Performance practice
General data
Course ID: | 05-PWYK-f-muz |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Performance practice |
Name in Polish: | Praktyka wykonawcza |
Organizational unit: | Faculty of Historical Studies |
Course groups: | |
Course homepage: | http://www.muzykologia.amu.edu.pl/subject/show/id/37 |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Module type: | elective |
Major: | (in Polish) muzykologia |
Cycle of studies: | 1st cycle |
Module learning aims: | (in Polish) 1. Ukazanie różnicy pomiędzy rodzajami wykonań. 2. Przekazanie wiedzy dotyczącej różnicy w konstrukcji instrumentu współczesnego i historycznego. 3. Ukazanie odmienności oraz zbieżności punktów widzenia historyka muzyki i wykonawcy. 4. Przekazanie wiedzy na temat podstawowych kompetencji muzyka w XVII, XVIII i XIX wieku. 5. Rozwinięcie umiejętności analitycznych interpretacji utworów (nagrania i koncerty) wykonywanych w nurcie historycznym (HIP). 6. Pogłębienie umiejętności rozpoznawania wykonań uznawanych za chronocentryczne („współczesne”) i w nurcie historycznym (HIP). 7. Wykształcenie umiejętności wskazywania cech, które pozwalają zidentyfikować rodzaj wykonania. 8. Rozwinięcie umiejętności opisu własnego odbioru wykonania utworu w intersubietywnych, sensorycznych kategoriach. 9. Przekazanie wiedzy związanej z rozpoznaniem celów, jakie przyświecały autorom dawnych traktatów, które zawierały wskazówki wykonawcze. |
Course module conducted remotely (e-learning): | (in Polish) Przewiduje się możliwość korzystania ze źródeł internetowych oraz przesyłanie osobie prowadzącej zadanych tekstów drogą internetową |
Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences: | (in Polish) Znajomość języka angielskiego B2, znajomość współczesnej notacji muzycznej, wiedza z zakresu historii muzyki dawnej, umiejętność tradycyjnej analizy muzycznej |
Information on where to find course materials: | (in Polish) na stronie internetowej Katedry Muzykologii UAM |
Methods of teaching for learning outcomes achievement: | (in Polish) zajęcia konwersatoryjne z elementami wykładu; prezentacje multimedialne ; odtwarzanie nagrań adekwatnych do tematu zajęć i ich analizowanie; posługiwanie się metodą problemową; wyjaśnianie na bieżąco niezrozumiałych treści; czytanie zalecanej literatury i dyskusja dydaktyczna nad tekstami w ramach realizacji określonego tematu; pisemna praca zaliczeniowa (analiza nagrań różnych wykonań jednego utworu. |
Student workload (ECTS credits): | (in Polish) 150 godzin (5 punktów) |
Short description: |
(in Polish) Zajęcia z praktyki wykonawczej mają na celu wskazanie studentowi i zaznajomienie go z różnymi typami wykonań utworów z XVII, XVIII i XIX wieku, które funkcjonują w obecnym repertuarze muzycznym orkiestr i zespołów. W tym celu ukazane jest szerokie spektrum zagadnień, które wpływa na uzyskanie przez studenta kompetencji w analizowaniu i ocenie zjawisk muzycznych obecnych w życiu koncertowym i nagraniach. Obejmuje to zarówno wiedzę o instrumentach muzycznych (porównanie instrumentów historycznych ze współczesnymi), treści wynikające z traktów muzycznych powstałych w danej epoce, postrzeganie roli muzyka i kompozytora oraz ich kompetencji. Odwoływanie się do tekstów z epoki oraz zachowanych artefaktów w postaci instrumentów muzycznych, rękopisów muzycznych czy ikonografii muzycznej buduje obraz praktyki wykonawczej danej epoki. Na zakończenie student winien posiąść umiejętność prawidłowej oceny analizowanych wykonań. |
Full description: |
