Współczesne życie literackie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-WZL-11PDM |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.2
|
Nazwa przedmiotu: | Współczesne życie literackie |
Jednostka: | Instytut Filologii Polskiej |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla 1 roku X-S2-KLASPOL |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia polska |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | - zapoznanie studentów z głównymi nurtami literatury współczesnej - rozwinięcie problematyki przełomu estetycznego i komunikacyjnego po 1989 r. - omówienie najważniejszych instytucji życia literackiego: czasopism, nagród literackich, systemu promocji czytelnictwa - charakterystyka społecznych funkcji poezji i prozy: role pisarza, oczekiwania publiczności, główne tematy i problemy - analiza czynnika politycznego i estetycznego w twórczości wybranych pisarzy współczesnych - przegląd wybranych stanowisk i sporów krytycznoliterackich |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Skrócony opis: |
Zajęcia służą zapoznaniu z głównymi nurtami polskiej literatury współczesnej po 1989 roku ze szczególnym uwzględnieniem problematyki życia literackiego. Akcent położony zostaje na analizę czynników politycznych, społecznych, kulturowych i ich interakcję z estetyką współczesnych dzieł literackich. |
Pełny opis: |
Literatura najnowsza w perspektywie socjologii i antropologii kulturowej Poblematyka przełomow literackich Najważniejsze spory krytyczne po 1989 r. Geografia literacka Polski współczesnej (ośrodki, centrale, prowincje) Nowe sposoby interpretacji utworu literackiego Ekonomia literacka (rynek, wydawnictwa, promocja, bestsellery) Obowiązki i misje literatury współczesnej |
Literatura: |
PRZEMYSŁAW CZAPLIŃSKI, PIOTR ŚLIWIŃSKI, LITERATURA POLSKA 1976 – 1998. PRZEWODNIK PO PROZIE I POEZJI. WL, KRAKÓW 1999. PRZEMYSŁAW CZAPLIŃSKI, MACIEJ LECIŃSKI, ELIZA SZYBOWICZ, BŁAŻEJ WARKOCKI, KALENDARIUM ŻYCIA LITERACKIEGO 1976–2000. WYDARZENIA – DYSKUSJE - BILANSE, WL, KRAKÓW 2003. P. CZAPLIŃSKI, POWRÓT CENTRALI. LITERATURA W NOWEJ RZECZYWISTOŚCI, WYDAWNICTWO LITERACKIE, KRAKÓW 2007. DWADZIEŚCIA LAT LITERATURY POLSKIEJ 1989 – 2009. IDEE, IDEOLOGIE, METODOLOGIE, RED. A. GALANT, I. IWASIÓW, WYDAWNICTWO NAUKOWE UNIWERSYTETU SZCZECIŃSKIEGO, SZCZECIN 2008. TEKSTYLIA BIS. SŁOWNIK MŁODEJ POLSKIEJ KULTURY, RED. P. MARECKI, HA!ART, KRAKÓW 2006. BYŁA SOBIE KRYTYKA. WYBÓR TEKSTÓW Z LAT DZIEWIĘĆDZIESIĄTYCH I PIERWSZYCH. OPRAC. DARIUSZ NOWACKI I KRZYSZTOF UNIŁOWSKI, KATOWICE 2003. Szczegółową listę lektur podaje prowadzący. Materiał wymagany podczas kolokwium zaliczeniowego (materiał z zajęć oraz 15 pozycji dodatkowych) student każdorazowo indywidualnie uzgadnia z prowadzącym. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi: - wskazać najważniejsze (uznane przez krytykę literacką, wyróżnione w podręcznikach literatury) estetyczne i ideowe orientacje polskiej literatury współczesnej - scharakteryzować mapę życia literackiego w Polsce współczesnej (pisma, nagrody, ośrodki, środowiska) - wskazać najważniejsze spory krytyki literackiej po 1989 roku - przedstawiać procesy zachodzące we współczesnej literaturze, używając kategorii pokolenia literackiego, kanonu, przełomu - scharakteryzować zagadnienia podejmowane przez krytykę literacką - scharakteryzować stosunek literatury współczesnej do problematyki społecznej (wykluczenie, dyskursy mniejszości, racje i spory polityczne) - uczestniczyć w dyskusji panelowej na temat literatury współczesnej - przygotować wprowadzenie ustne (zagajenie) do dyskusji na określony temat |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot kończy się zaliczeniem, w ramach którego ocenia się: - aktywność w trakcie zajęć (udział w dyskusji i w pracy zespołowej) - wartość merytoryczną i stylistyczną pracy pisemnej - ooziom przygotowania do udziału w dyskusji panelowej - sposób przeprowadzenie indywidualnej prezentacji wybranego zagadnienia - opanowanie wiedzy i umiejętności, przewidzianych przez program ćwiczeń. Przykładowe zagadnienia egzaminacyjne: Przełom 1989 r. – komunikacyjny czy estetyczny? Portrety najważniejszych pism literackich ostatniego dwudziestolecia. Zanik i powrót centrali w prozie współczesnej. Młodość jako kategoria życia literackiego i temat literatury Tematy źle obecne w literaturze współczesnej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.