Praktyka wykonawcza
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 05-PWYK-f-muz |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praktyka wykonawcza |
Jednostka: | Wydział Historyczny |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | http://www.muzykologia.amu.edu.pl/subject/show/id/37 |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Kierunek studiów: | muzykologia |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | 1. Ukazanie różnicy pomiędzy rodzajami wykonań. 2. Przekazanie wiedzy dotyczącej różnicy w konstrukcji instrumentu współczesnego i historycznego. 3. Ukazanie odmienności oraz zbieżności punktów widzenia historyka muzyki i wykonawcy. 4. Przekazanie wiedzy na temat podstawowych kompetencji muzyka w XVII, XVIII i XIX wieku. 5. Rozwinięcie umiejętności analitycznych interpretacji utworów (nagrania i koncerty) wykonywanych w nurcie historycznym (HIP). 6. Pogłębienie umiejętności rozpoznawania wykonań uznawanych za chronocentryczne („współczesne”) i w nurcie historycznym (HIP). 7. Wykształcenie umiejętności wskazywania cech, które pozwalają zidentyfikować rodzaj wykonania. 8. Rozwinięcie umiejętności opisu własnego odbioru wykonania utworu w intersubietywnych, sensorycznych kategoriach. 9. Przekazanie wiedzy związanej z rozpoznaniem celów, jakie przyświecały autorom dawnych traktatów, które zawierały wskazówki wykonawcze. |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | Przewiduje się możliwość korzystania ze źródeł internetowych oraz przesyłanie osobie prowadzącej zadanych tekstów drogą internetową |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Znajomość języka angielskiego B2, znajomość współczesnej notacji muzycznej, wiedza z zakresu historii muzyki dawnej, umiejętność tradycyjnej analizy muzycznej |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | na stronie internetowej Katedry Muzykologii UAM |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | zajęcia konwersatoryjne z elementami wykładu; prezentacje multimedialne ; odtwarzanie nagrań adekwatnych do tematu zajęć i ich analizowanie; posługiwanie się metodą problemową; wyjaśnianie na bieżąco niezrozumiałych treści; czytanie zalecanej literatury i dyskusja dydaktyczna nad tekstami w ramach realizacji określonego tematu; pisemna praca zaliczeniowa (analiza nagrań różnych wykonań jednego utworu. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 150 godzin (5 punktów) |
Skrócony opis: |
Zajęcia z praktyki wykonawczej mają na celu wskazanie studentowi i zaznajomienie go z różnymi typami wykonań utworów z XVII, XVIII i XIX wieku, które funkcjonują w obecnym repertuarze muzycznym orkiestr i zespołów. W tym celu ukazane jest szerokie spektrum zagadnień, które wpływa na uzyskanie przez studenta kompetencji w analizowaniu i ocenie zjawisk muzycznych obecnych w życiu koncertowym i nagraniach. Obejmuje to zarówno wiedzę o instrumentach muzycznych (porównanie instrumentów historycznych ze współczesnymi), treści wynikające z traktów muzycznych powstałych w danej epoce, postrzeganie roli muzyka i kompozytora oraz ich kompetencji. Odwoływanie się do tekstów z epoki oraz zachowanych artefaktów w postaci instrumentów muzycznych, rękopisów muzycznych czy ikonografii muzycznej buduje obraz praktyki wykonawczej danej epoki. Na zakończenie student winien posiąść umiejętność prawidłowej oceny analizowanych wykonań. |
Pełny opis: |