(in Polish) Zajęcia z praktyki wykonawczej mają na celu wskazanie studentowi i zaznajomienie go z różnymi typami wykonań utworów z XVII, XVIII i XIX wieku, które funkcjonują w obecnym repertuarze muzycznym orkiestr i zespołów. W tym celu ukazane jest szerokie spektrum zagadnień, które wpływa na uzyskanie przez studenta kompetencji w analizowaniu i ocenie zjawisk muzycznych obecnych w życiu koncertowym i nagraniach. Obejmuje to zarówno wiedzę o instrumentach muzycznych (porównanie instrumentów historycznych ze współczesnymi), treści wynikające z traktów muzycznych powstałych w danej epoce, postrzeganie roli muzyka i kompozytora oraz ich kompetencji. Odwoływanie się do tekstów z epoki oraz zachowanych artefaktów w postaci instrumentów muzycznych, rękopisów muzycznych czy ikonografii muzycznej buduje obraz praktyki wykonawczej danej epoki. Na zakończenie student winien posiąść umiejętność prawidłowej oceny analizowanych wykonań. Prowadzący realizują tematy w trybie konwersatoryjnym z elementami wykładu. Student ma wskazaną literaturę podstawową i dodatkową. Elementami, które winien student zrealizować w ramach zaliczenia przedmiotu są: - przedstawienie wybranego instrumentu muzycznego i porównanie jego wersji historycznej ze współczesną (praca własna studenta 15 h), - oddanie pracy pisemnej na zakończenie zajęć, która wykaże jego kompetencje w prawidłowej ocenie różnych typów wykonań jednego wybranego utworu (praca studenta 15 h). Prowadzący każdorazowo wskazują literaturę, która winna być przez studenta przeczytana na następne zajęcia. W ramach dyskusji dydaktycznej omawiane są zagadnienia w niej obecne. W związku z tym ocenia się, że obok godzin przeznaczonych na odbycie zajęć (30 h), student winien poświęcać 90 h na czytanie wyznaczonej literatury. Łącznie z godzinami spędzonymi na zajęciach z prowadzącym i pracą własną studenta czas w godzinach na realizację zamierzonych efektów kształcenia ocenia się szacunkowo na 150 godzin. |
Bibliography: |
(in Polish) Arnold Dolmetsch, The Interpretation of the Music of the Seventeenth and Eighteenth Centuries : Revealed by Contemporary Evidence, University of Washington Press, 1972. Bruce Haynes, The End of Early Music : A Period Performer's History of Music for the Twenty-First Century, Oxford Uniwersity Press, 2007. Nicolaus Harnoncourt, Muzyka mową dźwięków, Warszawa, 1995. Nicolaus Harnoncourt, Dialog muzyczny : rozważania o Monteverdim, Bachu i Mozarcie, Warszawa, 1999. Richard Taruskin, Minioność teraźniejszości i obecność przeszłości, „Canor”, 1998 nr 23, 24. Marek Toporowski, Marek Pilch, Dawne temperacje. Podstawy akustyczne i ich wykorzystanie, Katowice 2014. „Z badań nad ikonografią muzyczną do 1800. Źródła problemy – interpretacje”, seria: „Ikonografia muzyczna. Studia i Materiały”, red. Paweł Gancarczyk, Warszawa 2012, t. 1. Johann Joachim Quantz, O zasadach gry na flecie poprzecznym, tłum. Marek Nahajowski, Łódź 2012. Edward H. Tarr, Bruce Dickey, Bläserartikulation in der Alten Musik / Articulation in Early Wind Music, Winterthur, Amadeus-Verlag, 2007. Ross W. Duffin, Why I hate Vallotti ( or is it Young) http://musicserver.case.edu/~rwd/Vallotti/T1/page1.html Alina Mądry, Carl Philipp Emanuel Bach. Estetyka-Stylistyka-Dzieło, Poznań 2003 / 2014, s. 89-115. |
Learning outcomes: |
(in Polish) 1. Potrafi wyjaśnić różnice pomiędzy rodzajami wykonań. 2. Prawidłowo wskazuje różnice w konstrukcji instrumentu współczesnego i historycznego. 3. Czyta ze zrozumieniem traktaty z epoki lub opracowania i teksty obcojęzyczne z zakresu tematyki poruszanej na zajęciach. 4. Analizuje i ocenia wykonania utworów z perspektywy wykonawstwa w nurcie historycznym. 5. Prawidłowo posługuje się zwrotami i terminami z zakresu omawianej tematyki. 6. Wskazuje i określa związki i różnice istniejące w interpretowaniu pojęć i zjawisk wykonawczych związanych z muzyką przeszłości. 7. Formułuje w sposób kompetentny własny opis odbioru wykonania. 8. Zna kompetencje wykonawcy z XVII, XVIII i XIX wieku. 9. Weryfikuje kompetencje i punkt widzenia historyka muzyki i wykonawcy. 10. Jest świadomy konieczności samodzielnego poszukiwania wiedzy. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) 5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.5 – dobra i w niektórych obszarach wyróżniająca się wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi niedociągnięciami 3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi błędami 2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne |
Practical placement: |
(in Polish) nie |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.