Philosophy of Knowledge
General data
Course ID: | 08-FLDL-FPO |
Erasmus code / ISCED: |
08.1
|
Course title: | Philosophy of Knowledge |
Name in Polish: | Filozofia poznania |
Organizational unit: | Faculty of Social Sciences |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty dla 5 semestru filozofii ogólnej I stopnia |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Module type: | compulsory |
Major: | (in Polish) Filozofia: specjalność – Filozofia ogólna |
Cycle of studies: | 1st cycle |
Module learning aims: | (in Polish) C1 Przekazanie wiedzy z zakresu klasycznej teorii poznania z perspektywy historycznego rozwoju refleksji filozoficznej od starożytności do czasów nowożytnych C2 Rozwinięcie zdolności rozróżniania kluczowych obszarów problemowych i orientacji teoriopoznawczych C3 Rozwinięcie umiejętności zastosowania podstawowych terminów i dystynkcji pojęciowych do analizy poszczególnych nurtów teoretycznych w ramach filozofii poznania C4 Przygotowanie do właściwej interpretacji tekstów źródłowych C5 Wyrobienie umiejętności czytania klasycznych dzieł z zakresu teorii poznania i korzystania ze źródeł literaturowych C6 Rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie |
Year of studies (where relevant): | Year 3 |
Full description: |
(in Polish) Symbol treści kształcenia* Opis treści kształcenia TK_01 Podstawowe zagadnienia, pojęcia i terminy z zakresu klasycznej teorii poznania TK_02 Dzieje refleksji epistemologicznej w starożytnej filozofii greckiej TK_03 Główne obszary zainteresowań epistemologicznych w średniowieczu TK_04 Nowożytna teoria poznania – charakterystyka ogólna TK_05 Główne stanowiska racjonalizmu nowożytnego TK_06 Empiryzm brytyjski TK_07 Epistemologiczny “przewrót kopernikański” Kanta TK_08 Klasyczny idealizm niemiecki TK_09 Czytanie i interpretacja tekstów epistemologicznych, metody analizy źródeł literaturowych |
Bibliography: |
(in Polish) Platon, Teajtet, w: idem, Dialogi, t. II, Kęty 1999; Arystoteles, Analityki wtóre, w: idem, Dzieła wszystkie, t. 1, Warszawa 1990; Św. Augustyn, O nauczycielu, w: idem, Dialogi filozoficzne, Kraków 1999; Św. Tomasz z Akwinu, Streszczenie teologii, w: idem, Dzieła wybrane, Kęty 1999; R. Descartes, Zasady filozofii, Warszawa 1960; B. Spinoza, Traktat o uzdrowieniu rozumu, w: idem, Pisma wczesne, Warszawa 1969; G. W. Leibniz, Nowe rozważania dotyczące rozumu ludzkiego, t. I, Warszawa 1955; J. Locke, Rozważania dotyczące rozumu ludzkiego, t. I, Warszawa 1955; G. Berkeley, Traktat o zasadach poznania ludzkiego, Warszawa 1956; D. Hume, Traktat o naturze ludzkiej, t. II, Warszawa 1963; I. Kant, Prolegomena, Warszawa 1960; J.G. Fichte, Pierwsze wprowadzenie do Teorii Wiedzy, w: idem, Teoria Wiedzy. Wybór pism, t. I, Warszawa 1996; F.W.J. Schelling, System idealizmu transcendentalnego, Warszawa 1979; G. W. F. Hegel, Fenomenologia ducha, t. I, Warszawa 1963; J. Woleński, Epistemologia, t. 1, (Zarys historyczny i problemy metateoretyczne), Kraków 2000. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Symbol efektów kształcenia* Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i otwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: FPO_01 Dysponuje wiedzą z zakresu klasycznej teorii poznania uporządkowaną z perspektywy historycznego rozwoju refleksji filozoficznej od starożytności do czasów nowożytnych FPO_02 Posiada zdolność rozróżniania kluczowych obszarów problemowych i orientacji teoriopoznawczych FPO_03 Operuje umiejętnością zastosowania podstawowych terminów i dystynkcji pojęciowych do analizy poszczególnych nurtów teoretycznych w ramach filozofii poznania FPO_04 Posiada teoretyczne podstawy właściwej interpretacji tekstów źródłowych FPO_05 Czyta ze zrozumieniem klasyczne dzieła epistemologiczne i korzysta ze źródeł literaturowych FPO_06 Obiektywnie ocenia wkład pracy własnej i innych w analizie i interpretacji źródłowych tekstów epistemologicznych |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) 1 – sprawdzenie znajomości analizowanego tekstu 2 – sprawdzenie umiejętności właściwej interpretacji tekstu (wysłuchanie i korekta analizy; dyskusja podczas ćwiczeń) 3 – sprawdzian pisemny – rozwiązanie testu |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.