Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

Philosophy as Therapy

General data

Course ID: 08-ETDU-FTE
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Philosophy as Therapy
Name in Polish: Filozofia jako terapia
Organizational unit: Faculty of Social Sciences
Course groups: (in Polish) E-learning - przedmioty Wydziału Nauk Społecznych
(in Polish) Moodle - przedmioty Innych jednostek
(in Polish) Przedmioty dla 2 semestru etyki II stopnia
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Module type:

compulsory

Major:

(in Polish) filozofia (etyka)

Cycle of studies:

2nd cycle

Module learning aims:

(in Polish) C1: Przekazanie studentom wiedzy historycznej z zakresu filozoficznych koncepcji terapii/terapeutyczności oraz statusu filozofii praktycznej w jej terapeutycznym (formującym, rozwijającym) wymiarze – poglądy, dzieła oraz znaczenie wybranych autorów Antyku, Ṡredniowiecza, Nowożytności i Współczesności.

C2: Prezentacja heurystycznego i transdyscyplinarnego modelu terapuetyczności filozoficznej – wskazanie na związek tej problematyki z innymi koncepcjami o silnym interdyscyplinarnym charakterze – jak np. narratologia –, przebadanymi już Gadamerowską metodą historii oddziaływań.

C3: Prezentacja szeregu kluczowych kategorii/ terminów z interdyscyplinarnego obszaru teorii terapeutycznych – ze wskazaniem na ich klasyczne, filozoficzne (antyczne, nowożytne) pochodzenie, np.: terapia, medytacja, Ja/umysł/self, świadomość, podmiotowość, afekt, uczucie moralne, wola, egzystencja, twórczość, zdrowie psychiczne, osobowość, charakter

C4: Wskazanie związków filozofii praktycznej z konkretnymi dyscyplinami filozoficznymi i - szerzej - dyscyplinami humanistyki, m.in. fenomenologia, hermeneutyka, psychologia humanistyczna, neuroantropologia, etyka dyskursu. Wykazanie etycznego i edukacyjnego/pedagogicznego wymiaru tematyki terapeutycznej, obecnej w spuściźnie filozoficznej.

C5: Przybliżenie studentom roli i znaczenia koncepcji terapeutyczności filozoficznej w aktualnych debatach humanistycznych toczonych w naukach o edukacji, kognitywistyce, bioetyce, psychologii, np. dot. analizy egzystencjalnej, koncepcji tzw. resilience, a także w literaturoznawstwie (dot. autobiografii terapeutycznej).


Year of studies (where relevant):

Year 1

Course module conducted remotely (e-learning):

(in Polish) Konwersatorium (częstotliwość regularna, bez e-learningu)

Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences:

(in Polish) Brak wymagań wstępnych.

Information on where to find course materials:

(in Polish) Materiały będą studentom udostępniane drogą mailową.

Methods of teaching for learning outcomes achievement:

(in Polish) analiza tekstu źródłowego (heureza, hermeneutyka), dyskusja, burza mózgów typu 2/4/8, protokół z zajęć

Student workload (ECTS credits):

(in Polish) 2 punkty na 2 punkty - za pracę studenta przed zajęciami i podczas zajęć (wszak przedmiot to konwersatorium)

Full description: (in Polish)

Tematy zajęć:

(1) Epimeleia heuatou i gnothi seauton - Samopoznanie i Troska o Ja jako modelowe ujęcia (auto)terapeutyczności (M.Foucault, P.Hadot, Platon, Marek Aureliusz, Seneka); 2-3 terminy

(2) Filozoficzna mistyka jako model terapeutyczny (K. Albert);1 termin

(3) Nowożytne nauki o namiętnościach duszy (B.Spinoza, R.Descartes); 1 termin

(4) Filozofia egzystencji jako odwrócenie terapeutyczne (S. Kierkegaard); 1 termin

(5) Choroby jako metafory - Romantyzm i jego przekroczenie (S.Sontag, A.Bielik-Robson); 1-2 terminy

