Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

Undergraduate Proseminar

General data

Course ID: 05-PRL-35-Etn
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Undergraduate Proseminar
Name in Polish: Proseminarium licencjackie
Organizational unit: Faculty of Historical Studies
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Major:

ethnology

Module learning aims:

(in Polish) C 1. Opracowanie źródeł zastanych i wywołanych

C 2. Opracowanie koncepcji i planu (konspektu) pracy

C. 3. Przygotowanie pracy licencjackiej

Course module conducted remotely (e-learning):

(in Polish) nie

Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences:

(in Polish) brak

Information on where to find course materials:

(in Polish) Materiały przesyłane są studentom na email grupy.

Methods of teaching for learning outcomes achievement:

(in Polish) Dyskusja

Praca z tekstem

Metoda analizy przypadków

Uczenie problemowe (Problem-based learning)

Metoda ćwiczeniowa

Metoda laboratoryjna

Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”)


Short description: (in Polish)

W ramach proseminarium prowadzone będą praktyczne ćwiczenia związane z edycją tekstu, pracą na źródłach i projektowaniem pracy licencjackiej.

Full description: (in Polish)

W trakcie zajęć student pracował będzie nad:

- wyborem tematu pracy i przygotowanie planu jego wykonania

- sformułowaniem przedmiotu i problemu pracy licencjackiej, zadań badawczych związanych z ich realizacją oraz konspektu pracy

- pracą ze źródłami zastanymi (wybór, analiza literatury przedmiotu) i wywołanymi (pozyskanie danych empirycznych i ich opracowanie)

Bibliography: (in Polish)

Metody jakościowe:

Hastrup K., O ugruntowaniu się światów – podstawy empiryczne antropologii, [w:] Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej. Kontynuacje, E., Warszawa 2004, s. 87–99.

Geertz C. 2003. Opis gęsty – w stronę interpretatywnej teorii kultury, tłum. S. Sikora, [w:] Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej, red. M. Kempny, E. Nowicka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 35–58.

Antropologia stosowana/zaangażowana:

Songin-Mokrzan M., Zwrot ku zaangażowaniu. Strategie konstruowania nowej tożsamości antropologii, Polskie Towarzystwo Ludoznawcze, Wrocław 2014.

Antropologia wizualna (w tym analiza, wykorzystywanie i tworzenie fotografii i filmów): 

Banks M., Materiały wizualne w badaniach jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.

Badania oparte na tekstach źródłowych:

Rapley T., Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013.

Buksiński T., Zasady i metody interpretacji tekstów źródłowych, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań1991.

Buksiński T., Interpretacja źródeł historycznych pisanych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Poznań 1992. 

Silverman D., Prowadzenie badań jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.

Silverman D., Interpretacja danych jakościowych Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012.

Słowniki i encyklopedie:

Encyklopedia antropologii społeczno-kulturowej pod red. Alana Barnarda i Jonathana Spencera, Oficyna Wydawnicza Volumen, 2008.

Słownik etnologiczny

Słownik pojęć i tekstów kultury. Terytoria słowa, red. Ewa Szczęsna. WSiP, Warszawa 2002.

Boć J., Jak pisać pracę magisterską, Kolonia Limited, Wrocław 1994, szczególnie:

rozdziały II-IV. 

Bono E. de, Naucz się myśleć kreatywnie, Wydawnictwo Prima, Warszawa 1995.

Becker H. S., Warsztat pisarski badacza, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013, zob. http://libra.ibuk.pl/book/93329 (wgląd: IX 2017 r.).

Umberto E., Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2007.

Styl:

http://www.epi.uj.edu.pl/dla_studentow/przydatne_linki/podstawy_dobrego_stylu.pdf?time=20160923151450

Praktyczna stylistyka nie tylko dla polonistów pod redakcją Edyty Bańkowskiej i Agnieszki Mikołajczyk, Książka i Wiedza, Warszawa 2003, w szczególności, s. 119-148.

Learning outcomes: (in Polish)

Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia EK student /ka:

wykonywać pracę naukową zgodnie z przyjętym harmonogramem

usystematyzować pozyskaną wiedzę zgodnie z przyjętymi kryteriami (w tym przygotować plan)

udokumentować tezy wywodu naukowego w tym wykorzystywać elementy warsztatu pracy etnologa/antropologa związane z pozyskaniem danych

sformułować wywód naukowy w zgodzie z poprawnością językową

sporządzić bibliografię dotyczącą szerszego problemu badawczego

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Kolokwium pisemne

Projekt

Egzamin praktyczny (obserwacja wykonawstwa)

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)