Journalism genres
General data
Course ID: | 08-KUDL-GAD |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Journalism genres |
Name in Polish: | Gatunki dziennikarskie |
Organizational unit: | Faculty of Social Sciences |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty dla 4 semestru Kulturoznawstwa I stopnia |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Module type: | elective |
Major: | (in Polish) Kulturoznawstwo |
Cycle of studies: | 1st cycle |
Module learning aims: | (in Polish) - zapoznanie studentów z historią i charakterystyką najbardziej popularnych gatunków dziennikarskich; - dostarczenie studentom wiedzy i narzędzi niezbędnych do tworzenia własnych materiałów dziennikarskich; - dostarczenie studentom wiedzy i narzędzi niezbędnych do przeprowadzenia analizy materiałów dziennikarskich i treści medialnych. |
Year of studies (where relevant): | Year 2 |
Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences: | (in Polish) Brak |
Information on where to find course materials: | (in Polish) Materiały do zajęć są przesyłane studentom drogą mailową (poczta AMU). |
Methods of teaching for learning outcomes achievement: | (in Polish) Omówienie teoretycznych i metodologicznych zagadnień związanych z gatunkami dziennikarskimi, wspólna praca nad projektami studentów, praca w grupach, analiza i dyskusja nad tekstami dotyczącymi współczesnego dziennikarstwa, zajęcia warsztatowe. |
Student workload (ECTS credits): | (in Polish) Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 30 Przygotowanie do zajęć 15 Czytanie wskazanej literatury 10 Przygotowanie pracy raportu/prezentacji 5 Przygotowanie i omówienie prezentacji zaliczeniowej 20 Suma godzin: 80 |
Short description: |
(in Polish) Przedmiot skupia się na omawianiu wybranych gatunków dziennikarskich oraz na ćwiczeniu warsztatu dziennikarskiego w oparciu o analizę materiałów medialnych i wykonywanie zadań redakcyjnych. Poruszana tematyka podzielona zostanie na dwie części – pierwsza z nich dotyczyć będzie tzw. dziennikarstwa tradycyjnego i charakterystycznych dla niego form wypowiedzi, druga natomiast odnosić się będzie do dziennikarstwa internetowego, rozwijającego się również oddolnie, na przykład w blogosferze i na portalach społecznościowych. |
Full description: |
(in Polish) 1. Zarys historii dziennikarstwa. Omówienie specyfiki poszczególnych rodzajów i gatunków dziennikarskich. 2. Gatunki informacyjne (news, wzmianka, relacja) - charakterystyka. 3. Gatunki publicystyczne (recenzja, artykuł, felieton) - charakterystyka. 4. Gatunki pograniczne (reportaż, wywiad, esej) - charakterystyka. 5. Dziennikarstwo internetowe – specyfika mediów lokalnych. 6. Dziennikarstwo internetowe - dziennikarstwo w mediach społecznościowych (blogosfera, vlogosfera, podcasty). 7. Dziennikarstwo internetowe – pozycjonowanie tekstu internetowego (marketing internetowy). 8. Warsztat dziennikarski – zadania i obowiązki dziennikarza. Etyka pracy dziennikarskiej. 9. Problemy współczesnego dziennikarstwa. |
Bibliography: |
(in Polish) • Borkowski I., Stasiuk-Krajewska K. (red.), Przemiany świata mediów • Hofman I., Kępa-Figura D red.)., Współczesne media: gatunki w mediach. T. 1, Zagadnienia teoretyczne, gatunki w mediach drukowanych • Kafel M., Prasoznawstwo: wstęp do problematyki • Kosmanowska B. (red.) Prasa dawna i współczesna: praca zbiorowa. Cz. 1 • Morawiecki J., Wolny-Zmorzyński K., Urbaniak P. (red.), Gatunki dziennikarskie w Europie: wstęp do genologii porównawczej • Olszański L., Media i dziennikarstwo internetowe • Ślawska M., Sztuka mediów: o świadomości gatunkowej dziennikarzy prasowych • Korsak Z., Rulka J. (oprac.), Komunikowanie masowe (wybór tekstów) |
Learning outcomes: |
(in Polish) - student zna i rozumie terminologię, teorie i metodologię z zakresu medioznawstwa oraz rolę komunikacji medialnej we współczesnej kulturze; - student potrafi pisać i redagować teksty informacyjne, promocyjne i krytyczne w języku polskim i obcym, dotyczące działalności kulturalnej, artystycznej, społecznej z wykorzystaniem rożnych źródeł informacji oraz ujęć teoretycznych; - student potrafi wykazać się wyobraźnią, wrażliwością społeczną i krytycyzmem w ocenie procesów i zjawisk kulturowych; - student jest gotów do świadomego i aktywnego uczestnictwa w różnych formach życia kulturalnego w ich przejawach medialnych, ma również świadomość znaczenia problematyki etycznej związanej ze współczesną komunikacją medialną. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Dwie prace pisemne, podcast lub filmik, obecność na zajęciach. bardzo dobry (bdb; 5,0): student bardzo dobrze opanował podstawową terminologię oraz przedstawione narzędzia, przygotował oryginalne i pozbawione błędów formy dziennikarskie dobry plus (+db; 4,5): student bardzo dobrze opanował podstawową terminologię oraz dobrze opanował przedstawione narzędzia, przygotował wymagane formy dziennikarskie z niewielkimi błędami dobry (db; 4,0): student dobrze opanował podstawową terminologię oraz przedstawione narzędzia, przygotował wymagane formy dziennikarskie, lecz z niewielkimi błędami dostateczny plus (+dst; 3,5): student dobrze opanował podstawową terminologię oraz przedstawione narzędzia, przygotował wymagane formy dziennikarskie, lecz ze znacznymi błędami dostateczny (dst; 3,0): student w dostatecznym stopniu opanował podstawową terminologię oraz przedstawione narzędzia, przygotował wymagane formy dziennikarskie, lecz ze znacznymi błędami niedostateczny (ndst; 2,0): student nie opanował podstawowej terminologii oraz przedstawionych narzędzi, nie przygotował wymaganych form dziennikarskich |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.