Didactics of social studies in secondary school
General data
Course ID: | 08-FINA-DWP |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Didactics of social studies in secondary school |
Name in Polish: | Dydaktyka wiedzy o społeczeństwie w szkole ponadpodstawowej |
Organizational unit: | Faculty of Social Sciences |
Course groups: |
(in Polish) E-learning - przedmioty Wydziału Nauk Społecznych (in Polish) Moodle - przedmioty Innych jednostek (in Polish) specjalność nauczycielska na filozofii |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Module type: | compulsory |
Major: | (in Polish) Filozofia-Specjalność Nauczycielska: Etyka i Wiedza o Społeczeństwie |
Cycle of studies: | 2nd cycle |
Module learning aims: | (in Polish) Cel 1: Przekazanie rozszerzonej wiedzy dotyczącej specyfiki metodologicznej i dydaktycznej wiedzy o społeczeństwie. Cel 2: Doskonalenie umiejętności spójnego wywodu przydatnego podczas pracy dydaktycznej z wykorzystaniem pytań i poleceń dydaktycznych. Cel 3: Rozwijanie umiejętności krytycznego myślenia w ramach pracy dydaktycznej. Cel 4: Pobudzanie kreatywnego potencjału przyszłych nauczycieli, który pozwoli im reagować na zmieniające się sytuacje dydaktyczne. Cel 5: Doskonalenie umiejętności kooperacji i pracy w grupie podczas zajęć dydaktycznych. Cel 6: Rozwijanie kompetencji w zakresie doskonalenia zawodowego warsztatu pracy nauczyciela Wiedzy o społeczeństwie. |
Year of studies (where relevant): | Year 2 |
Short description: |
(in Polish) Proponowane zajęcia składają się z dwóch części: wykładów (30 godzin) oraz ćwiczeń (15 godzin). Celem zajęć jest zapoznanie studentów ze specyfiką dydaktyczną przedmiotu „Wiedza o Społeczeństwie”. W ramach części obejmującej wykłady przekazana zostanie pogłębiona i rozszerzona wiedza teoretyczna dotycząca źródeł dydaktycznych, metod nauczania oraz form pomiaru dydaktycznego wykorzystywanych na lekcjach wiedzy o społeczeństwie. W ramach części obejmującej ćwiczenia rozwinięte zostaną umiejętności praktyczne w zakresie posługiwania się takimi narzędziami jak pytania, polecenia, czy argumenty dydaktyczne. Efektem proponowanych zajęć będzie również wykształcenie kompetencji społecznej obejmującej świadomość znaczenia ciągłego doskonalenia warsztatu nauczyciela przedmiotu „Wiedza o Społeczeństwie”. |
Full description: |
(in Polish) 1) Zajęcia organizacyjne. Specyfika dydaktyczna przedmiotu „Wiedza o Społeczeństwie”. 2) Treści nauczania i ich dobór. Cele nauczania i ich operacjonalizacja. 3) Źródła dydaktyczne w nauczaniu WOS. Krytyka materiałów źródłowych (wewnętrzna i zewnętrzna). 4) Metody nauczania WOS: metody kreatywne-metody rozwiązywania problemów-metody kooperatywne. 5) Pytania dydaktyczne w nauczaniu WOS. 6) Polecenia dydaktyczne w nauczaniu WOS. 7) Argumenty w nauczaniu WOS. 8) Krytyczne myślenie w nauczaniu WOS. 9) Pomiar dydaktyczny w nauczaniu WOS. 10) Zajęcia końcowe. |
Bibliography: |
(in Polish) 1. Ura D., Gensler M., "Wybrane problemy z metodyki nauczania wiedzy o społeczeństwie", Warszawa 1996. 2. Kupisiewicz C., "Podstawy dydaktyki ogólnej", Warszawa 2000. 3. Okoń W., "Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej", Warszawa 1998. 4. Podstawy programowe dla III i IV etapu edukacji obywatelskiej. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Student: 1. Zna specyfikę dydaktyczną wiedzy o społeczeństwie i rozumie rolę tego przedmiotu w formowaniu społeczeństwa obywatelskiego. 2. Posiada pogłębioną i rozszerzoną wiedzę dotyczącą życia społecznego, politycznego i gospodarczego. 3. Potrafi w sposób spójny przedstawiać problematykę z zakresu WOS z wykorzystaniem pytań, poleceń i argumentów dydaktycznych. 4. Umie w sposób krytyczny dobierać źródła, które są podstawą pracy dydaktycznej. 5. Potrafi rozwijać potencjał kreatywny u siebie i u innych oraz prowadzić zajęcia WOS z wykorzystaniem formuły rozwiązywania problemów. 6. Posiada pogłębioną umiejętność przeprowadzenia projektu edukacyjnego z zakresu Wiedzy o społeczeństwie. 7. Jest świadomy wagi doskonalenia warsztatu pracy nauczyciela WOS oraz wykazuje inicjatywę w zakresie aktywności obywatelskiej. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) 5 - Student posiada znakomitą wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne 4.5 - Student posiada bardzo dobrą wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne 4 - Student posiada dobrą wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne 3.5 - Student posiada zadowalającą wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne, jednak występują pewne niedociągnięcia 3 - Student posiada dostateczną wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne, występują nadto znaczne niedociągnięcia i błędy 2 - Student posiada niezadowalającą wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.