Epistemology
General data
Course ID: | 08-ETDL-EPI3 |
Erasmus code / ISCED: |
08.1
|
Course title: | Epistemology |
Name in Polish: | Epistemologia |
Organizational unit: | Faculty of Social Sciences |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Module type: | compulsory |
Major: | Ethics |
Cycle of studies: | 1st cycle |
Year of studies (where relevant): | Year 3 |
Full description: |
(in Polish) I. Problem źródeł i granic poznania a) realizm i idealizm; antyrealizm b) sceptycyzm i relatywizm c) pytania o źródła i możliwość pojęć oraz sądów d) pojęcia empiryczne i czyste, kategorie e) sądy analityczne i syntetyczne f) sądy aprioryczne i aposterioryczne g) pojęcie konieczności h) problem sądów syntetycznych a priori i) pojęcie logiki transcendentalnej j) rodzaje uzasadnień k) problem poznań nieracjonalnych II. Problem prawdy. a) pojęcie i definicja prawdy, b) koncepcje prawdy (korespondencyjna, koherencyjna, pragmatyczna, deflacyjna) c) krytyka klasycznej koncepcji prawdy d) problem zdań tożsamościowych, e) paradoksy dot. pojęcia prawdy f) prawda, fałsz, kłamstwo III. Problem wiedzy. a) pojęcie i definicja wiedzy, b) źródła wiedzy (percepcja zmysłowa, introspekcja, indukcja), c) krytyka źródeł wiedzy, d) problem kryteriów wiedzy, e) dynamika wiedzy f) eksternalizm i internalizm |
Bibliography: |
A. Morton; Przewodnik po teorii poznania, tłum. T. Baszniak, Warszawa: Spacja 2000 I. Kant; Krytyka czystego rozumu, Warszawa PWN 1986 J. Dancy; Introduction to Conterporary Epistemology, Oxford: Blackwell 1985 J.L. Pollock; Contemporary Theories of Knowledge, Totowa: Rowman Littlefield Publishers 1986 M. Williams; A Critical Introduction to Epistemology, Oxford: Oxford University Press 2001 N. Everitt/A. Fisher; Modern Epistemology. A New Introduction, New York: McGraw-Hill 1995 |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Egzamin: pisemny/odpowiedź ustna - sprawdzające znajomość podstawowych pojęć i twierdzeń oraz koncepcji i stanowisk filozoficznych. |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.