Zasady muzyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 05-ZM-11-Muz |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zasady muzyki |
Jednostka: | Wydział Historyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Zajęcia wprowadzają w szczegółowe zagadnienia dotyczące następujących dziedzin zasad muzyki: elementy notacji muzycznej, rytm muzyczny, metrum, synkopa, polirytmia i polimetria, agogika i dynamika, system temperowany, skala, gama i tonacja, diatonika i chromatyka. Budowa gam, inne skale poza systemem dur-moll, artykulacja, frazowanie, ozdobniki, rzut oka na konstrukcję fugi (odpowiedź realna i tonalna). Wprowadza również naukę podstawowych procedur badawczych: analizy i interpretacji w oparciu o przykłady z literatury muzycznej. |
Pełny opis: |
Student: 1) uzyskuje podstawową wiedzę na temat: notacji muzycznej współczesnej (pismo nutowe), stosowania różnego rodzaju kluczy, budowy gam krzyżykowych i bemolowych, roli dynamiki, agogiki i artykulacji w utworze muzycznym, oraz struktur rytmicznych i metrum muzycznego w ramach regularnego i nieregularnego podziału taktu. Student zdobywa również wiedzę na temat skal muzycznych i tonacji zarówno w ramach systemu dur-moll jak i poza nim. 2) rozumie: podstawowe pojęcia z zakresu zasad muzyki (nomenklatura), różnice pomiędzy notacją tradycyjną a notacjami dawnymi i grafiką muzyczną, znaczenie poszczególnych środków kompozytorskich dla kształtowania utworu muzycznego. 3) posiada umiejętności: czytania nut w starych kluczach, porządkowania wartości rytmicznych w ramach danego taktu, tworzenia nieregularnych grup rytmicznych, a przede wszystkim analizy utworu pod kątem zastosowanej w nim dynamiki, agogiki, rytmiki, materiału skalowego, tonacji oraz środków artykulacyjnych. Ponadto student zyskuje umiejętność posługiwania się językiem naukowym i formułowania wypowiedzi w sposób jasny i zrozumiały. |
Literatura: |
F. Wesołowski, Zasady muzyki, Kraków 2004; U. Michels, Atlas muzyki, tom I-II, Warszawa 2002; J. K. Lasocki: Podstawowe wiadomości z nauki o muzyce, Warszawa 1980; S. Śledziński (red.), Encyklopedia Muzyki, Warszawa 1982; P. Kałużny, Skale muzyczne we współczesnej harmonii tonalnej, Poznań 1994. Ponadto dla celów analizy wykorzystywane są partytury utworów (przekrój): J. Brahms: I symfonia, Claude Debussy: La Mer, J. S. Bach: Das wohltemperierte Klavier - tom I, W. A. Mozart: Kwartet d-moll KV 421, K. Penderecki: Tren ofiarom Hiroshimy, F. Chopin: Ballada g-moll. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.