Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) AWZK - Antropologia pamięci

General data

Course ID: 05-AWZKAP-24-etnu
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: AWZK - Antropologia pamięci
Organizational unit: Faculty of Historical Studies
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Module type:

compulsory

Major:

(in Polish) Etnologia i antropologa kulturowa

Cycle of studies:

2nd cycle

Module learning aims:

(in Polish) Przekazanie wiedzy dotyczącej problemu pamięci zbiorowej i polityki historycznej

Przekazanie wiedzy z zakresu współczesnych, interdyscyplinarnych badań nad pamięcią zbiorowej

Przekazanie wiedzy dotyczącej kulturowych i politycznych uwarunkowań przemian stosunku współczesnych społeczeństw do przeszłości

Wypracowanie krytycznego modelu analizy tekstów kultury dotyczących przeszłości w perspektywie antropologicznej

Wykształcenie umiejętności wskazywania i opisu procesów kulturowych wpływających na zmiany w pamięci zbiorowej współczesnych społeczeństw


Short description: (in Polish)

Zajęcia mają na celu przekazanie wiedzy dotyczącej problemu pamięci zbiorowej i polityki historycznej a także z zakresu współczesnych, interdyscyplinarnych badań nad pamięcią zbiorową.

Celem zajęć jest również przekazanie wiedzy dotyczącej kulturowych i politycznych uwarunkowań przemian stosunku współczesnych społeczeństw do przeszłości

Full description: (in Polish)

W ramach zajęć będą poruszane nasępujące zagadnienia

Rozróżnienia terminologiczne: pamięć zbiorowa, społeczna, kulturowa, kultura historyczna, świadomość historyczna, historia

Polska tradycja badań nad pamięcią

Współczesne teorie pamięci zbiorowej

Przemiany podejścia do przeszłości w świecie: uniwersalizacja i medializacja pamięci

Współczesne przemiany pamięci Polaków po 1989 roku

Zjawisko prywatyzacji pamięci i jego uwarunkowania

Odbrązowienie pamięci

Pluralizacja pamięci

Święta polityczne i narodowe i ich rola w kreowaniu wizji przeszłości: przykład niemiecki

Święta polityczne i narodowe i ich rola w kreowaniu wizji przeszłości: przykład polski

Film jako medium pamięci zbiorowej

Wystawy historyczne i nowoczesne muzea historyczne

Wpływ debat publicznych o przeszłości na pamięć zbiorową

ch zajeć poruszane będą następujące zagadnienia:

Learning outcomes: (in Polish)

Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:

Orientować się w sposobach definiowania pamięci zbiorowej i polityki historycznej

Ma wiedzę teoretyczną dotyczącą współczesnych teorii pamięci zbiorowej

Zdaje sobie sprawę z roli poszczególnych dyscyplin humanistyki w analizie pamięci zbiorowej jako zjawiska kulturowego

Potrafi wskazać procesy kulturowe wpływające na zmiany w pamięci zbiorowej współczesnych społeczeństw

Posiada umiejętność krytycznego czytania tekstów naukowych i analizy innych tekstów kultury odnoszących się do tematyki zajęć;

Posiada umiejętność analizy porównawczej omawianych na zajęciach tekstów naukowych;

Potrafi wskazać różnice pomiędzy poszczególnymi koncepcjami w prowadzeniu badań nad stosunkiem do przeszłości współczesnych społeczeństw

Jest świadom/a złożoności problemu, jakim jest problem oddziaływań sfery polityki na pamięć zbiorową

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

5.0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami

3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami

2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)