Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Obserwacja etnograficzna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 05-OE-23-Etn
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Obserwacja etnograficzna
Jednostka: Wydział Historyczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

etnologia

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

C1 Przekazanie podstawowej wiedzy praktycznej i teoretycznej na temat zagadnień związanych z obserwacją etnograficzną jako metodą jakościową.

C2 Omówienie podstawowego aparatu pojęciowego związanego z obserwacją etnograficzną: definicja obserwacji uczestniczącej jako praktyki antropologicznej łączącej rozmaite techniki badań jakościowych

C3 Przeprowadzenie badań w wybranej grupie badawczej

C4 Rozwinięcie umiejętności interpretacji zachowań grupowych i zasad analizy materiału empirycznego

C5 Rozwinięcie umiejętności autorefleksji, w tym rozumienia umowności zjawisk kulturowych, szczególnie w odniesieniu do „kultury własnej”

C6 Rozwinięcie umiejętności rozumienia różnicy pomiędzy postawą relatywizującą w „teorii” i „praktyce” oraz związanych z tą postawą dylematów etycznych („poziom teorii i praktyki”)

C7 Rozwinięcie kompetencji komunikacyjnych i społecznych w środowiskach odmiennych kulturowo

C8 Przygotowanie tekstu stanowiącego rezultat badań


Rok studiów (jeśli obowiązuje):

II rok

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Zaliczone przedmioty matodyczne: Metody badań etnograficznych oraz Badania ternowe I .


Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

www.etnolo.amu.pl


Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Metoda analizy przypadków

Uczenie problemowe (Problem-based learning)

Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, konstruowanie „map myśli”)

Praca w grupach






Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

4


Skrócony opis:

Zajęcia polegaja na nauce obserwacji etnograficznej (metoda EEA), w tym na wprowadzeniu w "obserwację uczestniczacą". Student pracuje z wybraną przez siebie grupą, najczesciej z danej kategorii (wybor kategorii w porozumieniu z prowadzacymi zajecia "Wywiad etnograficzny"; celem tego zabiegu jest integracja metod przy zachowaniu ich spceyfiki).

Pełny opis:

Obserwacja etnograficzna, jej rodzaje oraz zasady pracy w kontekście metod jakościowych i szczególnej roli w antropologii społeczno-kulturowej

Ćwiczenie: analiza wybranych tekstów metodycznych

„Narzędzia i efekty obserwacji” – wprowadzenie do procesualności

Ćwiczenie: obserwacja w różnych obiektów w różnych przestrzeniach

Obserwacja uczestnicząca jako szczególny rodzaj obserwacji etnograficznej i jako praktyka w kontekście wybranych paradygmatów w naukach społecznych

Ćwiczenie: Prezentacja doświadczenia nt zachowań werbalnych

„Wybór grupy - kryteria selekcji w praktyce”

Ćwiczenie: Prezentacja doświadczenia nt zachowań niewerbalnych

Wątki badawcze – wybór i (współ)uczestniczenie

Ćwiczenie: Prezentacja doświadczenia nt interakcji, w tym rola zmysłów

Obserwacja uczestnicząca : teksty badaczy i praktyka

Ćwiczenie: analiza wybranych tekstów, dyskusja moderowana i konfrontacja z własnym doświadczeniem

„Moje” dane etnograficzne: zasady porządkowania materiału empirycznego, (auto)refleksja, autoetnografia, etyka, refleksywność

Ćwiczenie: „Treści etnograficzne” a teoria (analiza not, praca w podgrupach)

Projekt finalny na temat badanej grupy i przebytego doświadczenia – analiza propozycji

Ćwiczenie: krytyczna analiza propozycji.

Literatura:

I. Kwestie metod, metodologii, technik badawczych:

1. M.V. Angrossino, W stronę obserwacji (rozdz. V)

2. D. Silverman, Prowadzenie badań jakościowych, Warszawa 2009, zwłaszcza, s. 27-100. (obowiązuje znajomość całego tomu).

3. Hammersley i Atkinson, Metody badań terenowych, s.64-130 (tekst dostępny w teczce)

4. K. Konecki, „Etnografia a teoria ugruntowana” oraz „Techniki badan jakościowych”, Studia z metodologii badań jakościowych, Teoria ugruntowana, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000, rozdziały 7 i 8.

II. Specyfika antropologii

1. Kolonialne początki etnografii: wieś i plemię

np. B. Malinowski, Zwyczaj i zbrodnia, Zycie seksualne dzikich, s.111-130 oraz s. 145-167,

2. Antropologia i socjologia - badania małych grup w miastach i etnografie w globalizującym się świecie

np. B. Jałowiecki, M. S. Szczepański, Rozdział I: Mistrzowie, skucesorzy: orientacje teoretyczne i metodologiczne w socjologii miasta, Miasto i przestrzeń w perspektywie socjologicznej, s. 13-44 i np. i np. Anderson, Elijah. 2000. Code of the Street: Decency, Violence, and the Moral Life of the Inner City. Norton.

