Psychology of Music
General data
Course ID: | 05-PMW-11-MuzU |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Psychology of Music |
Name in Polish: | Psychologia muzyki (wykład) |
Organizational unit: | Faculty of Historical Studies |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Module type: | compulsory |
Major: | Musicology |
Cycle of studies: | 2nd cycle |
Module learning aims: | (in Polish) Podstawowym celem wykładu jest zapoznanie studentów muzykologii z elementarną wiedzą na temat psychologicznych aspektów muzyki rozumianej jako zjawisko ogólnoludzkie. Dodatkowo studenci mają zdobyć wiedzę o miejscu i roli psychologii muzyki jako dyscypliny należącej do tzw. muzykologii systematycznej oraz znaczenia odkryć w tej dziedzinie dla ogólnej teorii muzyki i pozostałych działów muzykologii. Po zakończeniu kursu studenci powinni posiadać podstawową wiedzę na temat specyfiki psychologii muzyki tak w odniesieniu do jej metod badawczych jak i jej zakresu przedmiotowego. Studenci powinni też po ukończeniu kursu posiadać umiejętności aplikowania wiedzy z zakresu psychologii muzyki w badaniach specyficznych dla innych dyscyplin muzykologicznych. W ramach umiejętności społecznych studenci powinni wykazywać się zdolnością do uczestnictwa w dyskursie akademickim z wykorzystaniem zdobytej wiedzy oraz przestrzegania reguł dialogu naukowego oraz posługiwania się w tej dyskusji rzeczowymi argumentami. Do głównych szczegółowych celów kształcenia wykładu z psychologii muzyki należą: wskazanie na historię i specyfikę psychologii muzyki, jako dyscypliny naukowej łączącej humanistykę z przyrodoznawstwem; uświadomienie potrzeby włączenia osiągnięć psychologii muzyki do współczesnych interdyscyplinarnych badań muzykologicznych; przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu: przetwarzania bodźców muzycznych przez system poznawczy człowieka, psychologii rozwoju muzycznego człowieka, specyfiki zdolności poznawczych zaangażowanych w przetwarzanie bodźców muzycznych, przetwarzania emocji podczas słuchania muzyki, dysfunkcji systemu poznawczego związanych z muzyką, różnic kulturowych w przetwarzaniu muzyki, muzykoterapii; przygotowanie do właściwej interpretacji zjawisk opisywanych przez tradycyjną muzykologię z perspektywy współczesnej wiedzy psychologicznej; wykształcenie umiejętności analizy i rozumienia: metod badawczych stosowanych w psychologii muzyki, redukcyjnego sposobu wyjaśniania zjawisk kulturowych, terminologii muzykologicznej z perspektywy psychologii muzyki; pogłębienie umiejętności formułowania tez naukowych w oparciu o wiedzę zaczerpniętą ze źródeł literaturowych polsko i angielskojęzycznych; wykształcenie świadomości konieczności podejmowania samokształcenia i dokonywania samodzielnego wyboru źródeł wiedzy. |
Year of studies (where relevant): | Year 1 |
Short description: |
(in Polish) Wykłady poświęcone są przede wszystkim współczesnej wiedzy na temat przetwarzania informacji muzycznej przez umysł człowieka. Na wykładach omawiane są różne aspekty umysłu muzycznego takie jak specjalizacja poznawcza przetwarzania spektralnego i temporalnego muzyki, ewolucyjne źródła zdolności muzycznych, emocje związane z doświadczeniem muzyki, specyfika rozwoju zdolności muzycznych w życiu człowieka. |
Full description: |
(in Polish) Kolejne wykłady cyklu poświęcone są następującym zagadnieniom: 1. Psychologia muzyki a muzykologia – początki psychologii muzyki i jej mariażu z muzykologią, „rozstanie” i powrót; 2. Teorie umysłu; 3. Umysł muzyczny – zdolności specyficznie muzyczne czy adaptacja innych zdolności? Konsekwencje dla muzykologii; 4. Umysł muzyczny – modele neuropsychologiczne i neurobiologiczne oraz ich znaczenie dla muzykologii; 5. Słuch absolutny; 6. Tonalność; 7. Temporalne aspekty muzyki – O psychologicznych własnościach organizacji czasu muzycznego; 8. Podstawowe teorie emocji; 9. Specyfika związku muzyki z emocjami; 10. Mechanizmy poznawcze odpowiedzialne za doświadczenie emocjonalne muzyki; 11. Emocje muzyczne z perspektywy inter-kulturowej; 12. Ewolucyjna geneza emocji muzycznych; 13. Rozwój zdolności muzycznych w ontogenezie; 14. Funkcje muzyki. |
Bibliography: |
(in Polish) 1) Deutsch, D. (Ed.). (1999) The Psychology of Music, 2nd Edition, San Diego: Academic Press. 2) Sloboda, J.A. (2002) Umysł muzyczny. Poznawcza psychologia muzyki, Warszawa: Akademia Muzyczna im. F. Chopina. 3) Peretz, I.; Coltheart, M. (2003) Modularity of Music Processing, Nature Neuroscience, 6, 688–691. 4) McMullen, E.; Saffran, J.R. (2004) Music and Language: A Developmental Comparison, Music Perception, 21/3, 289–311. 5) Trehub, S.E. (2003) The Developmental Origins of Musicality, Nature Neuroscience, 6/7, 669-673. 6) Krumhansl, C.L. (1997) An Exploratory Study of Musical Emotions and Psychophysiology, Canadian Journal of Experimental Psychology 51/4, s. 336-353. 7) Thompson, W.F. (2009) Music, Thought, and Feeling: Understanding the Psychology of Music, New York: Oxford University Press. 8) Artykuły w czasopismach wskazane przez wykładowcę |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po zakończeniu uczestnictwa w wykładach student: opisuje specyfikę psychologii muzyki, rozumie i wyjaśnia potrzebę aplikacji wiedzy z zakresu psychologii muzyki w muzykologii, objaśnia podstawowe zasady przetwarzania bodźców muzycznych przez system poznawczy człowieka, interpretuje koncepcje muzykologiczne w kategoriach psychologicznych, ocenia i krytykuje metody badania muzycznych zdolności poznawczych człowieka, prowadzi samodzielne wnioskowania w oparciu o strategie redukcyjne, korzysta ze źródeł literaturowych, także w języku angielskim, formułuje tezy naukowe dotyczące zjawisk muzycznych, weryfikuje poglądy humanistyczne z perspektywy wiedzy psychologicznej, jest świadomy konieczności samodzielnego poszukiwania wiedzy. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Przewiduje się egzamin ustny. Skala ocen wraz z kryteriami oceny: 5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.5 – dobra i w niektórych obszarach wyróżniająca się wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi niedociągnięciami 3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi błędami 2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne |
Practical placement: |
(in Polish) brak |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.