(in Polish) Historia nauk o kulturze
General data
Course ID: | 08-DDW-HNK |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Historia nauk o kulturze |
Organizational unit: | Faculty of Social Sciences |
Course groups: |
(in Polish) Studia doktoranckie na WNS |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Module type: | compulsory |
Major: | (in Polish) Wydziałowe studia III stornia |
Cycle of studies: | 3rd cycle |
Module learning aims: | (in Polish) Wyposażenie doktoranta w wiedzę z zakresu historii nauk o kulturze oraz w umiejętności dwojakiego rodzaju. Po pierwsze, przedstawione stanowiska odnośnie do kultury ma on traktować jak narzędzia użyteczne w jej badaniu. Po drugie, ma on orientować się w tym, co na temat kultury (jej pojęciowych ekwiwalentów) mieli do powiedzenia badacze różnych orientacji od antycznych wystąpień filozofów i dramatopisarzy do czasów współczesnych. |
Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences: | (in Polish) Wykład ma charakter wprowadzający. Warunkiem rozumienia omawianych zagadnień jest umiejętność posługiwania się przez jego uczestników wiedzą wyniesioną z różnych kierunków studiów (humanistycznych bądź społecznych). |
Information on where to find course materials: | (in Polish) Czytelnia instytutowa |
Methods of teaching for learning outcomes achievement: | (in Polish) Wykład |
Short description: |
(in Polish) Celem wykładów jest prezentacja stanowisk odnoszących się do ontologicznego statusu kultury oraz epistemologicznych ograniczeń (uwarunkowań), które musi uwzględnić jej uczestnik świadomy swoich uwikłań w praktykę polegającą na godzeniu jej heterogenicznych norm i dyrektyw. Motywem przewodnim opowieści o odkrywaniu kultury przez humanistykę i nauki społeczne, są związki łączące antyczne (presokratejskie) ustalenia dotyczące użyteczności arche w planowaniu ludzkich spraw z argumentami badaczy współczesnych na rzecz tezy o permanentnym wymykaniu się praktyki kulturowej sprawozdaniom na ich temat podporządkowanym zasadzie koherencji. |
Full description: |
(in Polish) Celem wykładów jest prezentacja stanowisk odnoszących się do ontologicznego statusu kultury oraz epistemologicznych ograniczeń (uwarunkowań), które musi uwzględnić jej uczestnik świadomy swoich uwikłań w praktykę polegającą na godzeniu jej heterogenicznych norm i dyrektyw. Motywem przewodnim opowieści o odkrywaniu kultury przez humanistykę i nauki społeczne, są związki łączące antyczne (presokratejskie) ustalenia dotyczące użyteczności arche w planowaniu ludzkich spraw z argumentami badaczy współczesnych na rzecz tezy o permanentnym wymykaniu się praktyki kulturowej sprawozdaniom na ich temat podporządkowanym zasadzie koherencji. Tematy wykładów: - Pytanie o arche - Doxa i episteme - spór sofistów z tragediopisarzami antycznymi - Sokrates - arete jako miara ludzkich spraw - Platońskie anamnesis - Arystotelesowska rehabilitacja wiedzy - zasada niesprzeczności, korespondencyjna teoria prawdy - Wiedza i wiara - teologia wobec pytania o źródła wiedzy ludzkiej - Galileusz - narodziny nowożytnej nauki - Hegel i Marks - Hermenetyka - Durkheim i Weber - Pozytywiści i ich następcy - Nietzsche, Heidegger, Adorno - Szkoła frankfurcka i jej kontynuatorzy - Poznańska szkoła metodologiczna |
Bibliography: |
(in Polish) - - Wł. Tatarkiewicz, Historia filozofii. T I-III, PWN Warszawa - J Szacki, Historia myśli socjologicznej. PWN, Warszawa 2002 - F. Braudel, Kultura materialna. Przeł. M. Ochab, P. Graff, PIW, Warszawa 1992 - P. Bourdieu, L. D. Wacquant, Zaproszenie do socjologii refleksyjnej, przeł. A. Sawisz, Oficyna Naukowa, Warszawa 2001 - F. Znaniecki, Rzeczywistość kulturowa. W: Pisma filozoficzne. T. II. Przyg. J. Wocial. PWN Warszawa 1987 - P. Rotengruber, Ideologia, anarchia, etyka. Dyskurs ponowoczesny a dialog. Humaniora, Poznań 2000 - P. Rotengruber, Kultura jako przedmiot badania, kultura jako horyzont wartości. Pragmatyczny zwrot Floriana Znanieckiego. Humaniora. Czasopismo Internetowe Nr 1 (13)/2016, ss. 83–95 - P. Rotengruber, Perspektywy społecznego porozumienia. Pragmatyka dyskursu władzy, Wyd. Nauk. UAM, Poznań 2006 - Journal of Applied Cultural Studies. The Institute of Cultural Studies UAM Poznań vol.1-3 |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po zakończeniu modułu doktorant dysponuje wiedzą z zakresu historii nauk o kulturze. Wiedzę tą potrafi wykorzystać w dwojaki sposób. Po pierwsze, przedstawione stanowiska odnośnie do kultury traktuje on jako narzędzie użyteczne w jej badaniu. Po drugie, orientuje się w tym, co na temat kultury (jej pojęciowych ekwiwalentów) mieli do powiedzenia badacze różnych orientacji od antycznych wystąpień filozofów i dramatopisarzy do czasów współczesnych |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Egzamin pisemny; standardowa skala ocen (5.0-2.0): 5.0 - znakomita wiedza w zakresie treści kształcenia zawartych w programie przedmiotu 4.5 – bardzo dobra wiedza w zakresie treści kształcenia zawartych w programie przedmiotu 4.0 - dobra wiedza w zakresie treści kształcenia zawartych w programie przedmiotu 3.5 - zadowalająca wiedza w zakresie treści kształcenia zawartych w programie przedmiotu 3.0 - zadowalająca wiedza w zakresie treści kształcenia zawartych w programie przedmiotu 2.0 - niezadowalająca wiedza w zakresie treści kształcenia zawartych w programie przedmiotu. |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.