Analiza kultury
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 05-AK-12-etnu |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Analiza kultury |
Jednostka: | Wydział Historyczny |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | http://www.etnologia.amu.edu.pl |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Etnologia i antropologia kulturowa |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | Celem prowadzenia zajęć jest przedstawienie pogłębionej, wiedzy na temat współczesnej teorii i metodologii antropologicznej, przedstawienie najważniejszych pojęć teoretycznych oraz zastosowanie tych narzędzi w analizie zjawisk kulturowych i społecznych. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | Nie |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Nie |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | www.etnologia.amu.edu.pl |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Konwersatorium |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 4 ECTS |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przyswojenie przez studentów zaawansowanej wiedzy z zakresu analizy i interpretacji kultury. W oparciu o tradycyjne i współczesne kierunki badań z zakresu etnologii/ antropologii kulturowej oraz nauk pokrewnych studenci zapoznają się z różnymi koncepcjami kultury i możliwościami opisu wybranych zjawisk społecznych (transkulturowość, wielokulturowość, globalizacja kulturowa, itd.). Analizie empirycznej poddawane są zarówno oryginalne teksty z zakresu etnologii/ antropologii kulturowej i innych nauk społecznych/ humanistycznych, jak również filmy etnograficzne i dokumentalne, teksty literackie i dzieła sztuki. Ich ocena pozwala formułować pytania badawcze dotyczące chociażby zróżnicowania społecznego, współczesnych przemian kulturowych czy sposobów postrzegania i rozumienia świata. |
Pełny opis: |
Tematy poruszane w trakcie zajęć: 1. Historyczna ewolucja pojęcia „kultury”. 2. Etnocentryzm i relatywizm. 3. Opozycja natura-kultura. 4. Antropologia strukturalna jako teoria umowy społecznej. 5. Analiza strukturalna. 6. Struktura społeczna i communitas. Teoria społeczna Arnolda van Gennepa i Victora Turnera. 7. Interpretacyjne nauki społeczne: Max Weber, Clifford Geertz, David M. Schneider. 8. Teoria praktyki Pierre'a Bourdieu. 9. Antropologia a globalizacja. |
Literatura: |
Clifford Geertz, Interpretacja kultur. Wybrane eseje, Kraków 2005 James Clifford, Kłopoty z kulturą, Warszawa 2000 Victor Turner, Proces rytualny. Struktura i antystruktura, Warszawa 2010 Pierre Bourdieu, Rozum Praktyczny. O teorii działania, Kraków 2009 Ajun Appadurai, Nowoczesność bez granic. Kulturowe wymiary globalizacji, Kraków 2005 |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi: 1. Posiada zaawansowaną wiedzę z zakresu analiz kultury w obszarze etnologii i antropologii kulturowej oraz nauk pokrewnych 2. Zna i rozumie najważniejsze metody analizy i interpretacji właściwe wybranym tradycjom badawczym w obrębie etnologii i antropologii kulturowej oraz dyscyplinach pokrewnych 3. Odpowiednio stosuje terminologię i procedury analityczne dotyczące zjawisk kulturowych/ społecznych 4. Dostrzega powiązania interdyscyplinarne etnologii i antropologii kulturowej z innymi naukami w obszarze analiz kultury 5. Potrafi formułować własne opinie i sądy w oparciu o teksty z zakresu etnologii i antropologii kulturowej omawiające szczegółowe problemy społeczne 6. Potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych dziedzin kultury wykorzystując oryginalne podejścia badawcze z zakresu etnologii, antropologii kulturowej oraz innych nauk humanistycznych 7. Jest świadomy poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie stosowania analiz kulturowych 8. Posiada umiejętności analizowania tekstów etnologicznych/ antropologicznych, obejmującą |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie ustne 5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami 3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami 2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne |
Praktyki zawodowe: |
Nie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.