Antropologia historii - wykład monograficzny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 05-AH-12-etnu |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Antropologia historii - wykład monograficzny |
Jednostka: | Wydział Historyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | monograficzne |
Kierunek studiów: | etnologia |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | - ukazanie wpływu antropologii na badania historyczne jako aspektu procesu antropologizacji humanistyki; - przedstawienie dziejów zainteresowania problematyką historii (przeszłości) w myśli antropologicznej, z uwzględnieniem różnic między tradycjami narodowymi uprawiania antropologii; - zapoznanie studentów ze specyfiką antropologicznego rozumienia historii i metodologii badań przeszłości; - prezentacja podstawowych tematów badawczych w ramach antropologii historii |
Skrócony opis: |
Przedmiotem zajęć jest antropologiczna (etnologiczna) tradycja badań historii / przeszłości |
Pełny opis: |
Antropologia historyczna to dyscyplina wyrastająca na styku historii oraz antropologii kulturowej/społecznej (etnologii), jednakże w Polsce antropolodzy historyczni do prac antropologicznych odwołują się bardzo rzadko, a jeśli już, to inspirują się oni ideami, które większości współczesnych antropologów wydają się przestarzałe. Znakomita większość tzw. antropologów historycznych jest po prostu historykami, których trudno uznać za "antropologów" z tego tylko powodu, że uprawiają nieklasyczną historiografię (równie bezzasadne byłoby nazywanie antropologów "historykami" dlatego tylko, że nie ograniczają się do podejścia synchronicznego w badaniach kultur i społeczeństw). To sprawia, że "druga strona" antropologii historycznej, a więc antropologiczna (etnologiczna) tradycja studiów historycznych, pozostaje w Polsce właściwie nieznana. Antropologia społeczna/kulturowa jako nauka zajmująca się badaniami historii czy przeszłości, stanowi przedmiot zainteresowania niniejszych zajęć. I. Antropologizacja historii II. Przeszłość jako przedmiot zainteresowania antropologii III. Materialistyczne interpretacje przeszłości IV. Historia w ujęciu ekonomii politycznej V. Historia z punktu widzenia tubylca VI. Czytanie i doświadczanie przeszłości VII. Dynamika zmiany VIII. Historia jako źródło tożsamości IX. Historyczności |
Efekty uczenia się: |
Student: - rozpoznaje różnice między antropologią historii uprawianą przez antropologów a antropologią historyczną w wykonaniu historyków - zna dzieje zainteresowania historią na gruncie antropologii, potrafi określić stosunek danej orientacji/szkoły antropologicznej wobec historii, - sprawnie posługuje się pojęciami stosowanymi na gruncie antropologii historii, pojmuje, że zmiana i trwanie nie są wobec siebie opozycyjne, lecz wzajemnie dopełniają się - rozumie specyfikę antropologicznych badań historii, potrafi wskazać podstawowe tematy badawcze antropologii historii i sposoby jej badania, jest zaznajomiony z podstawową literaturą przedmiotu - jest świadom znaczenia jakie historia i jej badania mają dla kształtowanie tożsamości |
Metody i kryteria oceniania: |
Dyskusja oraz egzamin ustny |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.