Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

Editorial Workshops

General data

Course ID: 03-WR-12LPDM
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Editorial Workshops
Name in Polish: Warsztaty redaktorskie
Organizational unit: Faculty of Polish and Classical Philology
Course groups: (in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
(in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla I roku literatury powszechnej (studia magisterskie)
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 3.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Module type:

compulsory

Major:

(in Polish) literatura powszechna

Cycle of studies:

2nd cycle

Module learning aims:

(in Polish) Cele modułu kształcenia:

Cele systemowe:

- kształcenie postawy skłaniającej do autorefleksji językowej nad tekstem pisanym,

- kształcenie postawy skłaniającej do refleksji językowej nad tekstem pisanym przez innego autora,

- kształcenie umiejętności wykorzystania wiedzy o pisowni i interpunkcji polskiej w praktyce,

- rozwinięcie umiejętności samodzielnej pracy nad redakcją językową tekstów różnego typu,

- rozwinięcie umiejętności poprawnego wypowiadania się w piśmie w języku polskim.


Cele instrumentalne:

- zdobywanie wiedzy na temat zmieniających się zasad pisowni i interpunkcji polskiej,

- doskonalenie umiejętności w analizie językowej tekstu pisanego,

- doskonalenie umiejętności analizy normatywnej tekstu z uwzględnieniem jego charakteru edycyjnego.


Cele interpersonalne:

- nabywanie zdolności krytycznego wykorzystania źródeł leksykograficznych i zasobów sieciowych do tworzenia akceptowalnych edycyjnie tekstów w zespole opracowującym różnego typu teksty pisane.

Year of studies (where relevant):

Year 1

Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences:

(in Polish) Podstawowe wiadomości z gramatyki języka polskiego, umiejętność pracy z edytorem tekstu.

Methods of teaching for learning outcomes achievement:

(in Polish) Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień, wykład konwersatoryjny, dyskusja, praca z tekstem, metoda analizy przypadków, uczenie problemowe (problem-based learning), rozwiązywanie zadań, metoda ćwiczeniowa, metoda warsztatowa.

Student workload (ECTS credits):

(in Polish) 2

Full description: (in Polish)

Treści programowe dla przedmiotu:

- redakcja językowa, adiustacja i korekta tekstu; zagadnienia ogólne,

- ortografia i interpunkcja praktyczna,

- zasady pisowni i interpunkcji polskiej – najważniejsze zagadnienia,

- znaki korektorskie,

- pismo, znaki pisma, tekst typograficzny,

- słowniki i korpusy tekstów warsztacie redaktora językowego,

- redakcja językowa tekstu z korektą – warsztat,

- redakcja tekstu prasowego z korektą – warsztat,

- redakcja językowa tekstu literackiego z korektą – warsztat,

- redakcja językowa tekstu naukowego z korektą – warsztat,

- redakcja językowa tekstów użytkowych z korektą – warsztat.

Bibliography: (in Polish)

Zalecana literatura:

A. Wolański, Edycja tekstów. Praktyczny poradnik, Warszawa 2008.

M. Zaśko-Zielińska, A. Majewska-Tworek, T. Piekot, Sztuka pisania. Przewodnik po tekstach użytkowych, Warszawa 2008.

Hasła problemowe [w:] Wielki słownik poprawnej polszczyzny PWN, pod red. A. Markowskiego, Warszawa 2004, s. 1546-1704.

Zasady pisowni i interpunkcji [w:] Wielki słownik ortograficzny PWN z zasadami pisowni i interpunkcji, pod red. E. Polańskiego, wyd. IV (zaktualizowane), Warszawa 2016, s. 11-152.

sjp.pwn.pl (Poradnia językowa, Zasady pisowni i interpunkcji).

Wielki słownik języka polskiego, kier. projektu P. Żmigrodzki, dostęp on-line: wsjp.pl.

Słownik gramatyczny języka polskiego, zespół red. Z. Saloni i in., wyd. IV, dostęp on-line: sgjp.pl.

Narodowy Korpus Języka Polskiego, opr. konsorcjum IPI-PAN i in., dostęp on-line: nkjp.pl.

