Contemporary Philosophy
General data
Course ID: | 08-KUDL-FIW |
Erasmus code / ISCED: |
14.9
|
Course title: | Contemporary Philosophy |
Name in Polish: | Filozofia współczesna |
Organizational unit: | Faculty of Social Sciences |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty dla 2 semestru Kulturoznawstwa I stopnia |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Module type: | compulsory |
Major: | (in Polish) Kulturoznawstwo |
Cycle of studies: | 1st cycle |
Module learning aims: | (in Polish) Cel I - przedstawienie najważniejszych zagadnień z zakresu filozofii współczesnej. Cel II – pokazanie w jaki sposób teorie filozoficzne można wykorzystać do współczesnych badań kulturoznawczych. Cel III – pokazanie metod wykorzystania omawianych koncepcji filozoficznych do interpretacji dzieł sztuki i zjawisk kultury popularnej. |
Year of studies (where relevant): | Year 1 |
Course module conducted remotely (e-learning): | (in Polish) Nie dotyczy. |
Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences: | (in Polish) Brak wstępnych wymagań co do wiedzy, umiejetności lub kompetencji |
Information on where to find course materials: | (in Polish) Lektorium Instytutu Kulturoznawstwa UAM (pokój nr 5). Materiały uzupełniające wykłady są także systematycznie podsyłane na zbiorczy adres e-mail całej grupy zajęciowej. |
Methods of teaching for learning outcomes achievement: | (in Polish) Wykład, dyskusja nad wybranymi problemami, prezentacje multimedialne, samokształcenie poprzez studiowanie materiałów uzupełniających przesyłanych na grupowy e-mail całego roku. |
Short description: |
(in Polish) Zajęcia są wprowadzeniem do najważniejszych doktryn i zagadnień filozofii współczesnej. Poruszana na zajęciach tematyka dotyczy kwestii związanych z historiozofią, filozofią egzystencjalną, filozoficzną refleksją nad nauką i językiem, politycznym wymiarem filozofii, etycznymi dylematami współczesnego świata oraz dialogiem filozofii i religii. Ważnym aspektem zajęć jest wykorzystanie omawianych teorii filozoficznych do pogłębionej interpretacji dzieł sztuki i fenomenów kultury popularnej. |
Full description: |
(in Polish) 1. Heglowska filozofia dziejów. 2. Schopenhauerowski pesymizm i metafizyka woli. 3. Filozofia Fryderyka Nietzschego. 4. Egzystencjalizm humanistyczny - Albert Camus. 5. Egzystencjalizm religijny - Soren Kierkegaard. 6. Filozofia Martina Heideggera. 7. Idea mordercy zza biurka i banalność zła w filozofii Hannah Arendt. 8. Filozofia języka i hermeneutyka. 9. Filozofia Ludwika Wittgensteina. 10. Współczesna filozofia nauki (neopozytywizm, falsyfikacyjonizm Karla Poppera, Idea rewolucji naukowych Thomasa Kuhna, anarchizm metodologiczny Paula Fayerabenda). 11. Filozofia sportu. 12. Leo Strauss - współczesne reinterpretacje filozofii antycznej. 13. Postmodernizm. |
Bibliography: |
(in Polish) Alfred Ayer - Filozofia w XX wieku. Richard H. Popkin - Historia filozofii zachodniej. Władysław Tatarkiewicz - Historia filozofii (Tom II i III). G. Hegel - Wykłady z filozofii dziejów. A. Schopenhauer - Metafizyka życia i śmierci. F. Nietzsche - Narodziny tragedii. S. Kierkegaard - Bojaźń i drżenie. A. Camus - Mit Syzyfa. H. Arendt - Eichman w Jerozolimie. M. Heidegger - Bycie i czas. H. G. Gadamer - Prawda i metoda. L. Wittgenstein - Dociekanai Filozoficzne T. Kuhn - Struktura rewolucji naukwoych. P. Fayerabend - Przeciwko metodzie. L. Strauss - Ateny i Jerozolima |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wiedza: absolwent zna i rozumie: a) podstawowe, historyczne i współczesne, koncepcje kultury oraz podstawową terminologię z zakresu kulturoznawstwa; b) podstawową terminologię oraz koncepcje, opisujące praktyki, relacje i procesy zachodzące w kulturze, a także koncepcje człowieka jako uczestnika i twórcy kultury. Umiejętności: absolwent potrafi: a) posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla kulturoznawstwa w typowych sytuacjach profesjonalnych; b) dokonać rozpoznania, obserwacji, interpretacji i krytycznej oceny wytworów kultury, przypisując je do właściwej tradycji. Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do: a) wykazania się wyobraźnią, wrażliwością społeczną i krytycyzmem w ocenie procesów i zjawisk kulturowych; b) wyjaśniania istotnych zjawisk w kulturze (konflikty społeczne, etniczne i religijne, przemiany obyczajowe, nowe praktyki kulturowe i nowe formy uczestnictwa w kulturze); c) przyjmowania postaw krytycznych wobec wiedzy, którą przyswaja, panujących autorytetów, ideologii i mód. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Studenci otrzymują szczegółową listę zagadnień egzaminacyjnych. Forma egzaminowania - egzamin ustny (losowanie dwóch pytań). Przy ocenie końcowej uwzględniana jest także aktywność na zajęciach, które może pozytywnie wpłynąć na podważenie oceny kocowej. Kryteria oceniania: bardzo dobry (bdb; 5,0): student w bardzo dobrym stopniu opanował zagadnienia poruszane na wykładzie, konwersatorium i zajęciach laboratoryjnych. dobry plus (+db; 4,5): student w stopniu dobrym z plusem opanował zagadnienia poruszane na wykładzie, konwersatorium i zajęciach laboratoryjnych. dobry (db; 4,0): student w dobrym stopniu opanował zagadnienia poruszane na wykładzie, konwersatorium i zajęciach laboratoryjnych. dostateczny plus (+dst; 3,5): student w stopniu dostatecznym z plusem opanował zagadnienia poruszane na wykładzie, konwersatorium i zajęciach laboratoryjnych. dostateczny (dst; 3,0): student w stopniu dostatecznym opanował zagadnienia poruszane na wykładzie, konwersatorium i zajęciach laboratoryjnych. niedostateczny (ndst; 2,0): student w stopniu niedostatecznym opanował zagadnienia poruszane na wykładzie. |
Practical placement: |
(in Polish) Nie dotyczy. |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.