Methodology of Musicology
General data
Course ID: | 05-MBMC-11-MuzU |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Methodology of Musicology |
Name in Polish: | Metodologia badań muzykologicznych (ćwiczenia) |
Organizational unit: | Faculty of Historical Studies |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | (unknown) |
Short description: |
(in Polish) Przedmiotem kursu jest wiedza zarówno z zakresu ogólnej teorii i struktury nauki, ich typów oraz specyfik metodologicznych oraz statusu poznawczego, jak też szczegółowych problemów związanych z naukowym statusem muzykologii. W ramach ćwiczeń przedstawiane są także główne postawy metodologiczne obecne w muzykologii jak również wybrane metody charakterystyczne dla postępowania badawczego muzykologa począwszy od analizy i interpretacji dzieła muzycznego a na podejściu interdyscyplinarnym kończąc. Osobne zagadnienie stanowi historia muzykologii jako dyscypliny naukowej, jej wewnętrzna struktura. Ważnym elementem kursu jest próba określenia statusu ontologicznego muzyki - głównego przedmiotu badawczego muzykologii. |
Full description: |
(in Polish) Student: 1) uzyskuje podstawową wiedzę na temat: miejsca i specyfiki nauki wśród innych dziedzin poznania, rodzajów nauk i ich typologii oraz odmienności metodologicznych, miejsca muzykologii w strukturze nauk, związków muzykologii z innymi dziedzinami wiedzy (filozofia, socjologia, psychologia, językoznawstwo, antropologia, kognitywistyka, i in.); podstawowych pojęć stosowanych w metodologii (indukcja, dedukcja, determinizm, indeterminizm, empiryzm, relatywizm, realizm itp.); dziejów muzykologii jako dyscypliny naukowej a także aktualnej sytuacji muzykologii w Polsce i za granicą; 2) rozumie: znaczenie badań nad muzyką i jej kontekstami dla tworzenia spójnego naukowego obrazu rzeczywistości; specyfikację badań muzykologicznych; istotę związków między muzykologią a innymi dziedzinami nauki; 3) posiada umiejętności: czytania ze zrozumieniem prac naukowych z zakresu muzykologii, streszczania ich i komentowania; prawidłowego posługiwania się podstawowymi pojęciami i terminami z zakresu zarówno metodologii nauk jak i metodologii muzykologii; konstruowania dłuższej wypowiedzi ustnej w formie indywidualnej prezentacji i/lub głosu w dyskusji; gromadzenia i wykorzystywania informacji naukowej; odróżniania informacji naukowej od potocznej; systematyzowania wiedzy szczegółowej; porównywania różnych koncepcji teoretycznych. |
Bibliography: |
Adam Grobler, Metodologia nauk Kraków 2006 Edward O. Wilson, Konsiliencja. Jedność wiedzy Poznań 2002 Dan Sperber, Lawrence Hirschfeld, "Culture, Cognition, and Evolution" w: Wilson, R. A.; Keil, F. C. (red.) The MIT Encyclopedia of the Cognitive Sciences Cambridge, Massachusetts, London 1990, s. cxi - cxxxii. Mario Baroni, "Towards a revised definition of systematic musicology" w: Music in the World of Ideas Ed. H.Geyer, Poznań 2001 Ludwik Bielawski, "Muzyka jako system fonologiczny" w: Res Facta 1958, s. 166 - 171 John A. Sloboda, Umysł muzyczny. Poznawcza psychologia muzyki Warszawa 2002 Leonard B. Meyer, Emocja i znaczenie w muzyce, Kraków 1974 |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.