Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

Ethnografical observation

General data

Course ID: 05-OE-23-Etn
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Ethnografical observation
Name in Polish: Obserwacja etnograficzna
Organizational unit: Faculty of Historical Studies
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Module type:

compulsory

Major:

(in Polish) etnologia

Cycle of studies:

1st cycle

Module learning aims:

(in Polish) C1 Przekazanie podstawowej wiedzy praktycznej i teoretycznej na temat zagadnień związanych z obserwacją etnograficzną jako metodą jakościową.

C2 Omówienie podstawowego aparatu pojęciowego związanego z obserwacją etnograficzną: definicja obserwacji uczestniczącej jako praktyki antropologicznej łączącej rozmaite techniki badań jakościowych

C3 Przeprowadzenie badań w wybranej grupie badawczej

C4 Rozwinięcie umiejętności interpretacji zachowań grupowych i zasad analizy materiału empirycznego

C5 Rozwinięcie umiejętności autorefleksji, w tym rozumienia umowności zjawisk kulturowych, szczególnie w odniesieniu do „kultury własnej”

C6 Rozwinięcie umiejętności rozumienia różnicy pomiędzy postawą relatywizującą w „teorii” i „praktyce” oraz związanych z tą postawą dylematów etycznych („poziom teorii i praktyki”)

C7 Rozwinięcie kompetencji komunikacyjnych i społecznych w środowiskach odmiennych kulturowo

C8 Przygotowanie tekstu stanowiącego rezultat badań


Year of studies (where relevant):

Year 2

Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences:

(in Polish) Zaliczone przedmioty matodyczne: Metody badań etnograficznych oraz Badania ternowe I .


Information on where to find course materials:

(in Polish) www.etnolo.amu.pl


Methods of teaching for learning outcomes achievement:

(in Polish) Metoda analizy przypadków

Uczenie problemowe (Problem-based learning)

Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, konstruowanie „map myśli”)

Praca w grupach






Student workload (ECTS credits):

(in Polish) 4


Short description: (in Polish)

Zajęcia polegaja na nauce obserwacji etnograficznej (metoda EEA), w tym na wprowadzeniu w "obserwację uczestniczacą". Student pracuje z wybraną przez siebie grupą, najczesciej z danej kategorii (wybor kategorii w porozumieniu z prowadzacymi zajecia "Wywiad etnograficzny"; celem tego zabiegu jest integracja metod przy zachowaniu ich spceyfiki).

Full description: (in Polish)

Obserwacja etnograficzna, jej rodzaje oraz zasady pracy w kontekście metod jakościowych i szczególnej roli w antropologii społeczno-kulturowej

Ćwiczenie: analiza wybranych tekstów metodycznych

„Narzędzia i efekty obserwacji” – wprowadzenie do procesualności

Ćwiczenie: obserwacja w różnych obiektów w różnych przestrzeniach

Obserwacja uczestnicząca jako szczególny rodzaj obserwacji etnograficznej i jako praktyka w kontekście wybranych paradygmatów w naukach społecznych

Ćwiczenie: Prezentacja doświadczenia nt zachowań werbalnych

„Wybór grupy - kryteria selekcji w praktyce”

Ćwiczenie: Prezentacja doświadczenia nt zachowań niewerbalnych

Wątki badawcze – wybór i (współ)uczestniczenie

Ćwiczenie: Prezentacja doświadczenia nt interakcji, w tym rola zmysłów

Obserwacja uczestnicząca : teksty badaczy i praktyka

Ćwiczenie: analiza wybranych tekstów, dyskusja moderowana i konfrontacja z własnym doświadczeniem

„Moje” dane etnograficzne: zasady porządkowania materiału empirycznego, (auto)refleksja, autoetnografia, etyka, refleksywność

Ćwiczenie: „Treści etnograficzne” a teoria (analiza not, praca w podgrupach)

Projekt finalny na temat badanej grupy i przebytego doświadczenia – analiza propozycji

Ćwiczenie: krytyczna analiza propozycji.

Bibliography: (in Polish)

I. Kwestie metod, metodologii, technik badawczych:

1. M.V. Angrossino, W stronę obserwacji (rozdz. V)

2. D. Silverman, Prowadzenie badań jakościowych, Warszawa 2009, zwłaszcza, s. 27-100. (obowiązuje znajomość całego tomu).

3. Hammersley i Atkinson, Metody badań terenowych, s.64-130 (tekst dostępny w teczce)

4. K. Konecki, „Etnografia a teoria ugruntowana” oraz „Techniki badan jakościowych”, Studia z metodologii badań jakościowych, Teoria ugruntowana, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000, rozdziały 7 i 8.

II. Specyfika antropologii

1. Kolonialne początki etnografii: wieś i plemię

np. B. Malinowski, Zwyczaj i zbrodnia, Zycie seksualne dzikich, s.111-130 oraz s. 145-167,

2. Antropologia i socjologia - badania małych grup w miastach i etnografie w globalizującym się świecie

np. B. Jałowiecki, M. S. Szczepański, Rozdział I: Mistrzowie, skucesorzy: orientacje teoretyczne i metodologiczne w socjologii miasta, Miasto i przestrzeń w perspektywie socjologicznej, s. 13-44 i np. i np. Anderson, Elijah. 2000. Code of the Street: Decency, Violence, and the Moral Life of the Inner City. Norton.

