Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

Performance practice

General data

Course ID: 05-PWYK-f-muz
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Performance practice
Name in Polish: Praktyka wykonawcza
Organizational unit: Faculty of Historical Studies
Course groups:
Course homepage: http://www.muzykologia.amu.edu.pl/subject/show/id/37
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Module type:

elective

Major:

(in Polish) muzykologia

Cycle of studies:

1st cycle

Module learning aims:

(in Polish) 1. Ukazanie różnicy pomiędzy rodzajami wykonań.

2. Przekazanie wiedzy dotyczącej różnicy w konstrukcji instrumentu współczesnego i historycznego.

3. Ukazanie odmienności oraz zbieżności punktów widzenia historyka muzyki i wykonawcy.

4. Przekazanie wiedzy na temat podstawowych kompetencji muzyka w XVII, XVIII i XIX wieku.

5. Rozwinięcie umiejętności analitycznych interpretacji utworów (nagrania i koncerty) wykonywanych w nurcie historycznym (HIP).

6. Pogłębienie umiejętności rozpoznawania wykonań uznawanych za chronocentryczne („współczesne”) i w nurcie historycznym (HIP).

7. Wykształcenie umiejętności wskazywania cech, które pozwalają zidentyfikować rodzaj wykonania.

8. Rozwinięcie umiejętności opisu własnego odbioru wykonania utworu w intersubietywnych, sensorycznych kategoriach.

9. Przekazanie wiedzy związanej z rozpoznaniem celów, jakie przyświecały autorom dawnych traktatów, które zawierały wskazówki wykonawcze.

Course module conducted remotely (e-learning):

(in Polish) Przewiduje się możliwość korzystania ze źródeł internetowych oraz przesyłanie osobie prowadzącej zadanych tekstów drogą internetową

Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences:

(in Polish) Znajomość języka angielskiego B2, znajomość współczesnej notacji muzycznej, wiedza z zakresu historii muzyki dawnej, umiejętność tradycyjnej analizy muzycznej

Information on where to find course materials:

(in Polish) na stronie internetowej Katedry Muzykologii UAM

Methods of teaching for learning outcomes achievement:

(in Polish) zajęcia konwersatoryjne z elementami wykładu; prezentacje multimedialne ; odtwarzanie nagrań adekwatnych do tematu zajęć i ich analizowanie; posługiwanie się metodą problemową; wyjaśnianie na bieżąco niezrozumiałych treści; czytanie zalecanej literatury i dyskusja dydaktyczna nad tekstami w ramach realizacji określonego tematu; pisemna praca zaliczeniowa (analiza nagrań różnych wykonań jednego utworu.

Student workload (ECTS credits):

(in Polish) 150 godzin (5 punktów)

Short description: (in Polish)

Zajęcia z praktyki wykonawczej mają na celu wskazanie studentowi i zaznajomienie go z różnymi typami wykonań utworów z XVII, XVIII i XIX wieku, które funkcjonują w obecnym repertuarze muzycznym orkiestr i zespołów. W tym celu ukazane jest szerokie spektrum zagadnień, które wpływa na uzyskanie przez studenta kompetencji w analizowaniu i ocenie zjawisk muzycznych obecnych w życiu koncertowym i nagraniach. Obejmuje to zarówno wiedzę o instrumentach muzycznych (porównanie instrumentów historycznych ze współczesnymi), treści wynikające z traktów muzycznych powstałych w danej epoce, postrzeganie roli muzyka i kompozytora oraz ich kompetencji. Odwoływanie się do tekstów z epoki oraz zachowanych artefaktów w postaci instrumentów muzycznych, rękopisów muzycznych czy ikonografii muzycznej buduje obraz praktyki wykonawczej danej epoki. Na zakończenie student winien posiąść umiejętność prawidłowej oceny analizowanych wykonań.

Full description: (in Polish)

Zajęcia z praktyki wykonawczej mają na celu wskazanie studentowi i zaznajomienie go z różnymi typami wykonań utworów z XVII, XVIII i XIX wieku, które funkcjonują w obecnym repertuarze muzycznym orkiestr i zespołów. W tym celu ukazane jest szerokie spektrum zagadnień, które wpływa na uzyskanie przez studenta kompetencji w analizowaniu i ocenie zjawisk muzycznych obecnych w życiu koncertowym i nagraniach. Obejmuje to zarówno wiedzę o instrumentach muzycznych (porównanie instrumentów historycznych ze współczesnymi), treści wynikające z traktów muzycznych powstałych w danej epoce, postrzeganie roli muzyka i kompozytora oraz ich kompetencji. Odwoływanie się do tekstów z epoki oraz zachowanych artefaktów w postaci instrumentów muzycznych, rękopisów muzycznych czy ikonografii muzycznej buduje obraz praktyki wykonawczej danej epoki. Na zakończenie student winien posiąść umiejętność prawidłowej oceny analizowanych wykonań.

