Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

Performances

General data

Course ID: 03-ZF-WA
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Performances
Name in Polish: Widowiska
Organizational unit: Faculty of Polish and Classical Philology
Course groups: (in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Module type:

elective

Module learning aims:

(in Polish) Cele modułu kształcenia:

- pozyskane wiedzy o różnorodności widowisk (typy i modele widowisk, ich związek z procesami społecznymi i politycznymi),

- opanowanie podstawowych kategorii opisowych i interpretacyjnych wypracowanych przez antropologię widowisk i performatykę,

- wyrobienie umiejętności analitycznego omawiania procesualności widowisk,

- kształtowanie postaw otwartych na odmienność kulturową,

- opanowanie umiejętności pracy w zespole i rozwinięcie umiejętności publicznego prezentowania wyników pracy zespołowej.

Methods of teaching for learning outcomes achievement:

(in Polish) Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień, wykład konwersatoryjny, wykład problemowy, dyskusja, metoda analizy przypadków.

Student workload (ECTS credits):

(in Polish) 3

Full description: (in Polish)

Treści programowe dla przedmiotu:

- typologia widowisk; teatr – widowisko – cultural performances,

- kultura atrakcji wieku XIX/XX,

- widowiska kulturowe,

- obrzędy przejścia (rytuał; „Dziady”; pogrzeby),

- ciało widowiskowe,

- widowiskowe reprezentacje przeszłości,

- widowiska obrzędowe w czasach współczesnych,

- scenografia społeczna.

Bibliography: (in Polish)

Zalecana literatura:

Antropologia widowisk. Zagadnienia i wybór tekstów, opr. zespół pod kier. L. Kolankiewicza, Warszawa 2005.

Carlson M., Performans, przeł. Edyta Kubikowska, red. nauk. wyd. pol. Tomasz Kubikowski, Warszawa 2007.

Fischer-Lichte E., Estetyka performatywności, przeł. Mateusz Borowski, Małgorzata Sugiera, Kraków 2008.

Rytuał. Dramat. Święto. Spektakl. Wstęp do teorii widowiska kulturowego, pod red. Johna J. MacAloona, Warszawa 2010.

Turner V., Proces rytualny, Kraków 2010.

Learning outcomes: (in Polish)

Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:

- korzystać sprawnie i twórczo z narzędzi interdyscyplinarnych w pozyskiwaniu wiedzy i w komunikacji; student potrafi dostrzegać różnicę między terminami: widowisko, przedstawienie, cultural performances,

- posiada podstawowe umiejętności badawcze, pozwalające na analizowanie i interpretowanie widowisk kulturowych,

- potrafi stosować podstawową terminologię teoretyczną i korzystać z narzędzi performatyki i antropologii widowisk; umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze,

- potrafi przeprowadzać analizę różnych tekstów kultury ze szczególnym uwzględnieniem komunikatów literackich, właściwe dla wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych w obrębie literaturoznawstwa; student zna i rozumie systemy i społeczne obiegi kultury; potrafi posługiwać się w typowych sytuacjach profesjonalnych podstawowymi ujęciami teoretycznymi, pojęciami i sprawnościami właściwymi dla polonistyki,

- student zna najważniejsze teorie i metodologie badań nad przedstawieniami kulturowymi, umie w oparciu o swą uporządkowaną wiedzę rozróżnić i zdefiniować podstawowe typy widowisk, potrafi wykorzystywać teorie performatywne i antropologiczne; umie przeprowadzić ich interpretację z zastosowaniem typowych narzędzi i metod, w celu określenia znaczeń, omówienia roli i miejsca w procesie historyczno-kulturowym,

- na podstawowym poziomie umie poprawnie zastosować poznane pojęcia do przeprowadzenia analizy widowisk i zanalizować przedstawieniowo-dramatyczne aspekty widowiskowe życia codziennego; zna w podstawowym zakresie język łaciński, a także w elementarnym stopniu zagadnienia dotyczące kultury antycznej, co umożliwia rozumienie europejskiej tożsamości kulturowej,

- student potrafi scharakteryzować różnice międzykulturowe za pomocą form widowiskowych, umie opisać ich historyczne, społeczne i kulturowe znaczenie; posiada umiejętność formułowania wniosków i merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów.

- prawidłowo rozstrzyga problemy związane z wykonywaniem zadań badawczych; potrafi wykorzystywać we własnej praktyce badawczej i zawodowej specyfikę tekstów literackich,

- potrafi przygotować i przedstawić prezentację dotyczącą głównych kierunków rozwoju widowisk kulturowych na wybranych przykładach; student umie posługiwać się w typowych sytuacjach profesjonalnych podstawowymi ujęciami teoretycznymi, pojęciami i sprawnościami właściwymi dla polonistyki; potrafi również wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i wykorzystywać,

- informacje dla celów badawczych lub zawodowych; potrafi współdziałać i pracować w grupie oraz korzystać z tradycyjnych i cyfrowych źródeł informacji z zachowaniem zasad prawa autorskiego i prawa własności intelektualnej w zakresie wprowadzania danych do prac oryginalnych.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Skala ocen:

bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu.

dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu.

dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu.

dostateczny plus (+dst; 3,5): zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu.

dostateczny (dst; 3,0): zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu.

niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu.

Classes in period "Academic year 2021/2022, winter semestr" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-02-23
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class: (unknown)
Coordinators: (unknown)
Group instructors: (unknown)
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Graded credit

Classes in period "Academic year 2022/2023, winter semester" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-02-26
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
lecture, 30 hours more information
Coordinators: Magdalena Piotrowska
Group instructors: Magdalena Piotrowska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Graded credit
lecture - Graded credit
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)