Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

Philosophy of education

General data

Course ID: 08-FLFA-FED2
Erasmus code / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (unknown)
Course title: Philosophy of education
Name in Polish: Filozofia edukacji
Organizational unit: Faculty of Social Sciences
Course groups: (in Polish) Fakultety na filozofii
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Module type:

elective

Major:

(in Polish) Filozofia i specjalności: Etyka, Komunikacja Społeczna, Życie Publiczne

oraz Specjalność Nauczycielska - kształcenie przygotowujące do zawodu nauczyciela


Module learning aims:

(in Polish) Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawami wiedzy z zakresu filozofii edukacji, z teorią i praktyką edukacyjną bazującą na zdobyczach nauk humanistycznych i społecznych. W wyniku opanowania treści programowych przedmiotu uczestnik zajęć powinien znać różne podejścia w myśleniu o edukacji, znać różnorodne rozwiązania w zakresie polityki oświatowej (system wychowania i kształcenia).W wyniku realizacji treści zajęć student ma rozwinąć umiejętność krytycznego myślenia o różnych aspektach edukacji (teoria i praktyka). Celem zajęć jest kształtowanie wśród studentów świadomości istnienia różnych perspektyw światopoglądowych i wpływu założeń filozoficznych na proces edukacji i jego organizację.

Short description: (in Polish)

Zajęcia mają wyposażyć studenta w wiedzę dotyczącą współczesnych nurtów filozoficznego myślenia o edukacji oraz wyposażyć w umiejętność krytycznego i refleksyjnego analizowania wybranych modeli edukacji, modeli szkoły i ich realizacji, ze szczególnym uwzględnieniem współczesnych problemów kształcenia i wychowania w zglobalizowanym świecie. Ponadto zajęcia stanowią istotną pomoc w przygotowaniu pedagogicznym do wykonywania zawodu nauczyciela. Celem zajęć jest zapoznanie studentów z wiedzą o teoriach edukacyjnych i ich współczesnych formach realizacji ze szczególnym zaakcentowaniem filozoficznych podstaw wychowania i kształcenia. Uczestnicy zajęć mają także rozwinąć umiejętność krytycznej analizy współczesnych procesów edukacyjnych w perspektywie lokalnej i globalnej, z wykorzystaniem nowo nabytej wiedzy o kierunkach rozwoju edukacji w kraju i na świecie i ich kontekstach filozoficznych.

Full description: (in Polish)

Edukacja – pedagogika – filozofia – etyka - system pojęć

Charakterystyka filozofii wychowania jako subdyscypliny filozoficznej, znajdującej się na pograniczu filozofii społecznej, etyki, antropologii i pedagogiki

2 Współczesne modele edukacji w kontekście wybranych teorii filozoficznych

3 Filozofia społeczno - polityczna a społeczne funkcje edukacji

4 Edukacja humanistyczna w kulturze neoliberalnej.

Dyskurs neoliberalny a edukacja artystyczna, filozoficzna i etyczna.

5 Wartości promowane w kulturze neoliberalnej. Ubóstwo etyczne neoliberalizmu.

6 Etyczne wyzwania dla wychowawcy i nauczyciela w kulturze konsumenckiej

7 Edukacja etyczna zorientowana na współpracę w kontekście neoliberalnych transformacji

8 Edukacja w społeczeństwie demokratycznym/kapitalistycznym/konsumpcyjnym

9 Człowiek i jego podmiotowość w wychowaniu z perspektywy filozofów.

Analiza współczesnych koncepcji filozoficznych, znaczących dla teorii wychowania: personalizm, filozofia dialogu, egzystencjalizm, fenomenologia, filozofia dramatu

10 Filozoficzne konteksty wybranych koncepcji współczesnej pedagogiki.

Zarys ważniejszych nurtów i kierunków pedagogiki:

1. Pedagogika kultury (S. Hessen)

2. Pedagogika Nowego wychowania (m.in. pedagogika M. Montessori, pedagogika C. Freineta)

3. Pedagogika R. Steinner’a

4. Pedagogika pragmatyzmu (J. Dewey)

5. Edukacja elastyczna – flexischooling (R. Meighan, J. Holt), homeschooling

6. Pedagogika antyautorytarna - Summerhill (A.S. Neill), (B. Spock)

7. Pedagogika postmodernizmu (F. Fukuyama, T. Szkudlarek)

8. Antypedagogika (H. Von Schoenebeck); pedagogika negatywna (A.Braunmuhl), (A. Miller)

Bibliography: (in Polish)

Gutek, G. L., Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, przekł. Anna Kacmajor i Agata Sulak, Gdańskie Wydaw. Psychologiczne, Gdańsk 2003.

