Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dlaczego lekarze się mylą ? - podejmowanie decyzji w diagnostyce medycznej i terapii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 08-FLFA-DLM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Dlaczego lekarze się mylą ? - podejmowanie decyzji w diagnostyce medycznej i terapii
Jednostka: Wydział Nauk Społecznych
Grupy: Fakultety na filozofii
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Kierunek studiów:

nie dotyczy

Cele kształcenia:

Zajęcia mają zapoznać studentów z zagadnieniami z zakresu metodologii diagnostyki medycznej.. Głównym celem jest przekazanie wiedzy umożliwiającej podejmowanie samodzielnej, krytycznej refleksji w obszarze bioetyki nad procedurami decyzyjnymi w zakresie diagnostyki medycznej. Studenci po ukończeniu kursu znają główne terminy biostatystyczne charakteryzujące testy diagnostyczne. Wiedzą jakie są powody niejednoznaczności testów diagnostycznych. Są w stanie przeprowadzić prostą typologię błędów diagnostycznych popełnianych przez lekarzy.

Pełny opis:

Dane obiektywne i subiektywne oraz etapy ich pozyskiwania w diagnostyce medycznej.

Próg jatrotropii i preferencje pacjenta w procesie diagnozy

Problemy epistemologiczne wyznaczania progów decyzyjnych dla diagnostyki medycznej. Koncepcja threshold approach Paukera i Kassirera.

Skale pomiarowe, historia ich wprowadzenia do medycyny oraz ich współczesne wykorzystanie.

Pojęcie prawdopodobieństwa oraz jego główne filozoficzne interpretacje: klasyczna (K), częstościowa (F) i personalistyczna (P).

Prawdopodobieństwo a proiri i prawdopodobieństwo a posteriori

Prawdopodobieństwa nozograficzne a prawdopodobieństwo diagnostyczne

Problemy określania prawdopodobieństwa a priori w interpretacjach: K, F, P.

Interpretacja częstościowa w wyznaczaniu parametrów testów diagnostycznych.

Parametry czułości i swoistości diagnostycznej oraz ich znaczenie w procesach decyzyjnych diagnozy.

Współczynnik chorobowości a klasyczne badania epidemiologiczne

Współczynnik dokładności testu diagnostycznego

Podstawowe błędy poznawcze popełniane przez lekarzy w procesie diagnostyki medycznej

Prawa pacjenta a świadoma zgoda na badania diagnostyczne

Twierdzenie Bayesa – założenia, postać, krytyka

Wykorzystanie twierdzenia Bayesa w projektowaniu wieloetapowych strategii diagnostyki medycznej

Współczynnik predykcji – charakterystyka i porównanie z zastosowaniem twierdzenia Bayesa.

Literatura:

‒ Rzepiński T., „Twierdzenie Bayesa w projektowaniu strategii diagnostycznych w medycynie”, Diametros, 57, s. 39-60.

‒ Rzepiński T., „Konstruowanie typologii i klasyfikacji wielowymiarowych dla potrzeb diagnostyki medycznej”, Zagadnienia Naukoznawstwa, 52, 2(208), 2016, s. 199-218.

‒ Pauker S., Kassirer J,.”The threshold approach to clinical decision making” NEJM, 1975

‒ Jędrychowski W., (2002), Podstawy epidemiologii, Kraków, Wydawnictwo UJ

‒ Jędrychowski W., 1982, Metoda zbierania wywiadów lekarskich i budowa kwestionariuszy zdrowotnych, Warszawa: PZW

‒ Jędrychowski W., 1999, Epidemiologia. Wprowadzenie i metody badań, Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL

‒ Jabłoński L., 1996, Epidemiologia. Podręcznik dla lekarzy i studentów, red. L. Jabłoński, Lublin: Wydawnictwo Folium

Metody i kryteria oceniania:

egzamin ustny

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)