Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

Psychology of Music

General data

Course ID: 05-PMW-11-MuzU
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Psychology of Music
Name in Polish: Psychologia muzyki (wykład)
Organizational unit: Faculty of Historical Studies
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Module type:

compulsory

Major:

Musicology

Cycle of studies:

2nd cycle

Module learning aims:

(in Polish) Podstawowym celem wykładu jest zapoznanie studentów muzykologii z elementarną wiedzą na temat psychologicznych aspektów muzyki rozumianej jako zjawisko ogólnoludzkie. Dodatkowo studenci mają zdobyć wiedzę o miejscu i roli psychologii muzyki jako dyscypliny należącej do tzw. muzykologii systematycznej oraz znaczenia odkryć w tej dziedzinie dla ogólnej teorii muzyki i pozostałych działów muzykologii. Po zakończeniu kursu studenci powinni posiadać podstawową wiedzę na temat specyfiki psychologii muzyki tak w odniesieniu do jej metod badawczych jak i jej zakresu przedmiotowego. Studenci powinni też po ukończeniu kursu posiadać umiejętności aplikowania wiedzy z zakresu psychologii muzyki w badaniach specyficznych dla innych dyscyplin muzykologicznych. W ramach umiejętności społecznych studenci powinni wykazywać się zdolnością do uczestnictwa w dyskursie akademickim z wykorzystaniem zdobytej wiedzy oraz przestrzegania reguł dialogu naukowego oraz posługiwania się w tej dyskusji rzeczowymi argumentami. Do głównych szczegółowych celów kształcenia wykładu z psychologii muzyki należą: wskazanie na historię i specyfikę psychologii muzyki, jako dyscypliny naukowej łączącej humanistykę z przyrodoznawstwem;

uświadomienie potrzeby włączenia osiągnięć psychologii muzyki do współczesnych interdyscyplinarnych badań muzykologicznych; przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu: przetwarzania bodźców muzycznych przez system poznawczy człowieka, psychologii rozwoju muzycznego człowieka, specyfiki zdolności poznawczych zaangażowanych w przetwarzanie bodźców muzycznych, przetwarzania emocji podczas słuchania muzyki, dysfunkcji systemu poznawczego związanych z muzyką, różnic kulturowych w przetwarzaniu muzyki, muzykoterapii; przygotowanie do właściwej interpretacji zjawisk opisywanych przez tradycyjną muzykologię z perspektywy współczesnej wiedzy psychologicznej; wykształcenie umiejętności analizy i rozumienia: metod badawczych stosowanych w psychologii muzyki, redukcyjnego sposobu wyjaśniania zjawisk kulturowych, terminologii muzykologicznej z perspektywy psychologii muzyki; pogłębienie umiejętności formułowania tez naukowych w oparciu o wiedzę zaczerpniętą ze źródeł literaturowych polsko i angielskojęzycznych; wykształcenie świadomości konieczności podejmowania samokształcenia i dokonywania samodzielnego wyboru źródeł wiedzy.

Year of studies (where relevant):

Year 1

Short description: (in Polish)

Wykłady poświęcone są przede wszystkim współczesnej wiedzy na temat przetwarzania informacji muzycznej przez umysł człowieka. Na wykładach omawiane są różne aspekty umysłu muzycznego takie jak specjalizacja poznawcza przetwarzania spektralnego i temporalnego muzyki, ewolucyjne źródła zdolności muzycznych, emocje związane z doświadczeniem muzyki, specyfika rozwoju zdolności muzycznych w życiu człowieka.

Full description: (in Polish)

Kolejne wykłady cyklu poświęcone są następującym zagadnieniom:

1. Psychologia muzyki a muzykologia – początki psychologii muzyki i jej mariażu z muzykologią, „rozstanie” i powrót;

2. Teorie umysłu;

3. Umysł muzyczny – zdolności specyficznie muzyczne czy adaptacja innych zdolności? Konsekwencje dla muzykologii;

4. Umysł muzyczny – modele neuropsychologiczne i neurobiologiczne oraz ich znaczenie dla muzykologii;

5. Słuch absolutny;

6. Tonalność;

7. Temporalne aspekty muzyki – O psychologicznych własnościach organizacji czasu muzycznego;

8. Podstawowe teorie emocji;

9. Specyfika związku muzyki z emocjami;

10. Mechanizmy poznawcze odpowiedzialne za doświadczenie emocjonalne muzyki;

11. Emocje muzyczne z perspektywy inter-kulturowej;

12. Ewolucyjna geneza emocji muzycznych;

13. Rozwój zdolności muzycznych w ontogenezie;

14. Funkcje muzyki.

Bibliography: (in Polish)

1) Deutsch, D. (Ed.). (1999) The Psychology of Music, 2nd Edition, San Diego: Academic Press.

2) Sloboda, J.A. (2002) Umysł muzyczny. Poznawcza psychologia muzyki, Warszawa: Akademia Muzyczna im. F. Chopina.

3) Peretz, I.; Coltheart, M. (2003) Modularity of Music Processing, Nature Neuroscience, 6, 688–691.

4) McMullen, E.; Saffran, J.R. (2004) Music and Language: A Developmental Comparison, Music Perception, 21/3, 289–311.

5) Trehub, S.E. (2003) The Developmental Origins of Musicality, Nature Neuroscience, 6/7, 669-673.

6) Krumhansl, C.L. (1997) An Exploratory Study of Musical Emotions and Psychophysiology, Canadian Journal of Experimental Psychology 51/4, s. 336-353.

7) Thompson, W.F. (2009) Music, Thought, and Feeling: Understanding the Psychology of Music, New York: Oxford University Press.

8) Artykuły w czasopismach wskazane przez wykładowcę

Learning outcomes: (in Polish)

Po zakończeniu uczestnictwa w wykładach student:

opisuje specyfikę psychologii muzyki, rozumie i wyjaśnia potrzebę aplikacji wiedzy z zakresu psychologii muzyki w muzykologii, objaśnia podstawowe zasady przetwarzania bodźców muzycznych przez system poznawczy człowieka, interpretuje koncepcje muzykologiczne w kategoriach psychologicznych, ocenia i krytykuje metody badania muzycznych zdolności poznawczych człowieka, prowadzi samodzielne wnioskowania w oparciu o strategie redukcyjne, korzysta ze źródeł literaturowych, także w języku angielskim, formułuje tezy naukowe dotyczące zjawisk muzycznych, weryfikuje poglądy humanistyczne z perspektywy wiedzy psychologicznej, jest świadomy konieczności samodzielnego poszukiwania wiedzy.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Przewiduje się egzamin ustny.

Skala ocen wraz z kryteriami oceny:

5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4.5 – dobra i w niektórych obszarach wyróżniająca się wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi niedociągnięciami

3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi błędami

2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

Practical placement: (in Polish)

brak

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)