Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Proseminarium licencjackie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 05-PRL-35-Etn
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Proseminarium licencjackie
Jednostka: Wydział Historyczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Kierunek studiów:

etnologia

Cele kształcenia:

C 1. Opracowanie źródeł zastanych i wywołanych

C 2. Opracowanie koncepcji i planu (konspektu) pracy

C. 3. Przygotowanie pracy licencjackiej

Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

nie

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

brak

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Materiały przesyłane są studentom na email grupy.

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Dyskusja

Praca z tekstem

Metoda analizy przypadków

Uczenie problemowe (Problem-based learning)

Metoda ćwiczeniowa

Metoda laboratoryjna

Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”)


Skrócony opis:

W ramach proseminarium prowadzone będą praktyczne ćwiczenia związane z edycją tekstu, pracą na źródłach i projektowaniem pracy licencjackiej.

Pełny opis:

W trakcie zajęć student pracował będzie nad:

- wyborem tematu pracy i przygotowanie planu jego wykonania

- sformułowaniem przedmiotu i problemu pracy licencjackiej, zadań badawczych związanych z ich realizacją oraz konspektu pracy

- pracą ze źródłami zastanymi (wybór, analiza literatury przedmiotu) i wywołanymi (pozyskanie danych empirycznych i ich opracowanie)

Literatura:

Metody jakościowe:

Hastrup K., O ugruntowaniu się światów – podstawy empiryczne antropologii, [w:] Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej. Kontynuacje, E., Warszawa 2004, s. 87–99.

Geertz C. 2003. Opis gęsty – w stronę interpretatywnej teorii kultury, tłum. S. Sikora, [w:] Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej, red. M. Kempny, E. Nowicka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 35–58.

Antropologia stosowana/zaangażowana:

Songin-Mokrzan M., Zwrot ku zaangażowaniu. Strategie konstruowania nowej tożsamości antropologii, Polskie Towarzystwo Ludoznawcze, Wrocław 2014.

Antropologia wizualna (w tym analiza, wykorzystywanie i tworzenie fotografii i filmów): 

Banks M., Materiały wizualne w badaniach jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.

Badania oparte na tekstach źródłowych:

Rapley T., Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013.

Buksiński T., Zasady i metody interpretacji tekstów źródłowych, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań1991.

Buksiński T., Interpretacja źródeł historycznych pisanych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Poznań 1992. 

Silverman D., Prowadzenie badań jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.

Silverman D., Interpretacja danych jakościowych Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012.

Słowniki i encyklopedie:

Encyklopedia antropologii społeczno-kulturowej pod red. Alana Barnarda i Jonathana Spencera, Oficyna Wydawnicza Volumen, 2008.

Słownik etnologiczny

Słownik pojęć i tekstów kultury. Terytoria słowa, red. Ewa Szczęsna. WSiP, Warszawa 2002.

Boć J., Jak pisać pracę magisterską, Kolonia Limited, Wrocław 1994, szczególnie:

rozdziały II-IV. 

Bono E. de, Naucz się myśleć kreatywnie, Wydawnictwo Prima, Warszawa 1995.

Becker H. S., Warsztat pisarski badacza, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013, zob. http://libra.ibuk.pl/book/93329 (wgląd: IX 2017 r.).

Umberto E., Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2007.

Styl:

http://www.epi.uj.edu.pl/dla_studentow/przydatne_linki/podstawy_dobrego_stylu.pdf?time=20160923151450

Praktyczna stylistyka nie tylko dla polonistów pod redakcją Edyty Bańkowskiej i Agnieszki Mikołajczyk, Książka i Wiedza, Warszawa 2003, w szczególności, s. 119-148.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia EK student /ka:

wykonywać pracę naukową zgodnie z przyjętym harmonogramem

usystematyzować pozyskaną wiedzę zgodnie z przyjętymi kryteriami (w tym przygotować plan)

udokumentować tezy wywodu naukowego w tym wykorzystywać elementy warsztatu pracy etnologa/antropologa związane z pozyskaniem danych

sformułować wywód naukowy w zgodzie z poprawnością językową

sporządzić bibliografię dotyczącą szerszego problemu badawczego

Metody i kryteria oceniania:

Kolokwium pisemne

Projekt

Egzamin praktyczny (obserwacja wykonawstwa)

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)