Philosophy of Science
General data
Course ID: | 08-FLDL-FNA |
Erasmus code / ISCED: |
08.1
|
Course title: | Philosophy of Science |
Name in Polish: | Filozofia nauki |
Organizational unit: | Faculty of Social Sciences |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty dla 3 semestru filozofii ogólnej I stopnia |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Major: | (in Polish) FILOZOFIA |
Cycle of studies: | 1st cycle |
Module learning aims: | (in Polish) Wprowadzić w rozumienie pojęć „nauka” i „metoda naukowa”, „fakt naukowy” i „prawda naukowa” oraz zapoznać z mechanizmami rozwoju nauki Przedstawić główne problemy i stanowiska w filozoficznej refleksji nad poznaniem naukowymi. Dyskusja problemu wartościowania wiedzy naukowej Przedstawić znaczenie filozoficznej refleksji nad poznaniem naukowym dla procesu kształtowania się kultury euro-atlantyckiej oraz społecznego funkcjonowania nauki. |
Year of studies (where relevant): | Year 2 |
Short description: |
(in Polish) Wykład obejmuje dwie grupy zagadnień. Pierwsza, o charakterze metologicznym, obejmuje podstawowe typy rozumowań i wyjaśnień naukowych, rodzaje wiedzy ludzkiej, klasyfikację nauk, podstawowe sposoby badań empirycznych, strukturę nauki i modele jej rozwoju. W części drugiej ujęto poglądy i sposoby uprawiania refleksji nad nauką. |
Full description: |
(in Polish) Wylicza i opisuje podstawowe zagadnienia i kierunki filozoficznej refleksji nad poznaniem naukowym Kwalifikuje poglądy wybranych przedstawicieli filozofii nauki Docenia znaczenie nauki i filozoficznej refleksji nad nią dla rozwoju kultury symbolicznej i materialnej Analizuje wpływ determinant poznawczych i poza poznawczy na proces rozwoju wiedzy naukowej |
Bibliography: |
(in Polish) FILOZOFIA NAUKI, J.SUCH, M. SZCZEŚNIAK, WYDAWNICTWO NAUKOWE UAM, POZNAŃ 1997 • Filozofia a nauka. Zarys encyklopedyczny, (red.) Wrocław, 1987 • Hajduk Z., Ogólna metodologia nauk, Lublin 2001 • Hajduk Z., Metodologia nauk przyrodniczych, Lublin 2002 • Heller M., Filozofia przyrody. Zarys historyczny, Kraków 2007 • Krajewski W., Prawa nauki. Przegląd zagadnień metodologicznych i filozoficznych, Książka i Wiedza, Warszawa 1998 • Sady W., Spór o racjonalność naukową. Od Poincarégo do Laudana, Wrocław 2000 • Sobczyńska D., Sztuka badań eksperymentalnych, Wydawnictwo naukowe UAM, Poznań 1993 |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wylicza i opisuje podstawowe zagadnienia i kierunki filozoficznej refleksji nad poznaniem naukowym Kwalifikuje poglądy wybranych przedstawicieli filozofii nauki Docenia znaczenie nauki i filozoficznej refleksji nad nią dla rozwoju kultury symbolicznej i materialnej Analizuje wpływ determinant poznawczych i poza poznawczy na proces rozwoju wiedzy naukowej |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) ZASADY ZALICZENIE ĆWICZEŃ 1. Obecność na zajęciach (dopuszczalna jedna nieobecność nieusprawiedliwiona) 2. Aktywne uczestnictwo w zajęciach (w prowadzonych dyskusjach i analizach) 3. Samodzielne przygotowanie studium przypadku wpływu determinant pozapoznawczych na rozwój wiedzy naukowej Kryteria oceny projektu: - oryginalność przygotowanego przypadku z dziejów nauki (30%) - głębia analizy, stopień rozpisania problemów i zagadnień (45%) - opracowanie literatury w oparciu o którą przygotowane zostało studium przypadku (20%) - autoprezentacja projektu (5%) Kryteria ogólne zgodność językowa/znaczeniowa wypowiedzi pisemnej z językiem stosowanym na zajęciach i literaturze fachowej; rozumienia pojęć; spójność i kompletność tekstu; samodzielność przygotowania studium; operowanie wiedzą/informacją w kontekście macierzystym ("głębia" poznawcza); metodycznie prowadzona/systematyczna argumentacja; liczba przykładów; nakład pracy włożonej w wykonanie zadania, staranność; przebieg rozumowania (spójność, kompletność, uproszczenia) Ocena pozytywna od 60% |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.