Philosophy as Therapy
General data
Course ID: | 08-ETDU-FTE |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Philosophy as Therapy |
Name in Polish: | Filozofia jako terapia |
Organizational unit: | Faculty of Social Sciences |
Course groups: |
(in Polish) E-learning - przedmioty Wydziału Nauk Społecznych (in Polish) Moodle - przedmioty Innych jednostek (in Polish) Przedmioty dla 2 semestru etyki II stopnia |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Module type: | compulsory |
Major: | (in Polish) filozofia (etyka) |
Cycle of studies: | 2nd cycle |
Module learning aims: | (in Polish) C1: Przekazanie studentom wiedzy historycznej z zakresu filozoficznych koncepcji terapii/terapeutyczności oraz statusu filozofii praktycznej w jej terapeutycznym (formującym, rozwijającym) wymiarze – poglądy, dzieła oraz znaczenie wybranych autorów Antyku, Ṡredniowiecza, Nowożytności i Współczesności. C2: Prezentacja heurystycznego i transdyscyplinarnego modelu terapuetyczności filozoficznej – wskazanie na związek tej problematyki z innymi koncepcjami o silnym interdyscyplinarnym charakterze – jak np. narratologia –, przebadanymi już Gadamerowską metodą historii oddziaływań. C3: Prezentacja szeregu kluczowych kategorii/ terminów z interdyscyplinarnego obszaru teorii terapeutycznych – ze wskazaniem na ich klasyczne, filozoficzne (antyczne, nowożytne) pochodzenie, np.: terapia, medytacja, Ja/umysł/self, świadomość, podmiotowość, afekt, uczucie moralne, wola, egzystencja, twórczość, zdrowie psychiczne, osobowość, charakter C4: Wskazanie związków filozofii praktycznej z konkretnymi dyscyplinami filozoficznymi i - szerzej - dyscyplinami humanistyki, m.in. fenomenologia, hermeneutyka, psychologia humanistyczna, neuroantropologia, etyka dyskursu. Wykazanie etycznego i edukacyjnego/pedagogicznego wymiaru tematyki terapeutycznej, obecnej w spuściźnie filozoficznej. C5: Przybliżenie studentom roli i znaczenia koncepcji terapeutyczności filozoficznej w aktualnych debatach humanistycznych toczonych w naukach o edukacji, kognitywistyce, bioetyce, psychologii, np. dot. analizy egzystencjalnej, koncepcji tzw. resilience, a także w literaturoznawstwie (dot. autobiografii terapeutycznej). |
Year of studies (where relevant): | Year 1 |
Course module conducted remotely (e-learning): | (in Polish) Konwersatorium (częstotliwość regularna, bez e-learningu) |
Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences: | (in Polish) Brak wymagań wstępnych. |
Information on where to find course materials: | (in Polish) Materiały będą studentom udostępniane drogą mailową. |
Methods of teaching for learning outcomes achievement: | (in Polish) analiza tekstu źródłowego (heureza, hermeneutyka), dyskusja, burza mózgów typu 2/4/8, protokół z zajęć |
Student workload (ECTS credits): | (in Polish) 2 punkty na 2 punkty - za pracę studenta przed zajęciami i podczas zajęć (wszak przedmiot to konwersatorium) |
Full description: |
(in Polish) Tematy zajęć: (1) Epimeleia heuatou i gnothi seauton - Samopoznanie i Troska o Ja jako modelowe ujęcia (auto)terapeutyczności (M.Foucault, P.Hadot, Platon, Marek Aureliusz, Seneka); 2-3 terminy (2) Filozoficzna mistyka jako model terapeutyczny (K. Albert);1 termin (3) Nowożytne nauki o namiętnościach duszy (B.Spinoza, R.Descartes); 1 termin (4) Filozofia egzystencji jako odwrócenie terapeutyczne (S. Kierkegaard); 1 termin (5) Choroby jako metafory - Romantyzm i jego przekroczenie (S.Sontag, A.Bielik-Robson); 1-2 terminy (6) Ideał zdrowomyślności (W. James); 1 termin (7) Patologizacja zdrowia - u źródeł biopolityki (M.Foucault); 1 termin (8) Psychoanaliza (S.Freud, C.G.Jung, J. Kristieva); 2-3 terminy (9) Psychiatria dialogiczna (A.Kępiński); 1 termin (10) Biografia i autoterapia (T.Różewicz); 1 termin (10) Neuroantropologia (O. Sacks); 1 termin |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura pomocnicza podana jest wg kolejności odpowiadającej tematyce kolejnych spotkań cyklu: M. Foucault: Hermeneutyka podmiotu M. Aureliusz: Rozmyślania P. Hadot: Filozofia jako ćwiczenie duchowe L.A. Seneka: O życiu szczęśliwym K. Albert: Wprowadzenie do filozoficznej mistyki M. Montaigne: Próby W. Shakespeare: Hamlet R. Descartes: Namiętności duszy S. Kierkegaard: Bojaźń i drżenie. Choroba na śmierć F.Nietzsche, Ludzkie, arcyludzkie W. James, Doświadczenia religijne S. Freud: Wstęp do psychoanalizy; Poza zasadą przyjemności J. Kristeva: Czarne słońce. Depresja i melancholia H. Arendt: Kondycja ludzka C.G. Jung: Archetypy i symbole; Rebis, czyli kamień filozofów A. Kępiński: Rytm życia K. Dąbrowski, Dezintegracja pozytywna M. Foucault: Historia kliniki T.Różewicz, Przerwany egzamin; Grzech M. Merleau-Ponty: Fenomenologia percepcji G. Bataille: Doświadczenie wewnętrzne O. Sacks: Mężczyzna, który pomylił swoją żonę z kapeluszem; Antropolog na Marsie S. Pinker: Tabula rasa |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: (1) Ma obszerną podstawową wiedzę humanistyczną dotyczącą historii rozwoju niemedycznych koncepcji terapii, terapeutyczności, zdrowia, autorefleksji (2) Definiuje kluczowe terminy i kategorie filozoficzne tradycji terapeutycznej. Posługuje się swobodnie terminologią funkcjonującą w obszarze interdyscyplinarnych badań nad terapią – m.in. w filozofii współczesnej, w etyce, psychoanalizie, bioetyce, neuroantropologii (3) Potrafi stosować hermeneutyczne i heurystyczne techniki analizy tekstu źródłowego – naukowego, widząc spójność narracyjną tradycji tekstów z dziedziny filozofii praktycznej w prezentacji zagadnień podstawowych dla niniejszego konwersatorium (doświadczenie moralne, projekt egzystencjalny, kryzys, trauma itd.) (4) Jest przygotowany do użycia zdobytej wiedzy w praktyce badawczej i nauczycielskiej – potrafi samodzielnie dokonać wyboru tekstu źródłowego, filozoficznego czy literackiego, o tematyce terapeutycznej, posiadł swobodę we właściwym formułowaniu pytań/ problemów w ramach analizy i interpretacji tekstu |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Na ocenę końcową składaję się następujące elementy: - Obecność (honoruje się zwyczaj dwóch nieuspr. nieobecności) - Przygotowanie do zajęć: zaprezentowanie w ramach dyskusji wybranego zagadnienia/pytania postawionego w danym tekście źródłowym - Rozwój umiejętności w trakcie zajęć: pogłębianie wiedzy, udział we wspólnej analizie tekstu - Ogólna kultura filozoficzna: umiejętność i gotowość prowadzenia dyskusji, także wykraczającej poza tekst, postawione pytania pomocnicze; własna inicjatywa w debacie |
Practical placement: |
(in Polish) Brak |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.