Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

Qualitative Resarch Methods

General data

Course ID: 05-MBJ-35-Wsch
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Qualitative Resarch Methods
Name in Polish: Metody badań jakościowych
Organizational unit: Faculty of Historical Studies
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Module type:

compulsory

Major:

(in Polish) Wschodoznawstwo

Cycle of studies:

1st cycle

Module learning aims:

(in Polish) 1. ukształtowanie umiejętności i kompetencji w zakresie rozumienia podstawowych paradygmatów wiedzy naukowej, specyfiki badań ilościowych i jakościowych;

2. opanowanie wiedzy o procedurach badawczych i analitycznych typowe dla opracowywania jakościowego różnorodnego materiału empirycznego

3. umiejętność krytycznej postawy wobec wybieranych metod, technik i narzędzi badawczych

4. umiejętność stosowania wybranych strategii badawczych w badaniach własnych

5. umiejętność pisania raportów z jakościowych badań empirycznych



Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences:

(in Polish) Ogólna kompetencja humanistyczna

Information on where to find course materials:

(in Polish)

Biblioteka Wydziałowa z działem Wschodoznawczym, Biblioteka UAM, materiały w formie elektronicznej udostępniane przez wykładowcę


Methods of teaching for learning outcomes achievement:

(in Polish) Wykład z elementami pokazu/prezentacji multimedialnej, obserwacja i prowadzenie dyskusji podczas zajęć

Student workload (ECTS credits):

(in Polish) Liczba punktów ECTS: 3


Full description: (in Polish)

Podstawy badań empirycznych. Podejście naukowe. Badania – podstawowe pojęcia i definicje. Podstawowe elementy procesu badawczego. Problemy etyczne badań.

Jakościowe czy ilościowe - oto jest pytanie? Porównanie jakościowych i ilościowych metod badawczych.

Obserwacja czyli czujnym okiem badacza.

Jak pytać w badaniach jakościowych - wywiad i jego tajniki.

Wywiad jako technika zdobywania informacji. Badania jakościowe w Polsce i na obszarze postsowieckim

Pochwała oralności czy transkrypcja i analiza danych - jak postępować rzetelnie?

Fokus na fokusy czyli praktyczne aspekty planowania i prowadzenia badań fokusowych.

Kody i ich modelowe ramy czyli o generowanie danych w wywiadach fokusowych.

Analizowanie danych jakościowych czyli spotkanie z narracją o rzeczywistości.

Praktyczna strona archiwizacji źródeł wywołanych czyli o badaniach jakościowych w Polsce i na obszarze postsowieckim.

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

R. Barbour, Badania fokusowe, Warszawa 2011

U. Flick, Projektowanie badania jakościowego, Warszawa 2011

Ch. Frankfort – Nachmias, D. Nachmias, Metody badawcze w naukach społecznych, Poznań 2001

G. Gibbs, Analizowanie danych jakościowych, Warszawa 2011

S. Kvale, Prowadzenie wywiadów, Warszawa 2011

A.N. Oppenheim, Kwestionariusze, wywiady, pomiary postaw, Poznań 2004

T. Rapley, Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów, Warszawa 2010

Literatura uzupełniająca:

M. Angrosino, Badania etnograficzne i obserwacyjne, Warszawa 2010.

M. Banks, Materiały wizualne w badaniach jakościowych, Warszawa 2009

M. Hammersley, P. Atkinson P., Metody badań terenowych, Poznań 2000

K. Konecki, Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, Warszawa 2000

Lektury obowiązkowe z zakresu projektów badawczych przeprowadzonych metoda badań jakościowych:

A. Horolets, KONFORMIZM, BUNT, NOSTALGIA. Turystyka niszowa z Polski do krajów byłego ZSRR, Kraków 2013

W. Kudela-Świątek, ODPAMIĘTANE. O historii mówionej na przykładzie narracji kazachstańskich Polaków o represjach na tle narodowościowym i religijnym, Kraków 2013

E. Michna, Kwestie etniczno-narodowościowe na pograniczu Słowiańszczyzny wschodniej i zachodniej. Ruch rusiński na Słowacji. Ukrainie i w Polsce, Kraków: Polska Akademia Umiejętności. Prace Komisji Wschodnioeuropejskiej, T. VIII, Kraków 2004

Pamięć-Pogranicze-Oral History, pod redakcją Anety Popławskiej, Barbary Świtalskiej, Marcina Wasilewskiego, Warszawa 2014

A. Wylęgała, Przesiedlenia a pamięć. Studium (nie)pamięci społecznej na przykładzie ukraińskiej Galicji i polskich "Ziem Odzyskanych", Warszawa 2015

A. Wylęgała, Polacy w Galicji podczas drugiej wojny światowej: doświadczenie i pamięć, Wrocławski Rocznik Historii Mówionej Rocznik IV, 2014, ISSN 2084–0578, s. 48-68

Learning outcomes: (in Polish)

Zna podstawową terminologię z zakresu metod badań jakościowych, jak również antropologii kulturowej i wiedzy o kulturze.

Wyszukuje, analizuje, ocenia, selekcjonuje i wykorzystuje informacje dotyczące obszaru postradzieckiego w zasobach informacji pisanych i elektronicznych. Zna bazy cyfrowe danych jakościowych oral history dostępnych online.

Potrafi dokonać krytyki i interpretacji źródeł wywołanych metodą badań jakościowych dotyczących państw i narodów obszaru postradzieckiego. Zna zasady przeprowadzenia projektu naukowego metodą badań jakościowych i zna zasady publikacji tekstu naukowego o charakterze humanistycznym.

Potrafi dokonać analizy wydarzeń i procesów historycznych i społecznych na obszarze postradzieckim na zasadzie porównawczej i przyczynowo - skutkowej w oparciu o literaturę przedmiotu.

Zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Obecność na zajęciach dobrowolna zgodnie z regulaminem studiów

Zaliczenie z oceną w formie ustnej:

na podstawie systematycznej lektury i analizy tekstów z zakresu badań jakościowych, przy tym aktywne uczestnictwo w zajęciach: rzeczowe angażowanie się w dyskusję, zarówno na podstawie lektur, jak i własnych doświadczeń i wiedzy z innych źródeł

Kryteria oceniania:

5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne z zakresu przedmiotu

4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne z zakresu przedmiotu

4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne z zakresu przedmiotu

3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne z zakresu przedmiotu, ale ze znacznymi niedociągnięciami

3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne z zakresu przedmiotu, ale z licznymi błędami

2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne z przedmiotu

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)