Gutek, Gerald Lee., Filozofia dla pedagogów, przekł. Anna Kacmajor i Agata Sulak, Gdańskie Wydaw. Psychologiczne, Gdańsk 2007.

Jaeger, W., W. , Paideia: formowanie człowieka greckiego, przeł. M. Plezia i H.Bednarek, Fundacja Aletheia, Warszawa 2001.

Kotarbiński T., Pisma etyczne, Ossolineum, Wrocław 1987.

Kwieciński Z., Śliwerski B., (red), Pedagogika t.1., cz. I ; cz.III: rozdz. 2,6,7,8,9,12,14,18,19, PWN, Warszawa 2003

Michałowska D.A., Neoliberalizm i jego (nie)etyczne implikacje edukacyjne, Wyd. Naukowe UAM, Poznań 2013, Książka w formacie pdf , Repozytorium Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza (AMUR): https://repozytorium.amu.edu.pl/jspui/handle/10593/7989

Michałowska D.A., Wartości w świecie edukacji na początku XXI wieku, Wyd. Naukowe WNS UAM, Poznań 2013. Książka w formacie pdf , Repozytorium Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza (AMUR): https://repozytorium.amu.edu.pl/jspui/bitstream/10593/7748/1/Michałowska.pdf

Michałowska D.A., Zbiór materiałów dydaktycznych w serii: Filozofia edukacji: Repozytorium Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza (AMUR): Edukacja w społeczeństwie demokratycznym http://hdl.handle.net/10593/6256

Edukacja elastyczna http://hdl.handle.net/10593/6263

Społeczne funkcje edukacji http://hdl.handle.net/10593/6262

Starnawski W., Prawda jako zasada wychowania, Wyd. Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa 2008.

Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Wyd. Impuls, Kraków 2004.

Wójcik W., Rembierz M. (red.), Filozofia edukacji i etos rodziny, Wydawnictwo ATH, Bielsko-Biała 2007.

Literatura uzupełniająca:

Marrou H.-I., Historia wychowania w starożytności, PIW, Warszawa 1969.

Walczak P., Wychowanie jako spotkanie. Józefa Tischnera filozofia człowieka jako źródło inspiracji pedagogicznych, Wyd. Impuls, Kraków 2007.

Kant I., O pedagogice, Biblioteka Narodowa, Łódź 1999.

Cz. Kupisiewicz Cz., (red.), Myśliciele o wychowaniu tom I i II, Warszawa 2000.

Learning outcomes: (in Polish)

Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:

1. Posiada uporządkowane podstawowy wiedzy z zakresu filozofii edukacji, definiuje istotne pojęcia dla tego obszaru wiedzy

2. W kontekście wybranych teorii filozoficznych wymienia i opisuje problemy wychowawcze i edukacyjne we współczesnym społeczeństwie (w szkole i poza nią) oraz wskazuje sposoby ich rozwiązania lub tworzy nowe pomysły na ich rozwiązanie

3. Potrafi wskazać na rodzaj wpływu dokonań myśli filozoficznej na teorię i praktykę edukacyjną na przykład w zakresie formułowania programu nauczania/ modelu edukacji

4. Potrafi poprowadzić konstruktywną dyskusję w zakresie wybranych zagadnień z filozofii edukacji

5. Prawidłowo określa filozoficzne podstawy wybranej koncepcji edukacyjnej, analizuje i diagnozuje problemy edukacyjne w odniesieniu do teorii filozoficznych

6. Jest świadomy wpływu myśli filozoficznej na działalność edukacyjną oraz sposoby diagnozy i rozwiązywania problemów wychowawczych i dydaktycznych z jakimi spotyka się nauczyciel w szkole

7. Korzysta ze źródeł literaturowych oraz pomocy dydaktycznych,

8. Samodzielnie przygotowuje scenariusz krótkiego wystąpienia na wybrany temat w oparciu o literaturę z zakresu filozofii edukacji

9. Współpracuje z innymi, dba o jakość komunikacji w tracie dyskusji i wykonywanych zadań, dokonuje samooceny

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Warunki zaliczenia:

1. Ocena pracy pisemnej i krótkiej prezentacji wybranej kwestii problemowej na zajęciach.

Student uzyskuje zaliczenie zajęć na podstawie aktywnego uczestnictwa w części interaktywnej wykładów oraz samodzielnie przygotowuje 3 pisemne opracowania tematów - wybranych zagadnień problemowych z wykładów, na podstawie przestudiowanej literatury oraz własnych przemyśleń, a następnie przedstawia jeden z nich na forum grupy, pozostałe tematy omawia indywidualnie z wykładowcą

2. Obecność i aktywność na zajęciach

3. Pozytywne zaliczenie prac pisemnych wybranych zagadnień problemowych z zakresu filozofii edukacji.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)