Prowadzący realizują tematy w trybie konwersatoryjnym z elementami wykładu. Student ma wskazaną literaturę podstawową i dodatkową. Elementami, które winien student zrealizować w ramach zaliczenia przedmiotu są:

- przedstawienie wybranego instrumentu muzycznego i porównanie jego wersji historycznej ze współczesną (praca własna studenta 15 h),

- oddanie pracy pisemnej na zakończenie zajęć, która wykaże jego kompetencje w prawidłowej ocenie różnych typów wykonań jednego wybranego utworu (praca studenta 15 h).

Prowadzący każdorazowo wskazują literaturę, która winna być przez studenta przeczytana na następne zajęcia. W ramach dyskusji dydaktycznej omawiane są zagadnienia w niej obecne. W związku z tym ocenia się, że obok godzin przeznaczonych na odbycie zajęć (30 h), student winien poświęcać 90 h na czytanie wyznaczonej literatury. Łącznie z godzinami spędzonymi na zajęciach z prowadzącym i pracą własną studenta czas w godzinach na realizację zamierzonych efektów kształcenia ocenia się szacunkowo na 150 godzin.

Bibliography: (in Polish)

Arnold Dolmetsch, The Interpretation of the Music of the Seventeenth and Eighteenth Centuries : Revealed by Contemporary Evidence, University of Washington Press, 1972.

Bruce Haynes, The End of Early Music : A Period Performer's History of Music for the Twenty-First Century, Oxford Uniwersity Press, 2007.

Nicolaus Harnoncourt, Muzyka mową dźwięków, Warszawa, 1995.
Nicolaus Harnoncourt, Dialog muzyczny : rozważania o Monteverdim, Bachu i Mozarcie, Warszawa, 1999.

Richard Taruskin, Minioność teraźniejszości i obecność przeszłości, „Canor”, 1998 nr 23, 24.

Marek Toporowski, Marek Pilch, Dawne temperacje. Podstawy akustyczne i ich wykorzystanie, Katowice 2014.

„Z badań nad ikonografią muzyczną do 1800. Źródła problemy – interpretacje”, seria: „Ikonografia muzyczna. Studia i Materiały”, red. Paweł Gancarczyk, Warszawa 2012, t. 1.

Johann Joachim Quantz, O zasadach gry na flecie poprzecznym, tłum. Marek Nahajowski, Łódź 2012.

Edward H. Tarr, Bruce Dickey, Bläserartikulation in der Alten Musik / Articulation in Early Wind Music, Winterthur, Amadeus-Verlag, 2007.

Ross W. Duffin, Why I hate Vallotti ( or is it Young) http://musicserver.case.edu/~rwd/Vallotti/T1/page1.html

Alina Mądry, Carl Philipp Emanuel Bach. Estetyka-Stylistyka-Dzieło, Poznań 2003 / 2014, s. 89-115.

Learning outcomes: (in Polish)

1. Potrafi wyjaśnić różnice pomiędzy rodzajami wykonań.

2. Prawidłowo wskazuje różnice w konstrukcji instrumentu współczesnego i historycznego.

3. Czyta ze zrozumieniem traktaty z epoki lub opracowania i teksty obcojęzyczne z zakresu tematyki poruszanej na zajęciach.

4. Analizuje i ocenia wykonania utworów z perspektywy wykonawstwa w nurcie historycznym.

5. Prawidłowo posługuje się zwrotami i terminami z zakresu omawianej tematyki.

6. Wskazuje i określa związki i różnice istniejące w interpretowaniu pojęć i zjawisk wykonawczych związanych z muzyką przeszłości.

7. Formułuje w sposób kompetentny własny opis odbioru wykonania.

8. Zna kompetencje wykonawcy z XVII, XVIII i XIX wieku.

9. Weryfikuje kompetencje i punkt widzenia historyka muzyki i wykonawcy.

10. Jest świadomy konieczności samodzielnego poszukiwania wiedzy.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4.5 – dobra i w niektórych obszarach wyróżniająca się wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi niedociągnięciami

3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi błędami

2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

Practical placement: (in Polish)

nie

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)