Philosophy of Economics
General data
Course ID: | 08-FLDU-FIE |
Erasmus code / ISCED: |
08.1
|
Course title: | Philosophy of Economics |
Name in Polish: | Filozofia ekonomii |
Organizational unit: | Faculty of Social Sciences |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty na 2 semestrze filozofii ogólnej II stopnia |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Major: | (in Polish) Filozofia Ogólna |
Cycle of studies: | 2nd cycle |
Module learning aims: | (in Polish) Cel 1: Przekazanie wiedzy dotyczącej specyfiki filozoficznej ekonomii oraz jej statusu w ramach nauk społecznych Cel 2: Zapoznanie z definicjami ekonomii, metodami i przedmiotem badań ekonomicznych. Cel 3: Przekazanie wiedzy dotyczącej problemów filozoficznych powiązanych z praktyką gospodarczą. Cel 4: Zapoznanie z perspektywami analizy ekonomicznego sposobu poznania rzeczywistości gospodarczej. Cel 5: Doskonalenie kompetencji społecznych w zakresie świadomości znaczenia ekonomii w naukach społecznych oraz życiu społeczno-gospodarczym. |
Year of studies (where relevant): | Year 1 |
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest zapoznanie studentów ze specyfiką filozoficzną ekonomii. Omówione zostaną podstawowe natury epistemologicznej, metodologicznej, ontologicznej i etycznej, przed jakimi stają badania ekonomiczne. Znaczącą rolę odgrywać będą przykłady zaczerpnięte z praktyki badawczej ekonomistów. |
Full description: |
(in Polish) 1. Specyfika filozoficzna ekonomii. 2. Ekonomia – „ponura” czy „radosna” nauka? 3. Ewolucja definicji ekonomii 4. "Homo oeconomicus": indywidualizm metodologiczny w działaniu – wokół idei autonomizacji 5. Racjonalność w ekonomii - wokół idei formalizacji 6. Wartość w ekonomii - wokół idei kwantyfikacji 7. Rynek krytyki naukowej - wokół idei refleksywności 8. Prestiż (w) ekonomii – wokół idei uznania 9. Ekonomia – niedoskonała „królowa” nauk społecznych 10. Przyszłość filozofii ekonomii ("od teorii do modeli") |
Bibliography: |
(in Polish) 1. R. Heilbroner, Wielcy ekonomiści, PWE, Warszawa 1993. 2. M. Blaug, Metodologia ekonomii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1995. |
Learning outcomes: |
(in Polish) 1. Zna specyfikę filozoficzną ekonomii i rozumie rolę ekonomii w naukach społecznych 2. Zna podstawowe definicje ekonomii i kluczowe pojęcia z zakresu tej nauki 3. Wymienia cechy charakterystyczne metod stosowanych w ekonomii 4. Zna podstawowe problemy filozoficzne powiązane z praktyką badawczą ekonomistów i praktyką gospodarczą. 5. Posiada wiedzę dotyczącą potencjału i ograniczeń ekonomii na tle innych nauk. 6. Potrafi krytycznie analizować sposób, w jaki ekonomia bada rzeczywistość gospodarczą 7. Jest świadomy wyzwań stojących przed nauką ekonomiczną |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) 5 Student posiada znakomitą wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne 4.5 Student posiada bardzo dobrą wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne 4 Student posiada dobrą wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne 3.5 Student posiada zadowalającą wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne, jednak występują pewne niedociągnięcia 3 Student posiada dostateczną wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne, występują nadto znaczne niedociągnięcia i błędy 2 Student posiada niezadowalającą wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne |
Practical placement: |
(in Polish) brak |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.