Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

Organology

General data

Course ID: 05-INS-f-SL-Muz
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Organology
Name in Polish: Instrumentologia
Organizational unit: Faculty of Historical Studies
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Short description:

The course presents classification of instruments, their historical development, function and sound. Apart from art music instruments, the focus is also on non-professional instruments functioning in Polish folk culture, with reference to European instrumentarium. Presented are all group of Polish folk music instruments, with special attention paid to instruments crucial to folk practice. Each instrument is presented in terms of its construction, place in folk culture, repertoire, changes and contemporary use.

Full description:

Students: 1) gain the basic knowledge of: the way of producing sound on the variety of instruments, the way they are built, their sound properties and the various musical contexts in which they have been used in the history; instruments shaping Polish folk music; history of folk instruments and their changes; the role of musical instruments in rituals of annual and family-life cycle; 2) gain the understanding of: the importance the choice of instruments plays in performing different kinds of music; instrumental idioms; differences between professional and non-professional instruments in terms of their construction, playing technique, repertoire and context of functioning; 3) gain the skills necessary to: recognize instruments both visually and aurally; compare their idioms verbally.

Bibliography:

C. Sachs, Historia instrumentów muzycznych, Kraków 1989 H. Mayer Brown i S. Sadie (ed.), Performance Practice, t. 1 i 2, New York 1990D. Munrow, Instruments in the Middle Ages and Renaissance, London 1976Hermann Erpf, Lehrbuch der Instrumentation und Instrumentenkunde, Mainz 1959 Włodzimierz Kamiński, Instrumenty muzyczne na ziemiach polskich. Kraków 1971Instrumenty muzyczne w polskiej kulturze ludowej, red. L. Bielawski, P. Dahlig, A. Kopoczek. Łódź 1990 Jadwiga i Marian Sobiescy, Polska muzyka ludowa i jej problemy: Wybór prac, (red. Ludwik Bielawski). Kraków 1973Ewa Dahlig, Ludowe instrumenty skrzypcowe w Polsce. Warszawa 2001.

David D. Boyden, Dzieje gry skrzypcowej od początków do roku 1761 (1965), Kraków 1980

(rozdz. I, II, III, V, IX, XIV) [BZM]

Alexander Buchner, Encyklopedia instrumentów muzycznych (1985), Racibórz 1994 (rozdz. I) [BZM]

Mieczysław Drobner, Akustyka muzyczna, Kraków 1972 (rozdz. IV.11-14) [BZM]

Jerz Gołos, Polskie organy i muzyka organowa, Warszawa 1972

Nikolaus Harnoncourt, Muzyka mową dźwięków (1982), Warszawa 1995 (rozdz. II) [BZM]

W. Henry Hill et al., Antonio Stradivari (1902/1963), Kraków 1975 [BZM]

J.Jaskulski, J. Podbielski, R.Wieczorek, "Polakowi tylko Boga a skrzypic". Dzieje

lutnictwa na ziemiach polskich do II wojny światowej, Poznań 1996. [BZM]

Jess J. Josephs, Fizyka dźwięku muzycznego, Poznań 1970 (rozdz. 6, 7, 8). [BZM II.2014]

Włodzimierz Kamiński, Instrumenty muzyczne na ziemiach polskich, Kraków 1971 [BZM]

Włodzimierz Kamiński, Skrzypce polskie. Kraków 1969

Włodzimierz Kamiński, Józef Świrek, Lutnictwo. Wstęp do sztuki lutniczej, Kraków 1972 [BZM]

Stanisław Olędzki, Polskie instrumenty ludowe, Kraków 1978 [BZM]

Bohdan Pociej, Klawesyniści francuscy, Kraków 1969 (s. 43-59)

Irena Poniatowska, Muzyka fortepianowa i pianistyka w wieku XIX, Warszawa 1991 (s.15-46) [BZM]

S. Prószyński, Świat mechanizmów grających, Warszawa 1994.

Irena Rackiewicz, Klawesyn. Studium instrumentologiczne, Bydgoszcz 1987 [BZM]

Józef Reiss, Skrzypce i skrzypkowie, Kraków 1955

Curt Sachs, Historia instrumentów muzycznych (1940), Kraków 1989 (rozdz. IV.15-18) [BZM]

Krzysztof Szlifirski, Elektryczne instrumenty muzyczne, w: Encyklopedia muzyki PWN, Warszawa 1995

Kazimierz Sikorski, Instrumentoznawstwo, Kraków 1975 [BZM II.54]

Zdzisław Szulc, Słownik lutników polskich, Poznań 1953 [BZM]

B. Szydłowska-Ceglowa, Staropolskie nazewnictwo instrumentów muzycznych, Wrocław 1977 [BZM]

Beniamin Vogel, Instrumenty muzyczne w kulturze Królestwa Polskiego, Kraków 1980 (s.49-103) [BZM]

Beniamin Vogel, Fortepian polski, Warszawa 1995 (s. 19-38) [BZM]

Beniamin Vogel, Przemysł muzyczny Warszawy w 20-leciu międzywojennym, "Muzyka" 30 (1985) nr 3-4.

II. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

A. Historia dyscypliny

Robert Donington, Instruments, w: Grove, London 1954

Genevieve Dournon, Organology, w: Etnomusicology. An introduction, ed. Helen Myers, London 1992

(s. 245-300)

Hans H. Dräger, Instrumentenkunde, w: MGG, 1 ed., Kassel 1968

John H. van den Meer, Instrumentenkunde, w: MGG, 2 ed., Kassel 1996

Klaus Wachsmann, Instruments, classification of, w: New Grove, London 1980

B. Technologia

Herbert Heyde, Musikinstrumentenbau, 15.-19. Jahrhundert. Kunst-Handwerk-Entwurf, Leipzig 1986 [BZM]

C. Ikonografia

Werner Bachmann, Die Anfänge des Streichinstrumentenspiels, Leipzig 1964 [BZM]

Brigitte Geiser, Studien zur Frühgeschichte der Violine, Bern 1974 [BZM]

Jerz Gołos, Wstęp do ikonografii muzycznej, w: Muzyka religijna w Polsce. Materiały i studia. Tom VII, wyd. J. Pikulik, Warszawa 1985 [BZM]

D. Praktyka wykonawcza

Martin Elste, Klawesyn - nostalgiczna maszyna muzyczna, "Canor" IV/3 (1994), s. 37-44 [BZM]

Dieter Gutknecht, Geschichte der Aufführungspraxis, Köln 1993 [BZM]

Performance Practice, ed. Howard M. Brown, t. 1-2, London 1988 (wybór) [BZM]

Peter Reidemeister, Historische Aufführungspraxis, Darmstadt 1988

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)