Ethics and Culture in Public Life
General data
Course ID: | 08-KSDU-EZP |
Erasmus code / ISCED: |
08.1
|
Course title: | Ethics and Culture in Public Life |
Name in Polish: | Etyka i kultura życia publicznego |
Organizational unit: | Faculty of Social Sciences |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty na 2 semestrze komunikacji społecznej II stopnia |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Module type: | compulsory |
Major: | (in Polish) Filozofia - specjalność KOMUNIKACJA SPOŁECZNA |
Cycle of studies: | 2nd cycle |
Module learning aims: | (in Polish) C1: Nabycie przez studenta wiedzy z zakresu etyki i kultury życia publicznego (podstawowe pojęcia, współczesne problemy oraz koncepcje, na gruncie których są one artykułowane, czołowi współcześni badacze sfer publicznych, rozumu publicznego, legitymizacji prawa w społeczeństwie demokratycznym, ze szczególnym uwzględnieniem Unii Europejskiej) C2: Poznanie podstawowych strategii argumentacyjnych uzasadniających określone konceptualizacje: opinii publicznej, sfer publicznych oraz rozumu publicznego a także relacji pomiędzy prawem a moralnością w społeczeństwie demokratycznym a także w odniesieniu do instytucji społeczeństwa demokratycznego ze szczególnym uwzględnieniem Unii Europejskiej C3: Wykształcenie umiejętności analizy i interpretacji tekstów filozoficznych z zakresu etyki i kultury życia publicznego C4: Wykształcenie umiejętności posługiwania się pojęciami z zakresu etyki normatywnej w celu rekonstruowania bądź samodzielnego konstruowania strategii argumentacyjnych służących konceptualizacji bądź rozwiązaniu dylematów moralnych, etyczno-moralnych oraz pragmatyczno-etycznych i/lub pragmatyczno-moralnych we współczesnym społeczeństwie demokratycznym a także w odniesieniu do instytucji społeczeństwo demokratycznego ze szczególnym uwzględnieniem Unii Europejskiej C5: Wzmocnienie kompetencji związanych ze zrozumieniem zakresu posiadanej wiedzy i umiejętności oraz potrzeby ustawicznego dokształcanie się C6: Zwiększenie i umocnienie otwartości na nowe idee a także gotowości do redefiniowania własnych sądów w oparciu o dostępne argumenty oraz informacje C7: Pogłębienie świadomości znaczenia filozofii praktycznej dla rozwoju humanistyki oraz nauk społecznych w kontekście kultury europejskiej i zachodniej w ogóle |
Year of studies (where relevant): | Year 1 |
Short description: |
(in Polish) Przedmiotem zainteresowania jest normatywne ujęcie sfery publicznej, w której dokonuje się dyskursywne kształtowanie opinii oraz woli obywateli. W tymże ujęciu sfera publiczna jest źródłem legitymizacji prawa, dla której znaczące jest rozróżnienie pomiędzy problemami moralnymi, etycznymi oraz praktyczno-technicznymi. Zimne ostrze lancetu refleksji praktycznej odróżnia zatem to, co rozumne od tego, co li tylko racjonalne. |
Full description: |
(in Polish) 1. Omówienie podstawowych nurtów dyskutowanych współcześnie w kontekście sfery publicznej: a) kontraktualizm; b) etyka dyskursu 2. Charakterystyka pojęć przestrzeni i opinii publicznej 3. Omówienie dwóch modeli sfery publicznej: a) burżuazyjny (Hegel – wczesny Habermas) oraz b) postburżuazyjny (późny Habermas) 4. Analiza koncepcje rozumu publicznego: Johna Rawlsa i Jürgena Habermasa 5. Charakterystyka porównawcza osoby jako podmiotu moralnego oraz jako podmiotu prawnego 6. Wprowadzenie do zagadnienia konstytucjonalizacji Unii Europejskiej: typy procesów i typy sfer publicznych, w których zachodzą 7. Analiza wybranych tekstów SZACUNKOWA, CAŁKOWITA ILOŚĆ GODZIN, KTÓRE STUDENT POWINIEN PRZEZNACZYĆ W CELU OSIĄGNIĘCIA ZDEFINIOWANYCH DLA PRZEDMIOTU EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: Forma aktywności /Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem / 60 h (30 w +30 ćw) Czytanie wskazanej literatury 45 h Przygotowania do ustnego sprawdzianu wiedzy 45 h SUMA GODZIN 150 h |
