Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

Methodology of Musicology

General data

Course ID: 05-MBMW-11-MuzU
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Methodology of Musicology
Name in Polish: Metodologia badań muzykologicznych (wykład)
Organizational unit: Faculty of Historical Studies
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: (unknown)
Short description: (in Polish)

Wprowadzenie podstawowych zagadnień dotyczących historii muzykologii, zakresu przedmiotowego badań muzykologicznych w ujęciu historycznym i systematycznym w oparciu o współpracę muzykologii z innymi dziedzinami humanistycznymi (literaturoznawstwo, historia, antropologia, filozofia) i przyrodoznawstwem, metod, jakimi posługuje się muzykologia i języka jaki stosuje. Szczególną uwagę przypisuje się takim kwestiom, jak inter- i transdyscyplinarność, problematyka analizy, interpretacji i wartościowania. Eksponowane są najnowsze nurty w metodologii muzykologii, zwłaszcza angloamerykańskiej (tzw. New musicology).

Full description: (in Polish)

Student zdobywa wiedzę o strukturze i celach muzykologii i jej historii, ze szczególnym akcentem na współczesną sytuację dyscypliny i jej uwikłań interdyscyplinarnych. Student rozumie problemy współczesnej muzykologii, zarówno te, które odnoszą się do jej skomplikowanej warstwy teoretycznej i związków z innymi dziedzinami humanistycznymi i przyrodoznawczymi, jak i te, które odnoszą się do współczesnej praktyki artystycznej, będącej przedmiotem zainteresowania muzykologii. Student potrafi referować, podejmować krytykę i dyskusję nad wskazaną wyżej problematyką współczesnej muzykologii.

Bibliography:

1. Filozofia a nauka. Zarys encyklopedyczny. Ossolineum 1985

1.1 Nauka (s. 412)

1.2 Klasyfikacja nauk (s.297)

1.3 Społeczne funkcje nauki (s. 672)

1.4 Integracja nauki (s. 251)

1.5 Autorytet w nauce (s. 41)

1.6 Metodologia (s. 357)

1.7 Paradygmat (s. 456)

1.8 Indukcja (s. 218)

1.9 Dedukcja (s. 76)

1.10 Determinizm i indeterminizm (s. 86)

1.11 Definicje (s. 79)

1.12 Doświadczenie (s. 103)

1.13 Empiryzm (s. 150)

1.14 Teoria (s. 704)

1.15 Hipoteza (s. 197)

1.16 Wyjaśnianie (s. 741)

1.17 Interpretacja (s. 261)

1.18 Poznanie (s. 598)

1.19 Prawa (s. 519)

2. Adam Grobler, Metodologia nauk. Znak. Kraków 2006 (Rozdz. I: Indukcja i wyjaśnianie; Problem indukcji; Faksyfikacjonizm: motywy, problem bazy empirycznej, metodologia naukowych programów badawczych. Rozdz. II: Struktura nauki - pojęcie teorii naukowej, redukcja terminów teoretycznych, definicje, pojęcie prawa, problem redukcji i jedność nauki. Rozdz. III: Typy nauk - nauki dedukcyjne i empiryczne, przyrodnicze i społeczne, nomotetyczne i idiograficzne. Rozdz. IV: Status poznawczy nauki - realizm, instrumentalizm, konstruktywizm i relatywizm)

3. Alina Motycka, Relatywistyczna wizja nauki. Analiza krytyczna koncepcji T.S.Kuhna, i S.E.Toulmina. Ossolineum 1980 (Rozdz.: Rekonstrukcja koncepcji T.S.Kuhna i rekonstrukcja koncepcji S.E.Toulmina oraz ich porównanie / odpowiednie strony części I/. Rozdz.: Epistemologia "rozumiejąca" i jej konsekwencje, problematyka relatywizmu w obu koncepcjach /odpowiednie strony części II/)

4. Adam Chmielewski, Filozofia Poppera. Analiza krytyczna. Wrocław 1995 (Rozdz.: Filozofia nauki i metodologia)

5. Imre Lakatos, Falsyfikacja a metodologia naukowych programów badawczych. W: tenże, Pisma z filozofii nauk przyrodniczych. Tłum.W.Sady, Warszawa 1995.

6. Paul K. Feyerabend, Przeciw metodzie. Tłum. S.Wiertlewski. Wrocław 1996.

7. Edward O. Wilson, Konsiliencja. Jedność wiedzy. Tłum. J.Mikos, Poznań 2002 (Rozdz.: Cztery wielkie gałęzie poznania, s. 16-25; Od genów do kultury, s. 189-248)

8. Anna Pałubicka, Richarda Rorty'ego koncepcja nauki. "Poznańskie Studia z Filozofii Nauki. Poznań 13, 1993, s. 99-112.

9. Evandro Agazzi, Dobro, zło i nauka. Warszawa 1997

· nauka jako nowożytny paradygmat wiedzy (ścisłość i obiektywność nauki; s.9-20)

· neutralność nauki (s.33-46, 97-99, 222-224)

· nauka jako produkt społeczny (s.21-32)

· nauka i racjonalność (s.137-146; ryzyko i racjonalność, s.185-187)

· rola wartości w nauce

II. MUZYKOLOGIA

1. Dzieje i struktura dyscypliny:

1.1 Musikwissenschaft / Musicology. W: Musikgeschichte und Gegenwart oraz New Grove Disctionary of Music and Musicians, Ed. S.Sadie. London 2000

1.2 Joseph Kerman, Musicology. London 1985

2. Muzykologia historyczna i systematyczna; interdyscyplinarność, postdyscyplinarność, postmodernizm; kognitywizm:

2.1 Jerzy Topolski, Metodologia historii. Warszawa 1968 (Rozdz.: Przedmiot metodologii

historii, Wzory badania historycznego, Fakt i proces historyczny, Poznanie

historyczne: obiektywizm / relatywizm, Teoria wiedzy źródłowej i pozaźródłowej,

Wyjaśnianie w historii, Narracja historyczna - prawa, generalizacje, oceny, Prawda w

Historii, Struktura teorii historycznej)

2.1a Jerzy Topolski, Jak się pisze i rozumie historię. Tajemnice narracji historycznej.

Warszawa 1996, s. 17-96, 375-388, 335-348, 97-202.

2.1b Historia, metodologia, współczesność (red. J.Pomorski). Lublin 1998

2.1c Ewa Domańska, Historie niekonwencjonalne. Poznań 2006

- Historia akademicka a historia niekonwencjonalna, s. 52-78.

- Ku historii nieatropocentrycznej, s. 104-130.

- Uwagi końcowe o trudnych związkach historii i metodologii, s. 255-262.

2.2 Historyzm:

2.2a Carl Dahlhaus, Historyzm i tradycja, "Res Facta", nr 4, 1970, s.109-117

2.2b Irena Poniatowska, Historia i interpretacja muzyki. Kraków 1995, s.9-26

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)