Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

Journalism genres

General data

Course ID: 08-KUDL-GAD
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Journalism genres
Name in Polish: Gatunki dziennikarskie
Organizational unit: Faculty of Social Sciences
Course groups: (in Polish) Przedmioty dla 4 semestru Kulturoznawstwa I stopnia
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Module type:

elective

Major:

(in Polish) Kulturoznawstwo

Cycle of studies:

1st cycle

Module learning aims:

(in Polish) - zapoznanie studentów z historią i charakterystyką najbardziej popularnych gatunków dziennikarskich;

- dostarczenie studentom wiedzy i narzędzi niezbędnych do tworzenia własnych materiałów dziennikarskich;

- dostarczenie studentom wiedzy i narzędzi niezbędnych do przeprowadzenia analizy materiałów dziennikarskich i treści medialnych.

Year of studies (where relevant):

Year 2

Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences:

(in Polish) Brak

Information on where to find course materials:

(in Polish) Materiały do zajęć są przesyłane studentom drogą mailową (poczta AMU).



Methods of teaching for learning outcomes achievement:

(in Polish) Omówienie teoretycznych i metodologicznych zagadnień związanych z gatunkami dziennikarskimi, wspólna praca nad projektami studentów, praca w grupach, analiza i dyskusja nad tekstami dotyczącymi współczesnego dziennikarstwa, zajęcia warsztatowe.

Student workload (ECTS credits):

(in Polish) Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem


30


Przygotowanie do zajęć


15


Czytanie wskazanej literatury


10


Przygotowanie pracy raportu/prezentacji


5


Przygotowanie i omówienie prezentacji zaliczeniowej


20




Suma godzin: 80

Short description: (in Polish)

Przedmiot skupia się na omawianiu wybranych gatunków dziennikarskich oraz na ćwiczeniu warsztatu dziennikarskiego w oparciu o analizę materiałów medialnych i wykonywanie zadań redakcyjnych. Poruszana tematyka podzielona zostanie na dwie części – pierwsza z nich dotyczyć będzie tzw. dziennikarstwa tradycyjnego i charakterystycznych dla niego form wypowiedzi, druga natomiast odnosić się będzie do dziennikarstwa internetowego, rozwijającego się również oddolnie, na przykład w blogosferze i na portalach społecznościowych.

Full description: (in Polish)

1. Zarys historii dziennikarstwa. Omówienie specyfiki poszczególnych rodzajów i gatunków dziennikarskich.

2. Gatunki informacyjne (news, wzmianka, relacja) - charakterystyka.

3. Gatunki publicystyczne (recenzja, artykuł, felieton) - charakterystyka.

4. Gatunki pograniczne (reportaż, wywiad, esej) - charakterystyka.

5. Dziennikarstwo internetowe – specyfika mediów lokalnych.

6. Dziennikarstwo internetowe - dziennikarstwo w mediach społecznościowych (blogosfera, vlogosfera, podcasty).

7. Dziennikarstwo internetowe – pozycjonowanie tekstu internetowego (marketing internetowy).

8. Warsztat dziennikarski – zadania i obowiązki dziennikarza. Etyka pracy dziennikarskiej.

9. Problemy współczesnego dziennikarstwa.

Bibliography: (in Polish)

• Borkowski I., Stasiuk-Krajewska K. (red.), Przemiany świata mediów

• Hofman I., Kępa-Figura D red.)., Współczesne media: gatunki w mediach. T. 1, Zagadnienia teoretyczne, gatunki w mediach drukowanych

• Kafel M., Prasoznawstwo: wstęp do problematyki

• Kosmanowska B. (red.) Prasa dawna i współczesna: praca zbiorowa. Cz. 1

• Morawiecki J., Wolny-Zmorzyński K., Urbaniak P. (red.), Gatunki dziennikarskie w Europie: wstęp do genologii porównawczej

• Olszański L., Media i dziennikarstwo internetowe

• Ślawska M., Sztuka mediów: o świadomości gatunkowej dziennikarzy prasowych

• Korsak Z., Rulka J. (oprac.), Komunikowanie masowe (wybór tekstów)

Learning outcomes: (in Polish)

- student zna i rozumie terminologię, teorie i metodologię z zakresu medioznawstwa oraz rolę komunikacji medialnej we współczesnej kulturze;

- student potrafi pisać i redagować teksty informacyjne, promocyjne i krytyczne w języku polskim i obcym, dotyczące działalności kulturalnej, artystycznej, społecznej z wykorzystaniem rożnych źródeł informacji oraz ujęć teoretycznych;

- student potrafi wykazać się wyobraźnią, wrażliwością społeczną i krytycyzmem w ocenie procesów i zjawisk kulturowych;

- student jest gotów do świadomego i aktywnego uczestnictwa w różnych formach życia kulturalnego w ich przejawach medialnych, ma również świadomość znaczenia problematyki etycznej związanej ze współczesną komunikacją medialną.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Dwie prace pisemne, podcast lub filmik, obecność na zajęciach.

bardzo dobry (bdb; 5,0): student bardzo dobrze opanował podstawową terminologię oraz przedstawione narzędzia, przygotował oryginalne i pozbawione błędów formy dziennikarskie

dobry plus (+db; 4,5): student bardzo dobrze opanował podstawową terminologię oraz dobrze opanował przedstawione narzędzia, przygotował wymagane formy dziennikarskie z niewielkimi błędami

dobry (db; 4,0): student dobrze opanował podstawową terminologię oraz przedstawione narzędzia, przygotował wymagane formy dziennikarskie, lecz z niewielkimi błędami

dostateczny plus (+dst; 3,5): student dobrze opanował podstawową terminologię oraz przedstawione narzędzia, przygotował wymagane formy dziennikarskie, lecz ze znacznymi błędami

dostateczny (dst; 3,0): student w dostatecznym stopniu opanował podstawową terminologię oraz przedstawione narzędzia, przygotował wymagane formy dziennikarskie, lecz ze znacznymi błędami

niedostateczny (ndst; 2,0): student nie opanował podstawowej terminologii oraz przedstawionych narzędzi, nie przygotował wymaganych form dziennikarskich

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)