Bibliography: |
(in Polish) Zalecana literatura do wykładów: - Karolina M. Cern, Bartosz Wojciechowski, O koniecznych związkach między dyskursem prawnym amoralnym, [w:] PRINCIPIA, Tom LIV-LV, Kraków 2011, ss.191-221. - Karolina M. Cern, Jürgena Habermasa koncepcja sfery publicznej – komunikacyjne kształtowanie opinii oraz woli obywateli, czyli idea samokonstytucjonalizacji, [w:] Piotr Orlik, Krzysztof Przybyszewski (red.) Filozofia a sfera publiczna, Wydawnictwo Naukowe Instytutu Filozofii, Poznań 2012, ss. 341-358. - Tadeusz Buksiński, Publiczne sfery i religie, Wydawnictwo Naukowe Instytutu Filozofii, Poznań 2011. - Marta Soniewicka, Granice sprawiedliwości, sprawiedliwość ponad granicami, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa 2010. LEKTURY NA ĆWICZENIA: 1. Instytucje Justyniana, Ks. I, Ks. II, RI, Ks. IV, RXVIII; 2. Immanuel Kant, Uzasadnienie metafizyki moralności, 3. John Stuart Mill, O wolności, 4. G.W.F. Hegel, Zasady filozofii prawa, Część III, §158-229; 5. Karl-Otto Apel, Etyka dyskursu jako etyka odpowiedzialności, PRINCIPIA Tom V 1992; 6. Jürgen Habermas, Faktyczność i obowiązywanie, RIII; 7. Nancy Fraser, Axel Honneth, Redystrybucja czy uznanie, ss.114-179 lub 214-237. 8. Martha C. Nussbaum, Creating Capabilities. The Human Development Approach, pp. 17-46. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Symbol efektów kształcenia /Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:/ Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów KSDU_EKZP_01 Student/ka wie i rozumie, że ład prawno-polityczny choć jest zastany, to jednak nie jest on „dany z góry”, lecz właśnie społecznie kształtowany. Ponadto, to społeczne kształtowanie ładu prawno-politycznego wymaga wielopłaszczyznowych uzasadnień, które są konceptualizowane również za pomocą pojęć roszczących sobie pretensje do uniwersalnej ważności KS_2_W_K_W01; KS_2_K_U03,U05 KSDU_EKZP_02 Student/ka zna na poziomie podstawowym i rozumie zależności pomiędzy zmianami społecznymi, procesami racjonalizacji światów życia oraz refleksją filozoficzną. Odróżnia też byt (tutaj: procesy społeczne oraz instytucje społeczne, w których uzyskują one swój wyraz) od powinności (tutaj: konstruowane w publicznym dyskursie instytucjonalnym regulacje normatywne) KS_2_K_W15; KS_2_K_U06 KSDU_EKZP_03 Student/ka zna i rozumie na poziomie podstawowym relacje, struktury, instytucje oraz procesy społeczne, poprzez które kształtowana jest legitymizacja ładu prawno-politycznego, a także w których dokonuje się racjonalizacja światów życia, a zatem tych, które są też wyrazem dynamicznej, procesualnej refleksyjności podmiotów moralnych. KS_2_K_W14; KS_2_K_U05; KSDU_EKZP_04 Student/ka zna i w stopniu elementarnym rozumie na czym polega wykroczenie pojęcia rozumu ze sfery podmiotowych (subiektywnych) struktur refleksji do sfery intersubiektywnej, w której dokonuje się kooperatywne i publiczne konstruowanie wspólnych, podstawowych zasad ładu prawno-politycznego. Student/ka potrafi