Obserwacja etnograficzna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 05-OE-23-Etn |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Obserwacja etnograficzna |
Jednostka: | Wydział Historyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | etnologia |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | C1 Przekazanie podstawowej wiedzy praktycznej i teoretycznej na temat zagadnień związanych z obserwacją etnograficzną jako metodą jakościową. C2 Omówienie podstawowego aparatu pojęciowego związanego z obserwacją etnograficzną: definicja obserwacji uczestniczącej jako praktyki antropologicznej łączącej rozmaite techniki badań jakościowych C3 Przeprowadzenie badań w wybranej grupie badawczej C4 Rozwinięcie umiejętności interpretacji zachowań grupowych i zasad analizy materiału empirycznego C5 Rozwinięcie umiejętności autorefleksji, w tym rozumienia umowności zjawisk kulturowych, szczególnie w odniesieniu do „kultury własnej” C6 Rozwinięcie umiejętności rozumienia różnicy pomiędzy postawą relatywizującą w „teorii” i „praktyce” oraz związanych z tą postawą dylematów etycznych („poziom teorii i praktyki”) C7 Rozwinięcie kompetencji komunikacyjnych i społecznych w środowiskach odmiennych kulturowo C8 Przygotowanie tekstu stanowiącego rezultat badań |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Zaliczone przedmioty matodyczne: Metody badań etnograficznych oraz Badania ternowe I . |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | www.etnolo.amu.pl |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Metoda analizy przypadków Uczenie problemowe (Problem-based learning) Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, konstruowanie „map myśli”) Praca w grupach |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 4 |
Skrócony opis: |
Zajęcia polegaja na nauce obserwacji etnograficznej (metoda EEA), w tym na wprowadzeniu w "obserwację uczestniczacą". Student pracuje z wybraną przez siebie grupą, najczesciej z danej kategorii (wybor kategorii w porozumieniu z prowadzacymi zajecia "Wywiad etnograficzny"; celem tego zabiegu jest integracja metod przy zachowaniu ich spceyfiki). |
Pełny opis: |
Obserwacja etnograficzna, jej rodzaje oraz zasady pracy w kontekście metod jakościowych i szczególnej roli w antropologii społeczno-kulturowej Ćwiczenie: analiza wybranych tekstów metodycznych „Narzędzia i efekty obserwacji” – wprowadzenie do procesualności Ćwiczenie: obserwacja w różnych obiektów w różnych przestrzeniach Obserwacja uczestnicząca jako szczególny rodzaj obserwacji etnograficznej i jako praktyka w kontekście wybranych paradygmatów w naukach społecznych Ćwiczenie: Prezentacja doświadczenia nt zachowań werbalnych „Wybór grupy - kryteria selekcji w praktyce” Ćwiczenie: Prezentacja doświadczenia nt zachowań niewerbalnych Wątki badawcze – wybór i (współ)uczestniczenie Ćwiczenie: Prezentacja doświadczenia nt interakcji, w tym rola zmysłów Obserwacja uczestnicząca : teksty badaczy i praktyka Ćwiczenie: analiza wybranych tekstów, dyskusja moderowana i konfrontacja z własnym doświadczeniem „Moje” dane etnograficzne: zasady porządkowania materiału empirycznego, (auto)refleksja, autoetnografia, etyka, refleksywność Ćwiczenie: „Treści etnograficzne” a teoria (analiza not, praca w podgrupach) Projekt finalny na temat badanej grupy i przebytego doświadczenia – analiza propozycji Ćwiczenie: krytyczna analiza propozycji. |
Literatura: |
I. Kwestie metod, metodologii, technik badawczych: 1. M.V. Angrossino, W stronę obserwacji (rozdz. V) 2. D. Silverman, Prowadzenie badań jakościowych, Warszawa 2009, zwłaszcza, s. 27-100. (obowiązuje znajomość całego tomu). 3. Hammersley i Atkinson, Metody badań terenowych, s.64-130 (tekst dostępny w teczce) 4. K. Konecki, „Etnografia a teoria ugruntowana” oraz „Techniki badan jakościowych”, Studia z metodologii badań jakościowych, Teoria ugruntowana, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000, rozdziały 7 i 8. II. Specyfika antropologii 1. Kolonialne początki etnografii: wieś i plemię np. B. Malinowski, Zwyczaj i zbrodnia, Zycie seksualne dzikich, s.111-130 oraz s. 145-167, 2. Antropologia i socjologia - badania małych grup w miastach i etnografie w globalizującym się świecie np. B. Jałowiecki, M. S. Szczepański, Rozdział I: Mistrzowie, skucesorzy: orientacje teoretyczne i metodologiczne w socjologii miasta, Miasto i przestrzeń w perspektywie socjologicznej, s. 13-44 i np. i np. Anderson, Elijah. 