3. Etnografia przed i po kryzysie badań terenowych

a. „Wokół tekstu i refleksji”, np. P. Rabinow, Refleksje na temat badań terenowych w Maroku, Rozdz. IV. i V. – na zajęcia

b. „Etnografia: teoria i empiria” np. K . Hastrup, Droga do antropologii. Między doświadczeniem a teorią. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2008, rozdział I s. 21-38 oraz 3 rozdział, s. 59-74 (w teczce jest artykuł będący inną wersją 3. rozdziału: „O ugruntowywaniu się światów”)

Literatura zalecana jako uzupełnienie

 Angrossino M.V. Obserwacja w nowym kontekście Etnografia, pedagogika i rozwój problematyki społecznej, [w:] N. Denzin, Y. Lincoln, Metody badań jakościowych, t.2, Warszawa 2009, s. 129-151.

 Denzin N., Lincoln Y., Metody badań jakościowych, t.2, Warszawa 2009, s. 533-547.

 Gibbs G., Analizowanie danych jakościowych, Warszawa 2011, s. 57-70.

 Gupta A. i J. Ferguson, Discipline and Practice: The Field as Site, Method and Location in Anthropology, [w:] A. Gupta and J. Ferguson (red), Anthropological Locations. Boundaries and Grounds of a Field Science, University of California Press, 1997, s. 1-46.

 Hammersley M. Paul Atkinson, Metody badań terenowych, Poznań 2000, s. 64-129, s.181-

 Hastrup K. Droga do antropologii. Między doświadczeniem a teorią, Kraków 2008, s. 21-74, s. 92-112; s. 137- 158.

 Kaniowska K. Etyczne problemy badań antropologicznych, w: K. Kaniowska, N. Modnicka (red.), Etyczne problemy badań antropologicznych, t 49, Wrocław – Łódź 2010, s. 19-33.

 Okely J. Knowing without notes,[w:] N. Halstead, E. Hirsch and J. Okely (red.), Knowing how to know. Fieldwork and The Ethnographic Present, The EASA Series, Berghahn Books, New York – Oxford, s. 55-75.

 Silverman D. Interpretacja danych jakościowych. Metody analizy rozmowy, tekstu i interakcji, Warszawa 2007, s. 39-69; 77-84, 280-306,308-327.

 Chrsitians C.G. Etyka i polityka w badaniach jakościowych, [w:] N. Denzin, Y. Lincoln, Metody badań jakościowych, t.1, Warszawa 2009, s.207-240.

Efekty uczenia się:

OE_01 - posiada podstawową wiedzę teoretyczną i praktyczną dotyczącą prowadzenia obserwacji etnograficznej, w szczególności „uczestniczącej”: E_W01, E-W02, E_W07, E_U01, E-U02, E_U03, E_U08, E_K02, E_K03, E_K04, E-K09

OE_02 -- posiada podstawową wiedzę dotyczącą rodzajów obserwacji etnograficznej w kontekście metod jakościowych E-W01; E_W02, E_W03, E_W05, E-U02

OE_03 - posługuje się terminologią towarzyszącą obserwacji uczestniczącej jako metodzie jakościowej E-W01, E-W02, E_W03, E_W05 E_U02, E_K09

OE_03 - rozumie specyfikę obserwacji uczestniczącej jako eksperymentu i koniczność jej odniesienia do wybranych paradygmatów w antropologii kulturowej E_W01, E_W02, E_W03, E_W05, E_U02, E_U03, E_U04, E_K07

OE_04 - potrafi rozróżniać „punkt widzenia” obserwatora od procesu interpretacji E-W02, E_W07, E_U03, E_U05, E_K02

OE_05 - potrafi określać dane etnograficzne oraz wskazać na elementy autoetnograficzne pojawiające się w czasie eksperymentu E-W02, E_W07

E_U03, E_K02

OE_06 - zna i potrafi stosować typy rejestracji i pisemnego opracowania danych pozyskanych w terenie E-W02, E_W07 E_U02, E_U03, E_U08,

OE_07 - rozumie koniczność przyjęcia postawy krytycznej wobec obserwowanych zdarzeń oraz zdystansować się do „kultury własnej” E_W02, E_W03,E_U02, E_K07, E_K08, E_K09

OE_08- rozumie wagę empatii w procesie obserwacji i potrafi wykorzystać podstawowe zasady etycznego postepowania w czasie eksperymentu terenowego z uwzględnieniem specyfiki antropologii E_W02, E_W03, E_W07,

E_U02, E_K02, E_K04, E_K07, E_K08, E_K09

Metody i kryteria oceniania:

Raport

Portfolio

Cotygodniowe sporządzanie not obserwacyjnych na cele raportu

Najlepsi studenci mogą napisać esej poświęcony obserwowanej grupie

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-8 (2024-11-08)