(in Polish) Wybrane zagadnienia edukacji międzykulturowej
General data
Course ID: | 03-ZEM-11JPO |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Wybrane zagadnienia edukacji międzykulturowej |
Organizational unit: | Faculty of Polish and Classical Philology |
Course groups: |
(in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
1.00
(depends on study program)
|
Language: | Polish |
Major: | (in Polish) studia podyplomowe nauczania języka polskiego jako obcego |
Module learning aims: | (in Polish) przekazanie słuchaczom wiedzy na temat wybranych koncepcji edukacji między- i transkulturowej oraz umiejętności posługiwania się tą wiedzą w przygotowywaniu i krytycznej analizie zajęć glottodydaktycznych w zakresie nauczania polszczyzny. Zajęcia stanowią teoretyczne i praktyczne przygotowanie do wdrażania w proces edukacji językowej elementów edukacji międzykulturowej. Prowadzone w formie interaktywnego wykładu z elementami warsztatowymi uświadomią znaczenie i rolę rozwijania umiejętności i kompetencji kulturowych w trakcie realizacji zajęć językowych w kontekście międzykulturowym. Elementy edukacji międzykulturowej prezentowane będą z uwzględnieniem perspektywy psychologicznej, pedagogicznej, dydaktycznej i metodycznej. Uczestnicy zajęć poznają techniki nauczania i formaty realizacji zajęć warsztatowych, uwrażliwiające na różnorodność kulturową i specyfikę kultury polskiej w kontekście europejskim i uniwersalnym |
Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences: | (in Polish) umiejętności w zakresie uczenia się języków obcych (na poziomie szkolnym i akademickim) |
Information on where to find course materials: | (in Polish) biblioteki naukowe |
Methods of teaching for learning outcomes achievement: | (in Polish) wykład konwersatoryjny, lektura indywidualna, dyskusja w grupie praca zespołowa w grupie |
Student workload (ECTS credits): | (in Polish) suma godzin: 30 ETCS: 1 |
Full description: |
(in Polish) Edukacja między- i transkulturowa a współczesne nauczanie języków obcych. Elementy komunikacji międzykulturowej w kontekście glottodydaktycznym. Metodyka realizacji zajęć między- i transkulturowych. Psychopedagogiczne warsztaty międzykulturowe w praktyce glottodydaktycznej. |
Bibliography: |
(in Polish) Białek, M. 2009. Kształcenie międzykulturowe w edukacji językowej. Wrocław: Atut. Burzyńska, A. 2002. „Jakże rad bym się nauczył polskiej mowy …” O glottodydaktycznych aspektach relacji „język a kultura” w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Wrocław: UWr. Cern, K., Juchacz, P.W., Nowak, E. (red.) 2009. Edukacja demokratyczna. Poznań: UAM. Garncarek, P. 2006. Przestrzeń kulturowa w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Warszawa: UW. Gębal, P.E. 2010. Dydaktyka kultury polskiej w kształceniu językowym cudzoziemców. Podejście porównawcze. Kraków: Universitas. Stankiewicz, K., Żurek, A. 2014. Ukryty program nauczania polskiego i niemieckiego jako języków obcych. Łask. Zarzycka, G. 2008. Opis pedagogiki zorientowanej na rozwój kompetencji i wrażliwości interkulturowej. W: W poszukiwaniu nowych rozwiązań. Dydaktyka języka polskiego jako obcego u progu XXI wieku, pod red. W.T. Miodunki i A. Seretny. Kraków: UJ. 63-77. Torenc, M., 2007. Nauczanie międzykulturowe – implikacje glottodydaktyczne. Wrocław: Atut. |
Learning outcomes: |
(in Polish) słuchacz rozumie i potrafi opisać koncepcje i kierunki rozwoju edukacji między- i transkulturowej w kontekście pedagogicznym i glottodydaktycznym, wskazać etapy ich rozwoju, opisać i wskazać podstawowe podobieństwa i różnice między współczesnymi kierunkami rozwoju edukacji między- i transkulturowej w kontekście nauczania języka polskiego jako obcego, drugiego i odziedziczonego. Potrafi wyjaśnić różnice między poszczególnymi koncepcjami rozwoju edukacji między- i transkulturowej, wskazać czynniki warunkujące te różnice. Zna i potrafi przedstawić wybrane koncepcje rozwijania kompetencji (między)kulturowych w kontekście nauczania polszczyzny jako języka obcego, drugiego i odziedziczonego. Rozumie kulturowe uwarunkowania realizacji zajęć językowych zgodnych z założeniami koncepcji nauczania między- i transkulturowego. Na podstawie wskazówek prowadzącego potrafi dokonać analizy i interpretacji tekstów źródłowych prezentujących ewolucję nauczania między- i transkulturowego. Potrafi przygotować koncepcję warsztatów międzykulturowych w kontekście glottodydaktycznym. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) wiedza merytoryczna w zakresie koncepcji i kierunków edukacji między- i transkulturowej w kontekście nauczania polszczyzny jako języka obcego, drugiego i odziedziczonego. wartość merytoryczna przygotowanych zajęć warsztatowych jako wykładniki umiejętności zoperacjonalizowania wiedzy i posłużenia się nią w praktyce badawczej i dydaktycznej |
Classes in period "Academic year 2020/2021, winter semester" (past)
Time span: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
lecture, 8 hours
|
|
Coordinators: | Izabela Wieczorek | |
Group instructors: | Przemysław Gębal | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
lecture - Graded credit |
Classes in period "Academic year 2021/2022, winter semestr" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
lecture, 8 hours
|
|
Coordinators: | Izabela Wieczorek | |
Group instructors: | Przemysław Gębal | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
lecture - Graded credit |
Classes in period "Academic year 2022/2023, winter semester" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
lecture, 8 hours
|
|
Coordinators: | Izabela Wieczorek | |
Group instructors: | Przemysław Gębal | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
lecture - Graded credit |
Classes in period "Academic year 2023/2024, winter semester" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
lecture, 8 hours
|
|
Coordinators: | Izabela Wieczorek | |
Group instructors: | Przemysław Gębal | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
lecture - Graded credit |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.