19th-century Science Fiction – Tradition, Inspirations, Concepts
General data
Course ID: | 03-ZF-DFN |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | 19th-century Science Fiction – Tradition, Inspirations, Concepts |
Name in Polish: | Dziewiętnastowieczna fantastyka naukowa - tradycje, inspiracje, idee |
Organizational unit: | Faculty of Polish and Classical Philology |
Course groups: |
(in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
Module type: | elective |
Module learning aims: | (in Polish) Cele modułu kształcenia: Przekazanie wiedzy na temat określonej epoki dziejów literatury fantastycznonaukowej – w ujęciu autorskim. |
Methods of teaching for learning outcomes achievement: | (in Polish) Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień, wykład problemowy. |
Student workload (ECTS credits): | (in Polish) 3 |
Full description: |
(in Polish) Treści programowe dla przedmiotu: - specyfika dziewiętnastowiecznej fantastyki naukowej, - odziedziczone po dawniejszych epokach i nowe idee ożywiające ówczesną literaturę spod znaku SF (wielość światów, wyprawy na Księżyc i inne podróże kosmiczne, wielkie wynalazki zmieniające bieg dziejów, wizje futorologiczne, wyobrażenia końca świata, fantazje ewolicjonistyczne, projekty antropologiczne), - literackie reminiscencje i ciągi dalsze teorii naukowych; metaforyczny potencjał astronomii, - relacje wzajemne nauki i literatury; konsekwencje scjentyzmu w refleksji o literaturze i praktyce pisarskiej; transpozycja osiągnięć nauki na wartości poetyckie - parnasizm francuski i echa polskie, - literacki namysł nad instrumentarium badawczym nauki; estetyczne walory mikroskopu, - klasyfika dziewiętnastowiecznej SF i autorzy zapomniani: Mary Shelley, Edgar Poe, Camille Flammarion, Jules Verne, Georg H. Wells, Albert Robida. Auguste Villiers de L’Isle- Adam, Edward Bellamy, Gabriele Tarde oraz polscy reprezentanci ówczesnej fantastyki naukowej - m.in. Bolesław Prus, Antoni Lange, Jerzy Żuławski). |
Bibliography: |
(in Polish) Zalecana literatura: M.H. Abrams, Zwierciadło i lampa. Romantyczna teoria poezji a tradycja krytycznoliteracka, przeł. M.B. Fedewicz, Gdańsk 2003. B. Bobrowska, Małe narracje Prusa, Warszawa 2003. Droga do science fiction, oprac. J. Gunn, [Część 1: Od Gilgamesza do Wellsa, część 2: Od Wellsa do Heinleina, Warszawa 1985 i 1986]. R. Caillois, W sercu fantastyki. Przeł. M. Ochab, Gdańsk 2005. H. Dubowik, Fantastyka w literaturze polskiej. Dzieje motywów fantastycznych w zarysie, Bydgoszcz 1999. Fantastyka, fantastyczność, fantazmaty, red. A. Martuszewska, Gdańsk 1994. Fantastyka XIX i XX wieku. Granice i pogranicza, red. J. Szcześniak,Lublin 2007. R. Handke, Polska proza fantastyczno-naukowa. Problemy poetyki, Wrocław 1969. Holmes R., Wiek cudów. Jak odkrywano piękno i grozę nauki, przeł. E. Morycińska-Dzius, Warszawa 2010. E. Kochanowska, Romantyczna literatura wobec nauki. „Henryk Ofterdingen” Novalisa i „Genezis z ducha” Słowackiego, Wrocław 2002. L. Miodoński, Całość jako paradygmat rozumienia świata w myśli niemieckiej przełomu romantycznego, Wrocław 2001. Nowa Biblioteka Romantyczna (seria). D. Oramus, Darwinowskie paradygmaty. Mit teorii ewolucji w kulturze współczesnej, Kraków 2015. D. Oramus, Stany splątane. Fizyka a literatura współczesna, Kraków 2020. Poezja i astronomia, red. B. Burdziej, G. Halkiewicz-Sojak, Toruń 2006 A. Pruszyński, Budowniczowie gwiazd, cz.2, Warszawa 1984. A. Smuszkiewicz, Zaczarowana gra. Zarys dziejów polskiej fantastyki naukowej, Poznań 1982. J. Tomkowski, Juliusz Verne – tajemnicza wyspa? Warszawa 1987. J. Włodarczyk, Księżyc w nauce i kulturze Zachodu, Poznań 2012. J. Włodarczyk, Sherlock Holms i kod wszechświata, Warszawa 2006. J. Szcześniak, Pozytywistyczne inne światy. Utopia i antyutopia w refleksji pisarzy postyczniowych, Lublin 2008. Zgorzelski, Fantastyka. Utopia. Science fiction. Ze studiów nad rozwojem gatunku, Warszawa 1980. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka: - rozumie specyfikę dziewiętnastowiecznej literatury fantastycznonaukowej; potrafi określić jej pozycję na tle tradycji literackiej oraz wobec zjawisk charakterystycznych dla wieku XIX, - identyfikuje szereg zjawisk właściwych dla prezentowanego przedmiotu (np. idea wielości światów, literacka selenografia, fascynacje odkryciami astronomii, biologii, geologii, medycyny, fizyki, futurologia literacka, wizje katastroficzne), - zna przykłady dzieł stanowiących klasykę SF, jak i utworów zapomnianych, mniej znanych, - zna konteksty etyczne literatury fantastycznonaukowej, - zna meandry dziewiętnastowiecznej relacji między nauką a literaturą i sztuką (estetyczne aspekty nauki, kondycja i status sztuki wobec ekspansji scjentyzmu. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu. dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu. dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu. dostateczny plus (+dst; 3,5): zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu. dostateczny (dst; 3,0): zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu. niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu. |
Classes in period "Academic year 2022/2023, winter semester" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Navigate to timetable
MO TU WYK
W TH FR |
Type of class: |
lecture, 30 hours
|
|
Coordinators: | Małgorzata Okulicz-Kozaryn | |
Group instructors: | Małgorzata Okulicz-Kozaryn | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
lecture - Graded credit |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.