Learning outcomes: (in Polish)

Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:

- wie, czym jest redakcja językowa, adiustacja, korekta tekstu,

- potrafi tworzyć teksty poprawne ortograficznie i interpunkcyjnie, umie wyjaśnić proces powstawania błędu zewnątrzjęzykowego,

- zna podstawowe zasady pisowni i interpunkcji polskiej,

- zna znaki korektorskie,

- potrafi wykorzystać znaki korektorskie w praktyce,

- zna parametry typograficzne pisma,

- potrafi stosować wyróżnienia tekstowe,

- potrafi zinterpretować funkcje przynależne znakom wewnątrz- i międzywyrazowym,

- zna najważniejsze dzieła leksykograficzne,

- potrafi korzystać ze słowników w pracy nad tekstem,

- umie udoskonalić tekst przy wykorzystaniu źródeł leksykograficznych, korpusów tekstów i źródeł elektronicznych,

- potrafi przystosować każdy tekst zgodnie z normą językową,

- zna skróty klawiaturowe,

- umie poprawić tekst prasowy zgodnie z zasadami edycji tych tekstów,

- umie poprawić tekst literacki zgodnie z zasadami edycji tych tekstów,

- potrafi zredagować tekst literacki zgodnie z zasadami normy stylistycznej,

- umie poprawić tekst naukowy zgodnie z zasadami edycji tych tekstów,

- potrafi zredagować tekst naukowy zgodnie z zasadami normy stylistycznej,

- umie zredagować przypisy i bibliografię tekstu,

- umie poprawić tekst użytkowy zgodnie z zasadami edycji tych tekstów,

- potrafi zredagować tekst użytkowy zgodnie z zasadami normy stylistycznej.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Skala ocen:

bardzo dobry (bdb; 5,0): w stopniu bardzo dobrym opanowanie podstawowych wiadomości z zakresu pisowni, interpunkcji polskiej, bardzo dobra umiejętność wykonywania samodzielnej redakcji i korekty językowej tekstu; bardzo dobra umiejętność korzystania ze źródeł leksykograficznych i sieciowych; aktywny i merytoryczny udział w zajęciach i dyskusji, systematyczne przygotowywanie się do zajęć.

dobry plus (+db; 4,5): w stopniu bardzo dobrym opanowanie podstawowych wiadomości z zakresu pisowni, interpunkcji polskiej, bardzo dobra umiejętność wykonywania samodzielnej redakcji i korekty językowej tekstu; dobra umiejętność korzystania ze źródeł leksykograficznych i sieciowych; aktywny i merytoryczny udział w zajęciach i dyskusji, systematyczne przygotowywanie się do zajęć.

dobry (db; 4,0): w stopniu dobrym opanowanie podstawowych wiadomości z zakresu pisowni, interpunkcji polskiej, dobra umiejętność wykonywania samodzielnej redakcji i korekty językowej tekstu; dobra umiejętność korzystania ze źródeł leksykograficznych i sieciowych; aktywny i merytoryczny udział w zajęciach i dyskusji, systematyczne przygotowywanie się do zajęć.

dostateczny plus (+dst; 3,5): w stopniu zadowalającym opanowanie podstawowych wiadomości z zakresu pisowni, interpunkcji polskiej, dobra umiejętność wykonywania samodzielnej redakcji i korekty językowej tekstu, choć możliwe są nieliczne błędy; dobra umiejętność korzystania ze źródeł leksykograficznych i sieciowych, choć możliwe są błędy w analizie rozwiązań słownikowych; zadowalający stopień aktywności na zajęciach i zadowalający merytoryczny udział w zajęciach i dyskusji, systematyczne przygotowywanie się do zajęć.

dostateczny (dst; 3,0): w stopniu zadowalającym opanowanie podstawowych wiadomości z zakresu pisowni, interpunkcji polskiej, zadowalająca umiejętność wykonywania samodzielnej redakcji i korekty językowej tekstu, choć możliwe są błędy; zadowalająca umiejętność korzystania ze źródeł leksykograficznych i sieciowych, choć możliwe są błędy w analizie rozwiązań słownikowych; niska aktywność i brak merytorycznego udziału w zajęciach i dyskusji, niesystematyczne przygotowywanie się do zajęć.

niedostateczny (ndst; 2,0): niewystarczające opanowanie podstawowych wiadomości z zakresu pisowni, interpunkcji polskiej, brak umiejętności wykonywania samodzielnej redakcji i korekty językowej tekstu; nieumiejętność korzystania ze źródeł leksykograficznych i sieciowych w analizie rozwiązań słownikowych; brak aktywności i niezadowalający merytoryczny udział w zajęciach i dyskusji, brak systematyczności w przygotowywaniu się do zajęć.

Classes in period "Academic year 2021/2022, summer semester" (past)

Time span: 2022-02-24 - 2022-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
discussion seminar, 30 hours more information
Coordinators: Piotr Fliciński
Group instructors: Piotr Fliciński
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Graded credit
discussion seminar - Graded credit

Classes in period "Academic year 2022/2023, summer semester" (past)

Time span: 2023-02-27 - 2023-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
discussion seminar, 30 hours more information
Coordinators: Piotr Fliciński
Group instructors: Piotr Fliciński
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Graded credit
discussion seminar - Graded credit
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-4 (2024-09-03)