Philosophical aspects of Computer Science
General data
Course ID: | 08-FLDU-FII |
Erasmus code / ISCED: |
08.1
|
Course title: | Philosophical aspects of Computer Science |
Name in Polish: | Filozofia informatyki |
Organizational unit: | Faculty of Social Sciences |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty na 2 semestrze filozofii ogólnej II stopnia |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Module type: | compulsory |
Major: | (in Polish) Filozofia (Filozofia ogólna) |
Cycle of studies: | 2nd cycle |
Module learning aims: | (in Polish) C1: Zaznajomienie studenta ze specyfiką filozoficzną nauk informatycznych, C2: Wprowadzenie i wieloaspektowe omówienie naczelnych pojęć z zakresu informatyki, C3: Analiza kluczowych wydarzeń w rozwoju informatyki i dziedzin pokrewnych (elementy historii informatyki), C4: Omówienie zasadniczych problemów filozoficznych wynikających rozwoju szeroko rozumianych technologii informatycznych, C5: Określenie statusu metodologicznego informatyki, C6: Wskazanie i omówienie głównych zagadnień moralnych i społecznych związanych z informatyką, C7: Wskazanie i omówienie głównych zagrożeń związanych w rozwojem technologii informatycznych (np. w kontekście problemu smogu informacyjnego, stresu informacyjnego, uzależnienia od internetu (wymiar indywidualny) i technologii informatycznych (wymiar społeczno - cywilizacyjny). |
Year of studies (where relevant): | Year 1 |
Course module conducted remotely (e-learning): | (in Polish) - brak tej formy zajęć. |
Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences: | (in Polish) Ukończone studia I-go stopnia lub jednolite magisterskie. |
Information on where to find course materials: | (in Polish) - źródła wskazane w bibliografii, - źródła dostępne online, - dostępne u prowadzącego. |
Methods of teaching for learning outcomes achievement: | (in Polish) - wykład, - dyskusja, - prezentacje multimedialne. |
Student workload (ECTS credits): | (in Polish) - 4 ECTS. |
Short description: |
(in Polish) Wykład koncentruje się na podstawowych zagadnieniach filozoficznych związanych z rozwojem i funkcjonowaniem informatyki (pojmowanej w kategoriach gatunku wiedzy naukowo-technicznej (wg. nomenklatury J. Sucha)). W trakcie zajęć odwołujemy się do wiedzy z historii i filozofii nauki oraz historii i filozofii techniki. Analizowane przez nas problemy odnoszą się do takich tradycyjnych obszarów refleksji filozoficznej jak: - ontologia, - epistemologia, - filozofia nauki i metodologia nauk, - logika, - etyka, - filozofia społeczno-polityczna. |
Full description: |
(in Polish) 1) Zagadnienia wprowadzające:terminy, zakres, przedmiot analiz, 2) Pojęcie informatyki: trzy poziomy rozumienia terminu informatyka:teoretyczny, materialny, aplikacyjny, 3) Historia informatyki jako dziedziny wiedzy naukowej (wokół idei algorytmizacji), 4) Historia technologii komputerowych (wokół idei automatyzacji), 5) Informatyka jako przedmiot filozofii nauki i epistemologi: nauka komputerowa, komputer jako narzędzie wspomagające badania naukowe, 6) Informatyka jako przedmiot filozofii techniki: - relacja komputer – komputer, - relacja komputer – człowiek, - pojęcie sieciowości, 7) Informatyka jako przedmiot etyki (wybrane zagadnienia): - fenomen etyki hackerskiej (kultura hackerska v kultura crakerska), - podstawowe problemy etyki komputerowej, - wartości etyczne w cyberzeczywistości, 8) Zagadnienie sztucznej inteligencji i ontologia świata wirtualnego, 9) Wybrane zagadnienia z zakresu filozofii informacji 10) Główne stanowiska we współczesnej filozofii informatyki, 11) Rozwój technologii informatycznych: szanse, zagrożenia, perspektywy. |
Bibliography: |
(in Polish) - Heim M., The Metaphysics of Virtual Reality, New York/Oxford 1994, (dost. u prowadzącego) - Gawrysiak P., Cyfrowa rewolucja, Warszawa 2008 - Gleick J., Informacja. Bit, wszechświat, rewolucja, Warszawa 2012 - Kocikowski, A., Górniak-Kocikowska K., Bynum T.,Wprowadzenie do etyki informatycznej, Poznań 2001, - R. Murawski, Filozofia informatyki. Antologia, Poznań 2014, - O’Reagan G., A Brief History of Computing, London 2008, (dost. online) - Szynkiewicz, M., Metafora smogu informacyjnego a procesy informacyjne, (w:) Studia Metodologiczne nr 32/2014, s. 65-77, - Szynkiewicz, M., Problem zaufania w kontekście rozwoju społecznego znaczenia technologii informatycznych, Filo Sofija nr 24 (2014/1), - Tworak, Z., Informacja, wiedza, logika, Poznań 2018, Portal tematyczny: http://calculemus.org/ |
Learning outcomes: |
(in Polish) K_K01, K_U13, K_U01, K_W03, K_W02, K_U07, K_W19, K_U03, K_W12, K_W02, K_W01, K_U07, K_W17, K_W10, K_U15, K_W13, K_W06, K_W05, K_W01, K_K06, K_U16, K_W06, K_U14, K_U09, K_W18, K_W17, K_W08, K_W07, |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) - egzamin ustny, - aktywne uczestnictwo w zajęciach. |
Practical placement: |
(in Polish) - brak |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.