Undergraduate Proseminar
General data
Course ID: | 05-PRL-35-Etn |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Undergraduate Proseminar |
Name in Polish: | Proseminarium licencjackie |
Organizational unit: | Faculty of Historical Studies |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Major: | ethnology |
Module learning aims: | (in Polish) C 1. Opracowanie źródeł zastanych i wywołanych C 2. Opracowanie koncepcji i planu (konspektu) pracy C. 3. Przygotowanie pracy licencjackiej |
Course module conducted remotely (e-learning): | (in Polish) nie |
Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences: | (in Polish) brak |
Information on where to find course materials: | (in Polish) Materiały przesyłane są studentom na email grupy. |
Methods of teaching for learning outcomes achievement: | (in Polish) Dyskusja Praca z tekstem Metoda analizy przypadków Uczenie problemowe (Problem-based learning) Metoda ćwiczeniowa Metoda laboratoryjna Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”) |
Short description: |
(in Polish) W ramach proseminarium prowadzone będą praktyczne ćwiczenia związane z edycją tekstu, pracą na źródłach i projektowaniem pracy licencjackiej. |
Full description: |
(in Polish) W trakcie zajęć student pracował będzie nad: - wyborem tematu pracy i przygotowanie planu jego wykonania - sformułowaniem przedmiotu i problemu pracy licencjackiej, zadań badawczych związanych z ich realizacją oraz konspektu pracy - pracą ze źródłami zastanymi (wybór, analiza literatury przedmiotu) i wywołanymi (pozyskanie danych empirycznych i ich opracowanie) |
Bibliography: |
(in Polish) Metody jakościowe: Hastrup K., O ugruntowaniu się światów – podstawy empiryczne antropologii, [w:] Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej. Kontynuacje, E., Warszawa 2004, s. 87–99. Geertz C. 2003. Opis gęsty – w stronę interpretatywnej teorii kultury, tłum. S. Sikora, [w:] Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej, red. M. Kempny, E. Nowicka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 35–58. Antropologia stosowana/zaangażowana: Songin-Mokrzan M., Zwrot ku zaangażowaniu. Strategie konstruowania nowej tożsamości antropologii, Polskie Towarzystwo Ludoznawcze, Wrocław 2014. Antropologia wizualna (w tym analiza, wykorzystywanie i tworzenie fotografii i filmów): Banks M., Materiały wizualne w badaniach jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009. Badania oparte na tekstach źródłowych: Rapley T., Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013. Buksiński T., Zasady i metody interpretacji tekstów źródłowych, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań1991. Buksiński T., Interpretacja źródeł historycznych pisanych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Poznań 1992. Silverman D., Prowadzenie badań jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008. Silverman D., Interpretacja danych jakościowych Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012. Słowniki i encyklopedie: Encyklopedia antropologii społeczno-kulturowej pod red. Alana Barnarda i Jonathana Spencera, Oficyna Wydawnicza Volumen, 2008. Słownik etnologiczny Słownik pojęć i tekstów kultury. Terytoria słowa, red. Ewa Szczęsna. WSiP, Warszawa 2002. Boć J., Jak pisać pracę magisterską, Kolonia Limited, Wrocław 1994, szczególnie: rozdziały II-IV. Bono E. de, Naucz się myśleć kreatywnie, Wydawnictwo Prima, Warszawa 1995. Becker H. S., Warsztat pisarski badacza, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013, zob. http://libra.ibuk.pl/book/93329 (wgląd: IX 2017 r.). Umberto E., Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2007. Styl: http://www.epi.uj.edu.pl/dla_studentow/przydatne_linki/podstawy_dobrego_stylu.pdf?time=20160923151450 Praktyczna stylistyka nie tylko dla polonistów pod redakcją Edyty Bańkowskiej i Agnieszki Mikołajczyk, Książka i Wiedza, Warszawa 2003, w szczególności, s. 119-148. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia EK student /ka: wykonywać pracę naukową zgodnie z przyjętym harmonogramem usystematyzować pozyskaną wiedzę zgodnie z przyjętymi kryteriami (w tym przygotować plan) udokumentować tezy wywodu naukowego w tym wykorzystywać elementy warsztatu pracy etnologa/antropologa związane z pozyskaniem danych sformułować wywód naukowy w zgodzie z poprawnością językową sporządzić bibliografię dotyczącą szerszego problemu badawczego |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Kolokwium pisemne Projekt Egzamin praktyczny (obserwacja wykonawstwa) |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.