Zajęcia z praktyki wykonawczej mają na celu wskazanie studentowi i zaznajomienie go z różnymi typami wykonań utworów z XVII, XVIII i XIX wieku, które funkcjonują w obecnym repertuarze muzycznym orkiestr i zespołów. W tym celu ukazane jest szerokie spektrum zagadnień, które wpływa na uzyskanie przez studenta kompetencji w analizowaniu i ocenie zjawisk muzycznych obecnych w życiu koncertowym i nagraniach. Obejmuje to zarówno wiedzę o instrumentach muzycznych (porównanie instrumentów historycznych ze współczesnymi), treści wynikające z traktów muzycznych powstałych w danej epoce, postrzeganie roli muzyka i kompozytora oraz ich kompetencji. Odwoływanie się do tekstów z epoki oraz zachowanych artefaktów w postaci instrumentów muzycznych, rękopisów muzycznych czy ikonografii muzycznej buduje obraz praktyki wykonawczej danej epoki. Na zakończenie student winien posiąść umiejętność prawidłowej oceny analizowanych wykonań. Prowadzący realizują tematy w trybie konwersatoryjnym z elementami wykładu. Student ma wskazaną literaturę podstawową i dodatkową. Elementami, które winien student zrealizować w ramach zaliczenia przedmiotu są: - przedstawienie wybranego instrumentu muzycznego i porównanie jego wersji historycznej ze współczesną (praca własna studenta 15 h), - oddanie pracy pisemnej na zakończenie zajęć, która wykaże jego kompetencje w prawidłowej ocenie różnych typów wykonań jednego wybranego utworu (praca studenta 15 h). Prowadzący każdorazowo wskazują literaturę, która winna być przez studenta przeczytana na następne zajęcia. W ramach dyskusji dydaktycznej omawiane są zagadnienia w niej obecne. W związku z tym ocenia się, że obok godzin przeznaczonych na odbycie zajęć (30 h), student winien poświęcać 90 h na czytanie wyznaczonej literatury. Łącznie z godzinami spędzonymi na zajęciach z prowadzącym i pracą własną studenta czas w godzinach na realizację zamierzonych efektów kształcenia ocenia się szacunkowo na 150 godzin. |
Literatura: |
Arnold Dolmetsch, The Interpretation of the Music of the Seventeenth and Eighteenth Centuries : Revealed by Contemporary Evidence, University of Washington Press, 1972. Bruce Haynes, The End of Early Music : A Period Performer's History of Music for the Twenty-First Century, Oxford Uniwersity Press, 2007. Nicolaus Harnoncourt, Muzyka mową dźwięków, Warszawa, 1995. Nicolaus Harnoncourt, Dialog muzyczny : rozważania o Monteverdim, Bachu i Mozarcie, Warszawa, 1999. Richard Taruskin, Minioność teraźniejszości i obecność przeszłości, „Canor”, 1998 nr 23, 24. Marek Toporowski, Marek Pilch, Dawne temperacje. Podstawy akustyczne i ich wykorzystanie, Katowice 2014. „Z badań nad ikonografią muzyczną do 1800. Źródła problemy – interpretacje”, seria: „Ikonografia muzyczna. Studia i Materiały”, red. Paweł Gancarczyk, Warszawa 2012, t. 1. Johann Joachim Quantz, O zasadach gry na flecie poprzecznym, tłum. Marek Nahajowski, Łódź 2012. Edward H. Tarr, Bruce Dickey, Bläserartikulation in der Alten Musik / Articulation in Early Wind Music, Winterthur, Amadeus-Verlag, 2007. Ross W. Duffin, Why I hate Vallotti ( or is it Young) http://musicserver.case.edu/~rwd/Vallotti/T1/page1.html Alina Mądry, Carl Philipp Emanuel Bach. Estetyka-Stylistyka-Dzieło, Poznań 2003 / 2014, s. 89-115. |
Efekty uczenia się: |
1. Potrafi wyjaśnić różnice pomiędzy rodzajami wykonań. 2. Prawidłowo wskazuje różnice w konstrukcji instrumentu współczesnego i historycznego. 3. Czyta ze zrozumieniem traktaty z epoki lub opracowania i teksty obcojęzyczne z zakresu tematyki poruszanej na zajęciach. 4. Analizuje i ocenia wykonania utworów z perspektywy wykonawstwa w nurcie historycznym. 5. Prawidłowo posługuje się zwrotami i terminami z zakresu omawianej tematyki. 6. Wskazuje i określa związki i różnice istniejące w interpretowaniu pojęć i zjawisk wykonawczych związanych z muzyką przeszłości. 7. Formułuje w sposób kompetentny własny opis odbioru wykonania. 8. Zna kompetencje wykonawcy z XVII, XVIII i XIX wieku. 9. Weryfikuje kompetencje i punkt widzenia historyka muzyki i wykonawcy. 10. Jest świadomy konieczności samodzielnego poszukiwania wiedzy. |
Metody i kryteria oceniania: |
5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.5 – dobra i w niektórych obszarach wyróżniająca się wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi niedociągnięciami 3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi błędami 2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne |
Praktyki zawodowe: |
nie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.