Proseminarium licencjackie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 05-PRL-35-Etn |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Proseminarium licencjackie |
Jednostka: | Wydział Historyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Kierunek studiów: | etnologia |
Cele kształcenia: | C 1. Opracowanie źródeł zastanych i wywołanych C 2. Opracowanie koncepcji i planu (konspektu) pracy C. 3. Przygotowanie pracy licencjackiej |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | nie |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | brak |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Materiały przesyłane są studentom na email grupy. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Dyskusja Praca z tekstem Metoda analizy przypadków Uczenie problemowe (Problem-based learning) Metoda ćwiczeniowa Metoda laboratoryjna Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”) |
Skrócony opis: |
W ramach proseminarium prowadzone będą praktyczne ćwiczenia związane z edycją tekstu, pracą na źródłach i projektowaniem pracy licencjackiej. |
Pełny opis: |
W trakcie zajęć student pracował będzie nad: - wyborem tematu pracy i przygotowanie planu jego wykonania - sformułowaniem przedmiotu i problemu pracy licencjackiej, zadań badawczych związanych z ich realizacją oraz konspektu pracy - pracą ze źródłami zastanymi (wybór, analiza literatury przedmiotu) i wywołanymi (pozyskanie danych empirycznych i ich opracowanie) |
Literatura: |
Metody jakościowe: Hastrup K., O ugruntowaniu się światów – podstawy empiryczne antropologii, [w:] Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej. Kontynuacje, E., Warszawa 2004, s. 87–99. Geertz C. 2003. Opis gęsty – w stronę interpretatywnej teorii kultury, tłum. S. Sikora, [w:] Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej, red. M. Kempny, E. Nowicka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 35–58. Antropologia stosowana/zaangażowana: Songin-Mokrzan M., Zwrot ku zaangażowaniu. Strategie konstruowania nowej tożsamości antropologii, Polskie Towarzystwo Ludoznawcze, Wrocław 2014. Antropologia wizualna (w tym analiza, wykorzystywanie i tworzenie fotografii i filmów): Banks M., Materiały wizualne w badaniach jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009. Badania oparte na tekstach źródłowych: Rapley T., Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013. Buksiński T., Zasady i metody interpretacji tekstów źródłowych, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań1991. Buksiński T., Interpretacja źródeł historycznych pisanych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Poznań 1992. Silverman D., Prowadzenie badań jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008. Silverman D., Interpretacja danych jakościowych Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012. Słowniki i encyklopedie: Encyklopedia antropologii społeczno-kulturowej pod red. Alana Barnarda i Jonathana Spencera, Oficyna Wydawnicza Volumen, 2008. Słownik etnologiczny Słownik pojęć i tekstów kultury. Terytoria słowa, red. Ewa Szczęsna. WSiP, Warszawa 2002. Boć J., Jak pisać pracę magisterską, Kolonia Limited, Wrocław 1994, szczególnie: rozdziały II-IV. Bono E. de, Naucz się myśleć kreatywnie, Wydawnictwo Prima, Warszawa 1995. Becker H. S., Warsztat pisarski badacza, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013, zob. http://libra.ibuk.pl/book/93329 (wgląd: IX 2017 r.). Umberto E., Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2007. Styl: http://www.epi.uj.edu.pl/dla_studentow/przydatne_linki/podstawy_dobrego_stylu.pdf?time=20160923151450 Praktyczna stylistyka nie tylko dla polonistów pod redakcją Edyty Bańkowskiej i Agnieszki Mikołajczyk, Książka i Wiedza, Warszawa 2003, w szczególności, s. 119-148. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia EK student /ka: wykonywać pracę naukową zgodnie z przyjętym harmonogramem usystematyzować pozyskaną wiedzę zgodnie z przyjętymi kryteriami (w tym przygotować plan) udokumentować tezy wywodu naukowego w tym wykorzystywać elementy warsztatu pracy etnologa/antropologa związane z pozyskaniem danych sformułować wywód naukowy w zgodzie z poprawnością językową sporządzić bibliografię dotyczącą szerszego problemu badawczego |
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwium pisemne Projekt Egzamin praktyczny (obserwacja wykonawstwa) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.