Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

Ethics, identity, modernity

General data

Course ID: 08-FLFA-ETN
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Ethics, identity, modernity
Name in Polish: Etyka, tożsamość, nowoczesność
Organizational unit: Faculty of Social Sciences
Course groups: (in Polish) Fakultety na filozofii
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Module type:

elective

Cycle of studies:

1st cycle

Methods of teaching for learning outcomes achievement:

(in Polish) Wykład z prezentacją multimedialną, wykład problemowy, dyskusja.

Full description: (in Polish)

1. Wstępna charakterystyka nowoczesności i ponowoczesności oraz etyki nowoczesnej i ponowoczesnej (w odniesieniu m. in. do J. Habermasa i Z. Baumana)

2. Esencjalistyczne i nieesencjalistyczne ujęcia tożsamości człowieka i etyki - wskazanie na wybrane przykłady. Tożsamość człowieka a wartości moralne i odpowiedzialność (w odniesieniu m. in. do R. Ingardena)

3. Tożsamość człowieka i etyka w świetle wybranych koncepcji narratywistycznych (A. MacIntyre'a, Cz. Taylora, A. Giddensa, P. Ricoeura).

4. Dylematy tożsamościowe w późnej nowoczesności. Problem tożsamości, wolności i etyczności człowieka we współczesnej kulturze konsumpcyjnej (w odniesieniu do Z. Baumana, A Giddensa i D. Riesmana).

5. Rola myślenia estetycznego we współczesnym konstytuowaniu tożsamości jednostkowej (w odniesieniu do R. Rorty'ego, M. Foucaulta, R. Shustermana).

6. Tożsamość człowieka a tyka późnej nowoczesności (w odniesieniu do Z. Baumana i R. Shustermana).

Bibliography: (in Polish)

Literatura:

1. J. Habermas, Wykład I, "Nowoczesność: świadomość czasów i szukanie pewności w samej sobie" [w:] tenże, "Filozoficzny dyskurs nowoczesności", tłum. M. Łukasiewicz, Universitas, Kraków 2005, s. 9-33.

2. R. Ingarden, "O odpowiedzialności i jej podstawach ontycznych" [w:] tegoż "Książeczka o człowieku", tłum. A. Węgrzecki, Wydawnictwo Literackie Kraków 1972 (różne wydania), s. 77 - 132.

3. K. Rosner, "Narracja a tożsamość jednostki ludzkiej. A. MacIntyre, Ch. Taylor, A. Giddens" [w:] tejże "Narracja, tożsamość, czas", Universitas, Kraków 2003, s. 17 - 51.

4. A. MacIntyre, "Dziedzictwo cnoty. Studium z teorii moralności", tłum. A. Chmielewski, PWN, Warszawa 1996, s. 365-401.

5. Ch. Taylor, 'Etyka autentyczności. Narodziny tożsamości nowoczesnej", tłum. A. Pawelec, Znak, Warszawa 2001, s. 9-47 i s. 86-95.

6. A. Giddens, "Nowoczesność a tożsamość. 'Ja' i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności", tłu. A. Szulżycka, PWN, Warszawa 207, s. 98-112. i s. 248-284.

7. J. P. Hudzik, "Estetyka egzystencji", Wydawnictwo UMCS, Lublin 1998, s. 81-112.

8. B. Skarga, "Tożsamość ja. Zarys problemu" [w:] tejże "Tożsamość i różnica. Eseje metafizyczne", Znak, Kraków 1997, s. 163 - 195.

9. E. Levinas, "Etyka jako filozofia pierwsza", tłum. E. Sowa, [w:] "Kwartalnik filozoficzny", t. XXX, 2002, z. 3, s. 147 - 159 i (lub) B. Skarga, "Emmanuel Levinas: kultura immanencji", [w:] B. Skarga, "Tożsamość i różnica. Eseje metafizyczne", Znak, Kraków 1997, s. 93-113.

10. P. Ricoeur, "Tożsamość osobowa" [w:] "Filozofia osoby", tłum. M. Frankiewicz, PAT, Kraków 1992, s. 33-44.

11. Z. Bauman, "Płynne życie", Wydawnictwo Literackie Kraków, 2007, s. 37-63.

12. R. Shusterman, "Sztuka życia a etyka postmodernistyczna", tłum. A. Chmielewski, [w:] tenże "Estetyka pragmatyczna. Żywe piękno i refleksja nad sztuką", Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1998, s. 314-151.

13. A. Ziółkowska-Juś, "Rola świadomości w konstytuowaniu człowieka. Roman Ingarden a Paul Ricoeur", Wyd. IF UAM, Poznań 2012.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Napisanie eseju (5-10 stron) w nawiązaniu do treści wykładu i do co najmniej dwóch pozycji z podanych w literaturze przedmiotu. Rozmowa na temat treści wykładu i treści eseju.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)