zrekonstruować dwa najważniejsze filozoficzne modele kształtowania uzasadnień (czyli rozumy publiczne) dla polityczno-prawnego ładu KS_2_K_W05; KS_2_K_U05 KSDU_EKZP_05 Student/ka ma podstawową wiedzę o możliwych korelacjach pomiędzy różnymi systemami regulacyjnymi (kulturowym, prawnym i moralnym), a także o różnych strategiach argumentacyjnych, które uzasadniają poszczególne typy tych korelacji. KS_2_K_W06; KS_2_K_W_13 KSDU_EKZP_06 Student/ka posiada podstawową wiedzę o nurtach etyki jako refleksji mającej za przedmiot autoregulacje społeczne (moralne, normatywne, włącznie z ustawodawstwem krajowym i Unii Europejskiej oraz zagadnieniem konstytucji na poziomie krajowym czy Unijnym) i rozumie relacje pomiędzy nimi. Student jest świadomy swego europejskiego obywatelstwa, posiada wiedzę o jego normatywnym uzasadnieniu a także ma rozbudzoną świadomość swego obywatelstwa światowego (ius cosmopoliticum). Rozumie wagę szerzenia i pogłębiania jego filozoficzno-teoretycznych uzasadnień na poziomie prawnym oraz politycznym. KS_2_K_W_20; ET_2_K_W07; KS_2_K_W15; KSDU_EKZP_07 Zna zakres swojej wiedzy, rozumie konieczność nieustannego dokształcania się – jako osoba, podmiot moralny, student czy obywatel - poprzez zarówno zdobywanie wiedzy w różnorodny (czytanie tekstów źródłowych, udział w dyskusjach podczas których publicznie formułuje się argumenty za /przeciw określonym stanowiskom) sposób jak i zaangażowanie się w środowisko społeczne (akademickie/lokalne/Unijne/międzynarodowe). KS_2_K_W05,W09; KS_2_K_W10, W14; KS_2_K_U04,U08; KS_K_U12,U13; KS_K_K01,K03,K05 |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Efekty kształcenia dla przedmiotu /Treści kształcenia /Sposoby prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych efektów kształcenia Typy / metody oceniania (D – ocenianie diagnostyczne, F – ocenianie formujące, P – ocenianie podsumowujące) _01 TK_01-06 WYKŁADY P _02 TK_01-06 Dyskusja nad problemami związanymi z dostarczaną wiedzą (w kontekście filozofii praktycznej, refleksji filozoficznej w ogóle oraz innych typów refleksji naukowej) D, F _03 TK_01-06 Dyskusja nad problemami związanymi z aplikacją wiedzy, jej odniesieniem do dylematów moralnych D, F _04 TK_01-06 Kolokwium pisemne z wykładów oraz materiałów wskazanych na pierwszym spotkaniu P _05 TK_01-06 Interpretacja i analiza tekstów; dyskusje nad problemami wynikającymi z interpretacji i analizy tekstów D, F _06 TK_07 Kolokwium z interpretowanych i analizowanych lektur P Ocenianie formujące: Zadaniem oceniania formującego jest bieżące monitorowanie stanu wiedzy studentów, a zatem informowanie ich o jego postępach (lub niszach czy zapętleniach). 1. Dyskusje nad problemami a) filozoficzno-teoretycznymi, b) aplikacyjnymi; 2. Krótkie sprawdzenie wiedzy (ustne bądź pisemne); 3. Powtórne dostarczenie wiedzy, ale inaczej sformułowanej/z innej perspektywy; wskazanie nisz i zapętleń w posiadanej przez studentów wiedzy i dostarczenie drogowskazów (lektur, wykładów etc.), odniesienie wiedzy do innych obszarów wiedzy filozoficznej czy z zakresu nauk społecznych; 4. Trening (kształtowanie, wzmacnianie, uzupełnianie) umiejętności oraz wiedzy z zakresu filozofii praktycznej, dla której kluczowa jest KONIUNKCJA refleksji i działania. Ocenianie podsumowujące: Z wykładu – Kolokwium pisemne; Z ćwiczeń – kolokwium pisemne |
Practical placement: |
(in Polish) Nie dotyczy |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.