Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

Philosophy of Economics

General data

Course ID: 08-FLDU-FIE
Erasmus code / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Philosophy and ethics The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Philosophy of Economics
Name in Polish: Filozofia ekonomii
Organizational unit: Faculty of Social Sciences
Course groups: (in Polish) Przedmioty na 2 semestrze filozofii ogólnej II stopnia
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Major:

(in Polish) Filozofia Ogólna

Cycle of studies:

2nd cycle

Module learning aims:

(in Polish) Cel 1: Przekazanie wiedzy dotyczącej specyfiki filozoficznej ekonomii oraz jej statusu w ramach nauk społecznych


Cel 2: Zapoznanie z definicjami ekonomii, metodami i przedmiotem badań ekonomicznych.


Cel 3: Przekazanie wiedzy dotyczącej problemów filozoficznych powiązanych z praktyką gospodarczą.


Cel 4: Zapoznanie z perspektywami analizy ekonomicznego sposobu poznania rzeczywistości gospodarczej.


Cel 5: Doskonalenie kompetencji społecznych w zakresie świadomości znaczenia ekonomii w naukach społecznych oraz życiu społeczno-gospodarczym.


Year of studies (where relevant):

Year 1

Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest zapoznanie studentów ze specyfiką filozoficzną ekonomii. Omówione zostaną podstawowe natury epistemologicznej, metodologicznej, ontologicznej i etycznej, przed jakimi stają badania ekonomiczne. Znaczącą rolę odgrywać będą przykłady zaczerpnięte z praktyki badawczej ekonomistów.

Full description: (in Polish)

1. Specyfika filozoficzna ekonomii.

2. Ekonomia – „ponura” czy „radosna” nauka?

3. Ewolucja definicji ekonomii

4. "Homo oeconomicus": indywidualizm metodologiczny w działaniu – wokół idei autonomizacji

5. Racjonalność w ekonomii - wokół idei formalizacji

6. Wartość w ekonomii - wokół idei kwantyfikacji

7. Rynek krytyki naukowej - wokół idei refleksywności

8. Prestiż (w) ekonomii – wokół idei uznania

9. Ekonomia – niedoskonała „królowa” nauk społecznych

10. Przyszłość filozofii ekonomii ("od teorii do modeli")

Bibliography: (in Polish)

1. R. Heilbroner, Wielcy ekonomiści, PWE, Warszawa 1993.

2. M. Blaug, Metodologia ekonomii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1995.

Learning outcomes: (in Polish)

1. Zna specyfikę filozoficzną ekonomii i rozumie rolę ekonomii w naukach społecznych

2. Zna podstawowe definicje ekonomii i kluczowe pojęcia z zakresu tej nauki

3. Wymienia cechy charakterystyczne metod stosowanych w ekonomii

4. Zna podstawowe problemy filozoficzne powiązane z praktyką badawczą ekonomistów i praktyką gospodarczą.

5. Posiada wiedzę dotyczącą potencjału i ograniczeń ekonomii na tle innych nauk.

6. Potrafi krytycznie analizować sposób, w jaki ekonomia bada rzeczywistość gospodarczą

7. Jest świadomy wyzwań stojących przed nauką ekonomiczną

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

5 Student posiada znakomitą wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne

4.5 Student posiada bardzo dobrą wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne

4 Student posiada dobrą wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne

3.5 Student posiada zadowalającą wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne, jednak występują pewne niedociągnięcia

3 Student posiada dostateczną wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne, występują nadto znaczne niedociągnięcia i błędy

2 Student posiada niezadowalającą wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne

Practical placement: (in Polish)

brak

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)