Philosophy of Economics
General data
Course ID: | 08-FLFA-FIE |
Erasmus code / ISCED: |
08.1
|
Course title: | Philosophy of Economics |
Name in Polish: | Filozofia ekonomii |
Organizational unit: | Faculty of Social Sciences |
Course groups: |
(in Polish) Fakultety dla specjaności filozoficznych (in Polish) Fakultety na filozofii |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Module type: | compulsory |
Major: | (in Polish) Filozofia Ogólna |
Cycle of studies: | 2nd cycle |
Module learning aims: | (in Polish) Cel 1: Przekazanie wiedzy dotyczącej specyfiki filozoficznej ekonomii oraz jej statusu w ramach nauk społecznych Cel 2: Zapoznanie z definicjami ekonomii, metodami i przedmiotem badań ekonomicznych Cel 3: Rozwinięcie umiejętności diagnozy i interpretowania problemów filozoficznych wynikających ze zjawisk gospodarczych Cel 4: Wykształcenie umiejętności krytycznej analizy ekonomicznego sposobu poznania rzeczywistości gospodarczej Cel 5: Doskonalenie kompetencji w zakresie świadomości znaczenia ekonomii w naukach społecznych oraz życiu społecznym i gospodarczym |
Year of studies (where relevant): | Year 1 |
Full description: |
(in Polish) 1. Specyfika filozoficzna ekonomii 2. Ekonomia – „ponura” czy „radosna” nauka? 3. Ewolucja definicji ekonomii 4. Ekonomia – „królowa” nauk społecznych? 5. "Homo oeconomicus": indywidualizm metodologiczny w działaniu – wokół idei autonomizacji 6. Racjonalność w ekonomii– wokół idei formalizacji 7. Wartość w ekonomii – wokół idei kwantyfikacji 8. Rynek krytyki naukowej – wokół idei refleksywności 9. Prestiż (w) ekonomii – wokół idei uznania 10. Ekonomia – niedoskonałą „królowa” nauk społecznych 11.Przyszłość filozofii ekonomii ("od teorii do modeli") |
Bibliography: |
(in Polish) 1. R. Heilbroner, Wielcy ekonomiści, PWE, Warszawa 1993. 2. M. Blaug, Metodologia ekonomii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1995. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Student: 1. Zna specyfikę filozoficzną ekonomii i rozumie rolę ekonomii w naukach społecznych 2. Zna podstawowe definicje ekonomii i kluczowe pojęcia z zakresu ekonomii 3. Wymienia cechy charakterystyczne metod stosowanych w badaniach ekonomicznych 4. Potrafi rozpoznawać i interpretować problemy filozoficzne powiązane ze zjawiskami występującymi w gospodarce 5. Potrafi wskazać potencjał i ograniczenia ekonomii na tle innych nauk 6. Potrafi krytycznie analizować sposób, w jaki ekonomia bada rzeczywistość gospodarczą 7. Jest świadomy wyzwań stojących przed ekonomią |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) 5 - Student posiada znakomitą wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne 4.5 - Student posiada bardzo dobrą wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne 4 - Student posiada dobrą wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne 3.5 - Student posiada zadowalającą wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne, jednak występują pewne niedociągnięcia 3 - Student posiada dostateczną wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne, występują nadto znaczne niedociągnięcia i błędy 2 - Student posiada niezadowalającą wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne |
Practical placement: |
(in Polish) brak |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.