Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

Didactics of social studies in secondary school

General data

Course ID: 08-FINA-DWP
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Didactics of social studies in secondary school
Name in Polish: Dydaktyka wiedzy o społeczeństwie w szkole ponadpodstawowej
Organizational unit: Faculty of Social Sciences
Course groups: (in Polish) E-learning - przedmioty Wydziału Nauk Społecznych
(in Polish) Moodle - przedmioty Innych jednostek
(in Polish) specjalność nauczycielska na filozofii
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Module type:

compulsory

Major:

(in Polish) Filozofia-Specjalność Nauczycielska: Etyka i Wiedza o Społeczeństwie

Cycle of studies:

2nd cycle

Module learning aims:

(in Polish) Cel 1: Przekazanie rozszerzonej wiedzy dotyczącej specyfiki metodologicznej i dydaktycznej wiedzy o społeczeństwie.


Cel 2: Doskonalenie umiejętności spójnego wywodu przydatnego podczas pracy dydaktycznej z wykorzystaniem pytań i poleceń dydaktycznych.


Cel 3: Rozwijanie umiejętności krytycznego myślenia w ramach pracy dydaktycznej.


Cel 4: Pobudzanie kreatywnego potencjału przyszłych nauczycieli, który pozwoli im reagować na zmieniające się sytuacje dydaktyczne.


Cel 5: Doskonalenie umiejętności kooperacji i pracy w grupie podczas zajęć dydaktycznych.


Cel 6: Rozwijanie kompetencji w zakresie doskonalenia zawodowego warsztatu pracy nauczyciela Wiedzy o społeczeństwie.


Year of studies (where relevant):

Year 2

Short description: (in Polish)

Proponowane zajęcia składają się z dwóch części: wykładów (30 godzin) oraz ćwiczeń (15 godzin). Celem zajęć jest zapoznanie studentów ze specyfiką dydaktyczną przedmiotu „Wiedza o Społeczeństwie”. W ramach części obejmującej wykłady przekazana zostanie pogłębiona i rozszerzona wiedza teoretyczna dotycząca źródeł dydaktycznych, metod nauczania oraz form pomiaru dydaktycznego wykorzystywanych na lekcjach wiedzy o społeczeństwie. W ramach części obejmującej ćwiczenia rozwinięte zostaną umiejętności praktyczne w zakresie posługiwania się takimi narzędziami jak pytania, polecenia, czy argumenty dydaktyczne. Efektem proponowanych zajęć będzie również wykształcenie kompetencji społecznej obejmującej świadomość znaczenia ciągłego doskonalenia warsztatu nauczyciela przedmiotu „Wiedza o Społeczeństwie”.

Full description: (in Polish)

1) Zajęcia organizacyjne. Specyfika dydaktyczna przedmiotu „Wiedza o Społeczeństwie”.

2) Treści nauczania i ich dobór. Cele nauczania i ich operacjonalizacja.

3) Źródła dydaktyczne w nauczaniu WOS. Krytyka materiałów źródłowych (wewnętrzna i zewnętrzna).

4) Metody nauczania WOS: metody kreatywne-metody rozwiązywania problemów-metody kooperatywne.

5) Pytania dydaktyczne w nauczaniu WOS.

6) Polecenia dydaktyczne w nauczaniu WOS.

7) Argumenty w nauczaniu WOS.

8) Krytyczne myślenie w nauczaniu WOS.

9) Pomiar dydaktyczny w nauczaniu WOS.

10) Zajęcia końcowe.

Bibliography: (in Polish)

1. Ura D., Gensler M., "Wybrane problemy z metodyki nauczania wiedzy o społeczeństwie", Warszawa 1996.

2. Kupisiewicz C., "Podstawy dydaktyki ogólnej", Warszawa 2000.

3. Okoń W., "Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej", Warszawa 1998.

4. Podstawy programowe dla III i IV etapu edukacji obywatelskiej.

Learning outcomes: (in Polish)

Student:

1. Zna specyfikę dydaktyczną wiedzy o społeczeństwie i rozumie rolę tego przedmiotu w formowaniu społeczeństwa obywatelskiego.

2. Posiada pogłębioną i rozszerzoną wiedzę dotyczącą życia społecznego, politycznego i gospodarczego.

3. Potrafi w sposób spójny przedstawiać problematykę z zakresu WOS z wykorzystaniem pytań, poleceń i argumentów dydaktycznych.

4. Umie w sposób krytyczny dobierać źródła, które są podstawą pracy dydaktycznej.

5. Potrafi rozwijać potencjał kreatywny u siebie i u innych oraz prowadzić zajęcia WOS z wykorzystaniem formuły rozwiązywania problemów.

6. Posiada pogłębioną umiejętność przeprowadzenia projektu edukacyjnego z zakresu Wiedzy o społeczeństwie.

7. Jest świadomy wagi doskonalenia warsztatu pracy nauczyciela WOS oraz wykazuje inicjatywę w zakresie aktywności obywatelskiej.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

5 - Student posiada znakomitą wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne

4.5 - Student posiada bardzo dobrą wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne

4 - Student posiada dobrą wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne

3.5 - Student posiada zadowalającą wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne, jednak występują pewne niedociągnięcia

3 - Student posiada dostateczną wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne, występują nadto znaczne niedociągnięcia i błędy

2 - Student posiada niezadowalającą wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)