Qualitative Resarch Methods
General data
Course ID: | 05-MBJ-35-Wsch |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Qualitative Resarch Methods |
Name in Polish: | Metody badań jakościowych |
Organizational unit: | Faculty of Historical Studies |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Module type: | compulsory |
Major: | (in Polish) Wschodoznawstwo |
Cycle of studies: | 1st cycle |
Module learning aims: | (in Polish) 1. ukształtowanie umiejętności i kompetencji w zakresie rozumienia podstawowych paradygmatów wiedzy naukowej, specyfiki badań ilościowych i jakościowych; 2. opanowanie wiedzy o procedurach badawczych i analitycznych typowe dla opracowywania jakościowego różnorodnego materiału empirycznego 3. umiejętność krytycznej postawy wobec wybieranych metod, technik i narzędzi badawczych 4. umiejętność stosowania wybranych strategii badawczych w badaniach własnych 5. umiejętność pisania raportów z jakościowych badań empirycznych |
Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences: | (in Polish) Ogólna kompetencja humanistyczna |
Information on where to find course materials: | (in Polish) Biblioteka Wydziałowa z działem Wschodoznawczym, Biblioteka UAM, materiały w formie elektronicznej udostępniane przez wykładowcę |
Methods of teaching for learning outcomes achievement: | (in Polish) Wykład z elementami pokazu/prezentacji multimedialnej, obserwacja i prowadzenie dyskusji podczas zajęć |
Student workload (ECTS credits): | (in Polish) Liczba punktów ECTS: 3 |
Full description: |
(in Polish) Podstawy badań empirycznych. Podejście naukowe. Badania – podstawowe pojęcia i definicje. Podstawowe elementy procesu badawczego. Problemy etyczne badań. Jakościowe czy ilościowe - oto jest pytanie? Porównanie jakościowych i ilościowych metod badawczych. Obserwacja czyli czujnym okiem badacza. Jak pytać w badaniach jakościowych - wywiad i jego tajniki. Wywiad jako technika zdobywania informacji. Badania jakościowe w Polsce i na obszarze postsowieckim Pochwała oralności czy transkrypcja i analiza danych - jak postępować rzetelnie? Fokus na fokusy czyli praktyczne aspekty planowania i prowadzenia badań fokusowych. Kody i ich modelowe ramy czyli o generowanie danych w wywiadach fokusowych. Analizowanie danych jakościowych czyli spotkanie z narracją o rzeczywistości. Praktyczna strona archiwizacji źródeł wywołanych czyli o badaniach jakościowych w Polsce i na obszarze postsowieckim. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: R. Barbour, Badania fokusowe, Warszawa 2011 U. Flick, Projektowanie badania jakościowego, Warszawa 2011 Ch. Frankfort – Nachmias, D. Nachmias, Metody badawcze w naukach społecznych, Poznań 2001 G. Gibbs, Analizowanie danych jakościowych, Warszawa 2011 S. Kvale, Prowadzenie wywiadów, Warszawa 2011 A.N. Oppenheim, Kwestionariusze, wywiady, pomiary postaw, Poznań 2004 T. Rapley, Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów, Warszawa 2010 Literatura uzupełniająca: M. Angrosino, Badania etnograficzne i obserwacyjne, Warszawa 2010. M. Banks, Materiały wizualne w badaniach jakościowych, Warszawa 2009 M. Hammersley, P. Atkinson P., Metody badań terenowych, Poznań 2000 K. Konecki, Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, Warszawa 2000 Lektury obowiązkowe z zakresu projektów badawczych przeprowadzonych metoda badań jakościowych: A. Horolets, KONFORMIZM, BUNT, NOSTALGIA. Turystyka niszowa z Polski do krajów byłego ZSRR, Kraków 2013 W. Kudela-Świątek, ODPAMIĘTANE. O historii mówionej na przykładzie narracji kazachstańskich Polaków o represjach na tle narodowościowym i religijnym, Kraków 2013 E. Michna, Kwestie etniczno-narodowościowe na pograniczu Słowiańszczyzny wschodniej i zachodniej. Ruch rusiński na Słowacji. Ukrainie i w Polsce, Kraków: Polska Akademia Umiejętności. Prace Komisji Wschodnioeuropejskiej, T. VIII, Kraków 2004 Pamięć-Pogranicze-Oral History, pod redakcją Anety Popławskiej, Barbary Świtalskiej, Marcina Wasilewskiego, Warszawa 2014 A. Wylęgała, Przesiedlenia a pamięć. Studium (nie)pamięci społecznej na przykładzie ukraińskiej Galicji i polskich "Ziem Odzyskanych", Warszawa 2015 A. Wylęgała, Polacy w Galicji podczas drugiej wojny światowej: doświadczenie i pamięć, Wrocławski Rocznik Historii Mówionej Rocznik IV, 2014, ISSN 2084–0578, s. 48-68 |
Learning outcomes: |
(in Polish) Zna podstawową terminologię z zakresu metod badań jakościowych, jak również antropologii kulturowej i wiedzy o kulturze. Wyszukuje, analizuje, ocenia, selekcjonuje i wykorzystuje informacje dotyczące obszaru postradzieckiego w zasobach informacji pisanych i elektronicznych. Zna bazy cyfrowe danych jakościowych oral history dostępnych online. Potrafi dokonać krytyki i interpretacji źródeł wywołanych metodą badań jakościowych dotyczących państw i narodów obszaru postradzieckiego. Zna zasady przeprowadzenia projektu naukowego metodą badań jakościowych i zna zasady publikacji tekstu naukowego o charakterze humanistycznym. Potrafi dokonać analizy wydarzeń i procesów historycznych i społecznych na obszarze postradzieckim na zasadzie porównawczej i przyczynowo - skutkowej w oparciu o literaturę przedmiotu. Zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Obecność na zajęciach dobrowolna zgodnie z regulaminem studiów Zaliczenie z oceną w formie ustnej: na podstawie systematycznej lektury i analizy tekstów z zakresu badań jakościowych, przy tym aktywne uczestnictwo w zajęciach: rzeczowe angażowanie się w dyskusję, zarówno na podstawie lektur, jak i własnych doświadczeń i wiedzy z innych źródeł Kryteria oceniania: 5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne z zakresu przedmiotu 4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne z zakresu przedmiotu 4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne z zakresu przedmiotu 3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne z zakresu przedmiotu, ale ze znacznymi niedociągnięciami 3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne z zakresu przedmiotu, ale z licznymi błędami 2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne z przedmiotu |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.