3. Etnografia przed i po kryzysie badań terenowych

a. „Wokół tekstu i refleksji”, np. P. Rabinow, Refleksje na temat badań terenowych w Maroku, Rozdz. IV. i V. – na zajęcia

b. „Etnografia: teoria i empiria” np. K . Hastrup, Droga do antropologii. Między doświadczeniem a teorią. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2008, rozdział I s. 21-38 oraz 3 rozdział, s. 59-74 (w teczce jest artykuł będący inną wersją 3. rozdziału: „O ugruntowywaniu się światów”)

Literatura zalecana jako uzupełnienie

 Angrossino M.V. Obserwacja w nowym kontekście Etnografia, pedagogika i rozwój problematyki społecznej, [w:] N. Denzin, Y. Lincoln, Metody badań jakościowych, t.2, Warszawa 2009, s. 129-151.

 Denzin N., Lincoln Y., Metody badań jakościowych, t.2, Warszawa 2009, s. 533-547.

 Gibbs G., Analizowanie danych jakościowych, Warszawa 2011, s. 57-70.

 Gupta A. i J. Ferguson, Discipline and Practice: The Field as Site, Method and Location in Anthropology, [w:] A. Gupta and J. Ferguson (red), Anthropological Locations. Boundaries and Grounds of a Field Science, University of California Press, 1997, s. 1-46.

 Hammersley M. Paul Atkinson, Metody badań terenowych, Poznań 2000, s. 64-129, s.181-

 Hastrup K. Droga do antropologii. Między doświadczeniem a teorią, Kraków 2008, s. 21-74, s. 92-112; s. 137- 158.

 Kaniowska K. Etyczne problemy badań antropologicznych, w: K. Kaniowska, N. Modnicka (red.), Etyczne problemy badań antropologicznych, t 49, Wrocław – Łódź 2010, s. 19-33.

 Okely J. Knowing without notes,[w:] N. Halstead, E. Hirsch and J. Okely (red.), Knowing how to know. Fieldwork and The Ethnographic Present, The EASA Series, Berghahn Books, New York – Oxford, s. 55-75.

 Silverman D. Interpretacja danych jakościowych. Metody analizy rozmowy, tekstu i interakcji, Warszawa 2007, s. 39-69; 77-84, 280-306,308-327.

 Chrsitians C.G. Etyka i polityka w badaniach jakościowych, [w:] N. Denzin, Y. Lincoln, Metody badań jakościowych, t.1, Warszawa 2009, s.207-240.

Learning outcomes: (in Polish)

OE_01 - posiada podstawową wiedzę teoretyczną i praktyczną dotyczącą prowadzenia obserwacji etnograficznej, w szczególności „uczestniczącej”: E_W01, E-W02, E_W07, E_U01, E-U02, E_U03, E_U08, E_K02, E_K03, E_K04, E-K09

OE_02 -- posiada podstawową wiedzę dotyczącą rodzajów obserwacji etnograficznej w kontekście metod jakościowych E-W01; E_W02, E_W03, E_W05, E-U02

OE_03 - posługuje się terminologią towarzyszącą obserwacji uczestniczącej jako metodzie jakościowej E-W01, E-W02, E_W03, E_W05 E_U02, E_K09

OE_03 - rozumie specyfikę obserwacji uczestniczącej jako eksperymentu i koniczność jej odniesienia do wybranych paradygmatów w antropologii kulturowej E_W01, E_W02, E_W03, E_W05, E_U02, E_U03, E_U04, E_K07

OE_04 - potrafi rozróżniać „punkt widzenia” obserwatora od procesu interpretacji E-W02, E_W07, E_U03, E_U05, E_K02

OE_05 - potrafi określać dane etnograficzne oraz wskazać na elementy autoetnograficzne pojawiające się w czasie eksperymentu E-W02, E_W07

E_U03, E_K02

OE_06 - zna i potrafi stosować typy rejestracji i pisemnego opracowania danych pozyskanych w terenie E-W02, E_W07 E_U02, E_U03, E_U08,

OE_07 - rozumie koniczność przyjęcia postawy krytycznej wobec obserwowanych zdarzeń oraz zdystansować się do „kultury własnej” E_W02, E_W03,E_U02, E_K07, E_K08, E_K09

OE_08- rozumie wagę empatii w procesie obserwacji i potrafi wykorzystać podstawowe zasady etycznego postepowania w czasie eksperymentu terenowego z uwzględnieniem specyfiki antropologii E_W02, E_W03, E_W07,

E_U02, E_K02, E_K04, E_K07, E_K08, E_K09

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Raport

Portfolio

Cotygodniowe sporządzanie not obserwacyjnych na cele raportu

Najlepsi studenci mogą napisać esej poświęcony obserwowanej grupie

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)