizy i interpretacji zjawisk telewizyjnych i medialnych. Drugą składową oceny końcowej będzie stanowić frekwencja na zajęciach (dopuszczalne 2 nieusprawiedliwione nieobecności, każda kolejna obniża ocenę o pół stopnia). 5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami 3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami 2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.