Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Wybrane zagadnienia edukacji międzykulturowej

General data

Course ID: 03-ZEM-11JPO
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Wybrane zagadnienia edukacji międzykulturowej
Organizational unit: Faculty of Polish and Classical Philology
Course groups: (in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 1.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Major:

(in Polish) studia podyplomowe nauczania języka polskiego jako obcego

Module learning aims:

(in Polish) przekazanie słuchaczom wiedzy na temat wybranych koncepcji edukacji między- i transkulturowej oraz umiejętności posługiwania się tą wiedzą w przygotowywaniu i krytycznej analizie zajęć glottodydaktycznych w zakresie nauczania polszczyzny. Zajęcia stanowią teoretyczne i praktyczne przygotowanie do wdrażania w proces edukacji językowej elementów edukacji międzykulturowej. Prowadzone w formie interaktywnego wykładu z elementami warsztatowymi uświadomią znaczenie i rolę rozwijania umiejętności i kompetencji kulturowych w trakcie realizacji zajęć językowych w kontekście międzykulturowym. Elementy edukacji międzykulturowej prezentowane będą z uwzględnieniem perspektywy psychologicznej, pedagogicznej, dydaktycznej i metodycznej. Uczestnicy zajęć poznają techniki nauczania i formaty realizacji zajęć warsztatowych, uwrażliwiające na różnorodność kulturową i specyfikę kultury polskiej w kontekście europejskim i uniwersalnym

Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences:

(in Polish) umiejętności w zakresie uczenia się języków obcych (na poziomie szkolnym i akademickim)

Information on where to find course materials:

(in Polish) biblioteki naukowe

Methods of teaching for learning outcomes achievement:

(in Polish) wykład konwersatoryjny, lektura indywidualna, dyskusja w grupie

praca zespołowa w grupie


Student workload (ECTS credits):

(in Polish) suma godzin: 30

ETCS: 1

Full description: (in Polish)

Edukacja między- i transkulturowa a współczesne nauczanie języków obcych.

Elementy komunikacji międzykulturowej w kontekście glottodydaktycznym.

Metodyka realizacji zajęć między- i transkulturowych.

Psychopedagogiczne warsztaty międzykulturowe w praktyce glottodydaktycznej.

Bibliography: (in Polish)

Białek, M. 2009. Kształcenie międzykulturowe w edukacji językowej. Wrocław: Atut.

Burzyńska, A. 2002. „Jakże rad bym się nauczył polskiej mowy …” O glottodydaktycznych aspektach relacji „język a kultura” w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Wrocław: UWr.

Cern, K., Juchacz, P.W., Nowak, E. (red.) 2009. Edukacja demokratyczna. Poznań: UAM.

Garncarek, P. 2006. Przestrzeń kulturowa w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Warszawa: UW.

Gębal, P.E. 2010. Dydaktyka kultury polskiej w kształceniu językowym cudzoziemców. Podejście porównawcze. Kraków: Universitas.

Stankiewicz, K., Żurek, A. 2014. Ukryty program nauczania polskiego i niemieckiego jako języków obcych. Łask.

Zarzycka, G. 2008. Opis pedagogiki zorientowanej na rozwój kompetencji i wrażliwości interkulturowej. W: W poszukiwaniu nowych rozwiązań. Dydaktyka języka polskiego jako obcego u progu XXI wieku, pod red. W.T. Miodunki i A. Seretny. Kraków: UJ. 63-77.

Torenc, M., 2007. Nauczanie międzykulturowe – implikacje glottodydaktyczne. Wrocław: Atut.

Learning outcomes: (in Polish)

słuchacz rozumie i potrafi opisać koncepcje i kierunki rozwoju edukacji między- i transkulturowej w kontekście pedagogicznym i glottodydaktycznym, wskazać etapy ich rozwoju, opisać i wskazać podstawowe podobieństwa i różnice między współczesnymi kierunkami rozwoju edukacji między- i transkulturowej w kontekście nauczania języka polskiego jako obcego, drugiego i odziedziczonego.

Potrafi wyjaśnić różnice między poszczególnymi koncepcjami rozwoju edukacji między- i transkulturowej, wskazać czynniki warunkujące te różnice.

Zna i potrafi przedstawić wybrane koncepcje rozwijania kompetencji (między)kulturowych w kontekście nauczania polszczyzny jako języka obcego, drugiego i odziedziczonego.

Rozumie kulturowe uwarunkowania realizacji zajęć językowych zgodnych z założeniami koncepcji nauczania między- i transkulturowego.

Na podstawie wskazówek prowadzącego potrafi dokonać analizy i interpretacji tekstów źródłowych prezentujących ewolucję nauczania między- i transkulturowego.

Potrafi przygotować koncepcję warsztatów międzykulturowych w kontekście glottodydaktycznym.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

wiedza merytoryczna w zakresie koncepcji i kierunków edukacji między- i transkulturowej w kontekście nauczania polszczyzny jako języka obcego, drugiego i odziedziczonego.

wartość merytoryczna przygotowanych zajęć warsztatowych jako wykładniki umiejętności zoperacjonalizowania wiedzy i posłużenia się nią w praktyce badawczej i dydaktycznej

Classes in period "Academic year 2020/2021, winter semester" (past)

Time span: 2020-10-01 - 2021-02-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
lecture, 8 hours more information
Coordinators: Izabela Wieczorek
Group instructors: Przemysław Gębal
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Graded credit
lecture - Graded credit

Classes in period "Academic year 2021/2022, winter semestr" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-02-23
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
lecture, 8 hours more information
Coordinators: Izabela Wieczorek
Group instructors: Przemysław Gębal
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Graded credit
lecture - Graded credit

Classes in period "Academic year 2022/2023, winter semester" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-02-26
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
lecture, 8 hours more information
Coordinators: Izabela Wieczorek
Group instructors: Przemysław Gębal
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Graded credit
lecture - Graded credit

Classes in period "Academic year 2023/2024, winter semester" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-02-25
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
lecture, 8 hours more information
Coordinators: Izabela Wieczorek
Group instructors: Przemysław Gębal
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Graded credit
lecture - Graded credit
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)