2000. Code of the Street: Decency, Violence, and the Moral Life of the Inner City. Norton. 3. Etnografia przed i po kryzysie badań terenowych a. „Wokół tekstu i refleksji”, np. P. Rabinow, Refleksje na temat badań terenowych w Maroku, Rozdz. IV. i V. – na zajęcia b. „Etnografia: teoria i empiria” np. K . Hastrup, Droga do antropologii. Między doświadczeniem a teorią. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2008, rozdział I s. 21-38 oraz 3 rozdział, s. 59-74 (w teczce jest artykuł będący inną wersją 3. rozdziału: „O ugruntowywaniu się światów”) Literatura zalecana jako uzupełnienie Angrossino M.V. Obserwacja w nowym kontekście Etnografia, pedagogika i rozwój problematyki społecznej, [w:] N. Denzin, Y. Lincoln, Metody badań jakościowych, t.2, Warszawa 2009, s. 129-151. Denzin N., Lincoln Y., Metody badań jakościowych, t.2, Warszawa 2009, s. 533-547. Gibbs G., Analizowanie danych jakościowych, Warszawa 2011, s. 57-70. Gupta A. i J. Ferguson, Discipline and Practice: The Field as Site, Method and Location in Anthropology, [w:] A. Gupta and J. Ferguson (red), Anthropological Locations. Boundaries and Grounds of a Field Science, University of California Press, 1997, s. 1-46. Hammersley M. Paul Atkinson, Metody badań terenowych, Poznań 2000, s. 64-129, s.181- Hastrup K. Droga do antropologii. Między doświadczeniem a teorią, Kraków 2008, s. 21-74, s. 92-112; s. 137- 158. Kaniowska K. Etyczne problemy badań antropologicznych, w: K. Kaniowska, N. Modnicka (red.), Etyczne problemy badań antropologicznych, t 49, Wrocław – Łódź 2010, s. 19-33. Okely J. Knowing without notes,[w:] N. Halstead, E. Hirsch and J. Okely (red.), Knowing how to know. Fieldwork and The Ethnographic Present, The EASA Series, Berghahn Books, New York – Oxford, s. 55-75. Silverman D. Interpretacja danych jakościowych. Metody analizy rozmowy, tekstu i interakcji, Warszawa 2007, s. 39-69; 77-84, 280-306,308-327. Chrsitians C.G. Etyka i polityka w badaniach jakościowych, [w:] N. Denzin, Y. Lincoln, Metody badań jakościowych, t.1, Warszawa 2009, s.207-240. |
Efekty uczenia się: |
OE_01 - posiada podstawową wiedzę teoretyczną i praktyczną dotyczącą prowadzenia obserwacji etnograficznej, w szczególności „uczestniczącej”: E_W01, E-W02, E_W07, E_U01, E-U02, E_U03, E_U08, E_K02, E_K03, E_K04, E-K09 OE_02 -- posiada podstawową wiedzę dotyczącą rodzajów obserwacji etnograficznej w kontekście metod jakościowych E-W01; E_W02, E_W03, E_W05, E-U02 OE_03 - posługuje się terminologią towarzyszącą obserwacji uczestniczącej jako metodzie jakościowej E-W01, E-W02, E_W03, E_W05 E_U02, E_K09 OE_03 - rozumie specyfikę obserwacji uczestniczącej jako eksperymentu i koniczność jej odniesienia do wybranych paradygmatów w antropologii kulturowej E_W01, E_W02, E_W03, E_W05, E_U02, E_U03, E_U04, E_K07 OE_04 - potrafi rozróżniać „punkt widzenia” obserwatora od procesu interpretacji E-W02, E_W07, E_U03, E_U05, E_K02 OE_05 - potrafi określać dane etnograficzne oraz wskazać na elementy autoetnograficzne pojawiające się w czasie eksperymentu E-W02, E_W07 E_U03, E_K02 OE_06 - zna i potrafi stosować typy rejestracji i pisemnego opracowania danych pozyskanych w terenie E-W02, E_W07 E_U02, E_U03, E_U08, OE_07 - rozumie koniczność przyjęcia postawy krytycznej wobec obserwowanych zdarzeń oraz zdystansować się do „kultury własnej” E_W02, E_W03,E_U02, E_K07, E_K08, E_K09 OE_08- rozumie wagę empatii w procesie obserwacji i potrafi wykorzystać podstawowe zasady etycznego postepowania w czasie eksperymentu terenowego z uwzględnieniem specyfiki antropologii E_W02, E_W03, E_W07, E_U02, E_K02, E_K04, E_K07, E_K08, E_K09 |
Metody i kryteria oceniania: |
Raport Portfolio Cotygodniowe sporządzanie not obserwacyjnych na cele raportu Najlepsi studenci mogą napisać esej poświęcony obserwowanej grupie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.