Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

Philosophy of Knowledge

General data

Course ID: 08-FLDL-FPO
Erasmus code / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Philosophy and ethics The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Philosophy of Knowledge
Name in Polish: Filozofia poznania
Organizational unit: Faculty of Social Sciences
Course groups: (in Polish) Przedmioty dla 5 semestru filozofii ogólnej I stopnia
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Module type:

compulsory

Major:

(in Polish) Filozofia: specjalność – Filozofia ogólna

Cycle of studies:

1st cycle

Module learning aims:

(in Polish) C1 Przekazanie wiedzy z zakresu klasycznej teorii poznania z perspektywy historycznego rozwoju refleksji filozoficznej od starożytności do czasów nowożytnych

C2 Rozwinięcie zdolności rozróżniania kluczowych obszarów problemowych i orientacji teoriopoznawczych

C3 Rozwinięcie umiejętności zastosowania podstawowych terminów i dystynkcji pojęciowych do analizy poszczególnych nurtów teoretycznych w ramach filozofii poznania

C4 Przygotowanie do właściwej interpretacji tekstów źródłowych

C5 Wyrobienie umiejętności czytania klasycznych dzieł z zakresu teorii poznania i korzystania ze źródeł literaturowych

C6 Rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie


Year of studies (where relevant):

Year 3

Full description: (in Polish)

Symbol treści kształcenia* Opis treści kształcenia

TK_01 Podstawowe zagadnienia, pojęcia i terminy z zakresu klasycznej teorii poznania

TK_02 Dzieje refleksji epistemologicznej w starożytnej filozofii greckiej

TK_03 Główne obszary zainteresowań epistemologicznych w średniowieczu

TK_04 Nowożytna teoria poznania – charakterystyka ogólna

TK_05 Główne stanowiska racjonalizmu nowożytnego

TK_06 Empiryzm brytyjski

TK_07 Epistemologiczny “przewrót kopernikański” Kanta

TK_08 Klasyczny idealizm niemiecki

TK_09 Czytanie i interpretacja tekstów epistemologicznych, metody analizy źródeł literaturowych

Bibliography: (in Polish)

Platon, Teajtet, w: idem, Dialogi, t. II, Kęty 1999; Arystoteles, Analityki wtóre, w: idem, Dzieła wszystkie, t. 1, Warszawa 1990; Św. Augustyn, O nauczycielu, w: idem, Dialogi filozoficzne, Kraków 1999; Św. Tomasz z Akwinu, Streszczenie teologii, w: idem, Dzieła wybrane, Kęty 1999; R. Descartes, Zasady filozofii, Warszawa 1960; B. Spinoza, Traktat o uzdrowieniu rozumu, w: idem, Pisma wczesne, Warszawa 1969; G. W. Leibniz, Nowe rozważania dotyczące rozumu ludzkiego, t. I, Warszawa 1955; J. Locke, Rozważania dotyczące rozumu ludzkiego, t. I, Warszawa 1955; G. Berkeley, Traktat o zasadach poznania ludzkiego, Warszawa 1956; D. Hume, Traktat o naturze ludzkiej, t. II, Warszawa 1963; I. Kant, Prolegomena, Warszawa 1960; J.G. Fichte, Pierwsze wprowadzenie do Teorii Wiedzy, w: idem, Teoria Wiedzy. Wybór pism, t. I, Warszawa 1996; F.W.J. Schelling, System idealizmu transcendentalnego, Warszawa 1979; G. W. F. Hegel, Fenomenologia ducha, t. I, Warszawa 1963; J. Woleński, Epistemologia, t. 1, (Zarys historyczny i problemy metateoretyczne), Kraków 2000.

Learning outcomes: (in Polish)

Symbol

efektów

kształcenia* Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i otwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:

FPO_01 Dysponuje wiedzą z zakresu klasycznej teorii poznania uporządkowaną z perspektywy historycznego rozwoju refleksji filozoficznej od starożytności do czasów nowożytnych

FPO_02 Posiada zdolność rozróżniania kluczowych obszarów problemowych i orientacji teoriopoznawczych

FPO_03 Operuje umiejętnością zastosowania podstawowych terminów i dystynkcji pojęciowych do analizy poszczególnych nurtów teoretycznych w ramach filozofii poznania

FPO_04 Posiada teoretyczne podstawy właściwej interpretacji tekstów źródłowych

FPO_05 Czyta ze zrozumieniem klasyczne dzieła epistemologiczne i korzysta ze źródeł literaturowych

FPO_06 Obiektywnie ocenia wkład pracy własnej i innych w analizie i interpretacji źródłowych tekstów epistemologicznych

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

1 – sprawdzenie znajomości analizowanego tekstu

2 – sprawdzenie umiejętności właściwej interpretacji tekstu (wysłuchanie i korekta analizy; dyskusja podczas ćwiczeń)

3 – sprawdzian pisemny – rozwiązanie testu

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)