Philosophy of Media
General data
Course ID: | 08-KUDL-FIM |
Erasmus code / ISCED: |
14.9
|
Course title: | Philosophy of Media |
Name in Polish: | Filozofia mediów |
Organizational unit: | Faculty of Social Sciences |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty dla 4 semestru Kulturoznawstwa I stopnia |
Course homepage: | http://www.kulturoznawstwo.amu.edu.pl |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Major: | (in Polish) Kulturoznawstwo |
Cycle of studies: | 1st cycle |
Module learning aims: | (in Polish) 1. Przedstawienie wyzwań przed jakimi stoi humanistyka i kulturoznawstwo badające media techniczne 2. Zapoznanie uczestników zajęć ze sposobem w jakim media techniczne zmieniają sposób bycia w kulturze 3. Przedstawienie koncepcji zmiany kulturowej wywołanej przez media techniczne oraz idei człowieka, którego podstawowy sposób odbierania świata i wpływania na otoczenie dokonuje się przez media techniczne. |
Year of studies (where relevant): | Year 2 |
Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences: | (in Polish) Brak. |
Information on where to find course materials: | (in Polish) Materiały zostaną udostępnione przez prowadzącego w formie analogowej i cyfrowej. |
Methods of teaching for learning outcomes achievement: | (in Polish) Wykład. |
Student workload (ECTS credits): | (in Polish) Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 30 h Praca własna studenta# 30 h Praca własna studenta# 30 h SUMA GODZIN 90 h |
Short description: |
(in Polish) Media techniczne zmieniają kulturę i sposób bycia człowieka w kulturze. Wykład ten pokazuje w jaki sposób dokonują się te zmiany oraz za pomocą jakich narzędzi można je badać a także w jaki sposób można tworzyć własne narzędzia służące rozumieniu technicznie uwarunkowanej kultury odpowiadające zachodzącym w niej tendencjom. |
Full description: |
(in Polish) Media techniczne zmieniają kulturę i sposób bycia człowieka w kulturze. Wykład ten pokazuje w jaki sposób dokonują się te zmiany oraz za pomocą jakich narzędzi można je badać a także w jaki sposób można tworzyć własne narzędzia służące rozumieniu technicznie uwarunkowanej kultury odpowiadające zachodzącym w niej tendencjom. Media techniczne nie tyle dezaktualizują dotychczasowe formy kultury, co dokonują ich przemieszczenia, co jest połączone z modyfikacją sposobu pracy podstawowych sposobów funkcjonowania człowieka w kulturze. Zatem media techniczne nie dotyczą jedynie zmiany kultury materialnej, ale przede wszystkim wyobraźni, pamięci, percepcji a także rozumu. Tym samym koniecznym jest uwzględnienie tych zmian przy projektowaniu humanistycznych i w szczególności kulturoznawczych sposobów odbioru kultury. Już te zmiany powodują, że filozofia mediów staje się nie tylko przedmiotem badań pracowników naukowych, ale także fenomenem doświadczanym przez ludzi korzystających z mediów technicznych jako poddawanych ich oddziaływaniu, który również z racji zmiany sposób odbierania kultury czyni z nich podmioty zmian zachodzących również na poziomie ich subiektywności, a więc owa filozofia mediów oznacza także zmianę, którą użytkownicy mediów technicznych mogą rozpoznawać odnosząc ją do własnego doświadczenia. |
Bibliography: |
(in Polish) Podstawowa literatura: H. Munsterberg, Dramat kinowy, Łódź 1989. W. Adorno, Przemysł kulturalny, Warszawa 2019. M. Horkheimer, T.W. Adorno, Dialektyka Oświecenia, Warszawa 2010. J.L, Baudry, Jaskinia Platona, „Film na Świecie” 1989. M. McLuhan, Zrozumieć media, Warszawa 2004. J. Baudrillard, Symulakry i symulacja, Warszawa V. Flusser, Ku filozofii fotografii, Warszawa 2015. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Student stosuje podstawową terminologię oraz koncepcje, opisujące praktyki, relacje i procesy zachodzące w kulturze, a także koncepcje człowieka jako uczestnika i twórcy kultury Student zna terminologię, teorie i metodologię z zakresu medioznawstwa oraz rolę komunikacji medialnej we współczesnej kulturze Student potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla kulturoznawstwa w typowych sytuacjach profesjonalnych Student potrafi rozwiązywać typowe zadania i problemy pojawiające się w obrębie badań nad współczesnymi praktykami kulturowymi zapośredniczonymi medialnie Student ma podstawy do wykazania się wyobraźnią, wrażliwością społeczną i krytycyzmem w ocenie procesów i zjawisk kulturowych Student jest zdolny do przyjmowania postaw krytycznych wobec wiedzy, którą przyswaja, panujących autorytetów, ideologii i mód |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Egzamin pisemny. |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.