(6) Ideał zdrowomyślności (W. James); 1 termin

(7) Patologizacja zdrowia - u źródeł biopolityki (M.Foucault); 1 termin

(8) Psychoanaliza (S.Freud, C.G.Jung, J. Kristieva); 2-3 terminy

(9) Psychiatria dialogiczna (A.Kępiński); 1 termin

(10) Biografia i autoterapia (T.Różewicz); 1 termin

(10) Neuroantropologia (O. Sacks); 1 termin

Bibliography: (in Polish)

Literatura pomocnicza podana jest wg kolejności odpowiadającej tematyce kolejnych spotkań cyklu:

M. Foucault: Hermeneutyka podmiotu

M. Aureliusz: Rozmyślania

P. Hadot: Filozofia jako ćwiczenie duchowe

L.A. Seneka: O życiu szczęśliwym

K. Albert: Wprowadzenie do filozoficznej mistyki

M. Montaigne: Próby

W. Shakespeare: Hamlet

R. Descartes: Namiętności duszy

S. Kierkegaard: Bojaźń i drżenie. Choroba na śmierć

F.Nietzsche, Ludzkie, arcyludzkie

W. James, Doświadczenia religijne

S. Freud: Wstęp do psychoanalizy; Poza zasadą przyjemności

J. Kristeva: Czarne słońce. Depresja i melancholia

H. Arendt: Kondycja ludzka

C.G. Jung: Archetypy i symbole; Rebis, czyli kamień filozofów

A. Kępiński: Rytm życia

K. Dąbrowski, Dezintegracja pozytywna

M. Foucault: Historia kliniki

T.Różewicz, Przerwany egzamin; Grzech

M. Merleau-Ponty: Fenomenologia percepcji

G. Bataille: Doświadczenie wewnętrzne

O. Sacks: Mężczyzna, który pomylił swoją żonę z kapeluszem; Antropolog na Marsie

S. Pinker: Tabula rasa

Learning outcomes: (in Polish)

Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:

(1) Ma obszerną podstawową wiedzę humanistyczną dotyczącą historii rozwoju niemedycznych koncepcji terapii, terapeutyczności, zdrowia, autorefleksji

(2) Definiuje kluczowe terminy i kategorie filozoficzne tradycji terapeutycznej. Posługuje się swobodnie terminologią funkcjonującą w obszarze interdyscyplinarnych badań nad terapią – m.in. w filozofii współczesnej, w etyce, psychoanalizie, bioetyce, neuroantropologii

(3) Potrafi stosować hermeneutyczne i heurystyczne techniki analizy tekstu źródłowego – naukowego, widząc spójność narracyjną tradycji tekstów z dziedziny filozofii praktycznej w prezentacji zagadnień podstawowych dla niniejszego konwersatorium (doświadczenie moralne, projekt egzystencjalny, kryzys, trauma itd.)

(4) Jest przygotowany do użycia zdobytej wiedzy w praktyce badawczej i nauczycielskiej – potrafi samodzielnie dokonać wyboru tekstu źródłowego, filozoficznego czy literackiego, o tematyce terapeutycznej, posiadł swobodę we właściwym formułowaniu pytań/ problemów w ramach analizy i interpretacji tekstu

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Na ocenę końcową składaję się następujące elementy:

- Obecność (honoruje się zwyczaj dwóch nieuspr. nieobecności)

- Przygotowanie do zajęć: zaprezentowanie w ramach dyskusji wybranego zagadnienia/pytania postawionego w danym tekście źródłowym

- Rozwój umiejętności w trakcie zajęć: pogłębianie wiedzy, udział we wspólnej analizie tekstu

- Ogólna kultura filozoficzna: umiejętność i gotowość prowadzenia dyskusji, także wykraczającej poza tekst, postawione pytania pomocnicze; własna inicjatywa w debacie

Practical placement: (in Polish)

Brak

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)