Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

Philosophy of Media

General data

Course ID: 08-KUDL-FIM
Erasmus code / ISCED: 14.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0319) Social and behavioural sciences, not elsewhere classified The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Philosophy of Media
Name in Polish: Filozofia mediów
Organizational unit: Faculty of Social Sciences
Course groups: (in Polish) Przedmioty dla 4 semestru Kulturoznawstwa I stopnia
Course homepage: http://www.kulturoznawstwo.amu.edu.pl
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Major:

(in Polish) Kulturoznawstwo

Cycle of studies:

1st cycle

Module learning aims:

(in Polish) 1. Przedstawienie wyzwań przed jakimi stoi humanistyka i kulturoznawstwo badające media techniczne

2. Zapoznanie uczestników zajęć ze sposobem w jakim media techniczne zmieniają sposób bycia w kulturze

3. Przedstawienie koncepcji zmiany kulturowej wywołanej przez media techniczne oraz idei człowieka, którego podstawowy sposób odbierania świata i wpływania na otoczenie dokonuje się przez media techniczne.


Year of studies (where relevant):

Year 2

Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences:

(in Polish) Brak.

Information on where to find course materials:

(in Polish) Materiały zostaną udostępnione przez prowadzącego w formie analogowej i cyfrowej.

Methods of teaching for learning outcomes achievement:

(in Polish) Wykład.

Student workload (ECTS credits):

(in Polish) Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 30 h


Praca własna studenta# 30 h


Praca własna studenta# 30 h


SUMA GODZIN 90 h

Short description: (in Polish)

Media techniczne zmieniają kulturę i sposób bycia człowieka w kulturze. Wykład ten pokazuje w jaki sposób dokonują się te zmiany oraz za pomocą jakich narzędzi można je badać a także w jaki sposób można tworzyć własne narzędzia służące rozumieniu technicznie uwarunkowanej kultury odpowiadające zachodzącym w niej tendencjom.

Full description: (in Polish)

Media techniczne zmieniają kulturę i sposób bycia człowieka w kulturze. Wykład ten pokazuje w jaki sposób dokonują się te zmiany oraz za pomocą jakich narzędzi można je badać a także w jaki sposób można tworzyć własne narzędzia służące rozumieniu technicznie uwarunkowanej kultury odpowiadające zachodzącym w niej tendencjom. Media techniczne nie tyle dezaktualizują dotychczasowe formy kultury, co dokonują ich przemieszczenia, co jest połączone z modyfikacją sposobu pracy podstawowych sposobów funkcjonowania człowieka w kulturze. Zatem media techniczne nie dotyczą jedynie zmiany kultury materialnej, ale przede wszystkim wyobraźni, pamięci, percepcji a także rozumu. Tym samym koniecznym jest uwzględnienie tych zmian przy projektowaniu humanistycznych i w szczególności kulturoznawczych sposobów odbioru kultury. Już te zmiany powodują, że filozofia mediów staje się nie tylko przedmiotem badań pracowników naukowych, ale także fenomenem doświadczanym przez ludzi korzystających z mediów technicznych jako poddawanych ich oddziaływaniu, który również z racji zmiany sposób odbierania kultury czyni z nich podmioty zmian zachodzących również na poziomie ich subiektywności, a więc owa filozofia mediów oznacza także zmianę, którą użytkownicy mediów technicznych mogą rozpoznawać odnosząc ją do własnego doświadczenia.

Bibliography: (in Polish)

Podstawowa literatura:

H. Munsterberg, Dramat kinowy, Łódź 1989.

W. Adorno, Przemysł kulturalny, Warszawa 2019.

M. Horkheimer, T.W. Adorno, Dialektyka Oświecenia, Warszawa 2010.

J.L, Baudry, Jaskinia Platona, „Film na Świecie” 1989.

M. McLuhan, Zrozumieć media, Warszawa 2004.

J. Baudrillard, Symulakry i symulacja, Warszawa

V. Flusser, Ku filozofii fotografii, Warszawa 2015.

Learning outcomes: (in Polish)

Student stosuje podstawową terminologię oraz koncepcje, opisujące praktyki, relacje i procesy zachodzące w kulturze, a także koncepcje człowieka jako uczestnika i twórcy kultury

Student zna terminologię, teorie i metodologię z zakresu medioznawstwa oraz rolę komunikacji medialnej we współczesnej kulturze

Student potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla kulturoznawstwa w typowych sytuacjach profesjonalnych

Student potrafi rozwiązywać typowe zadania i problemy pojawiające się w obrębie badań nad współczesnymi praktykami kulturowymi zapośredniczonymi medialnie

Student ma podstawy do wykazania się wyobraźnią, wrażliwością społeczną i krytycyzmem w ocenie procesów i zjawisk kulturowych

Student jest zdolny do przyjmowania postaw krytycznych wobec wiedzy, którą przyswaja, panujących autorytetów, ideologii i mód

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Egzamin pisemny.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)