Editorial Workshops
General data
Course ID: | 03-WR-12LPDM |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Editorial Workshops |
Name in Polish: | Warsztaty redaktorskie |
Organizational unit: | Faculty of Polish and Classical Philology |
Course groups: |
(in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze (in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla I roku literatury powszechnej (studia magisterskie) |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
3.00
(depends on study program)
|
Language: | Polish |
Module type: | compulsory |
Major: | (in Polish) literatura powszechna |
Cycle of studies: | 2nd cycle |
Module learning aims: | (in Polish) Cele modułu kształcenia: Cele systemowe: - kształcenie postawy skłaniającej do autorefleksji językowej nad tekstem pisanym, - kształcenie postawy skłaniającej do refleksji językowej nad tekstem pisanym przez innego autora, - kształcenie umiejętności wykorzystania wiedzy o pisowni i interpunkcji polskiej w praktyce, - rozwinięcie umiejętności samodzielnej pracy nad redakcją językową tekstów różnego typu, - rozwinięcie umiejętności poprawnego wypowiadania się w piśmie w języku polskim. Cele instrumentalne: - zdobywanie wiedzy na temat zmieniających się zasad pisowni i interpunkcji polskiej, - doskonalenie umiejętności w analizie językowej tekstu pisanego, - doskonalenie umiejętności analizy normatywnej tekstu z uwzględnieniem jego charakteru edycyjnego. Cele interpersonalne: - nabywanie zdolności krytycznego wykorzystania źródeł leksykograficznych i zasobów sieciowych do tworzenia akceptowalnych edycyjnie tekstów w zespole opracowującym różnego typu teksty pisane. |
Year of studies (where relevant): | Year 1 |
Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences: | (in Polish) Podstawowe wiadomości z gramatyki języka polskiego, umiejętność pracy z edytorem tekstu. |
Methods of teaching for learning outcomes achievement: | (in Polish) Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień, wykład konwersatoryjny, dyskusja, praca z tekstem, metoda analizy przypadków, uczenie problemowe (problem-based learning), rozwiązywanie zadań, metoda ćwiczeniowa, metoda warsztatowa. |
Student workload (ECTS credits): | (in Polish) 2 |
Full description: |
(in Polish) Treści programowe dla przedmiotu: - redakcja językowa, adiustacja i korekta tekstu; zagadnienia ogólne, - ortografia i interpunkcja praktyczna, - zasady pisowni i interpunkcji polskiej – najważniejsze zagadnienia, - znaki korektorskie, - pismo, znaki pisma, tekst typograficzny, - słowniki i korpusy tekstów warsztacie redaktora językowego, - redakcja językowa tekstu z korektą – warsztat, - redakcja tekstu prasowego z korektą – warsztat, - redakcja językowa tekstu literackiego z korektą – warsztat, - redakcja językowa tekstu naukowego z korektą – warsztat, - redakcja językowa tekstów użytkowych z korektą – warsztat. |
Bibliography: |
(in Polish) Zalecana literatura: A. Wolański, Edycja tekstów. Praktyczny poradnik, Warszawa 2008. M. Zaśko-Zielińska, A. Majewska-Tworek, T. Piekot, Sztuka pisania. Przewodnik po tekstach użytkowych, Warszawa 2008. Hasła problemowe [w:] Wielki słownik poprawnej polszczyzny PWN, pod red. A. Markowskiego, Warszawa 2004, s. 1546-1704. Zasady pisowni i interpunkcji [w:] Wielki słownik ortograficzny PWN z zasadami pisowni i interpunkcji, pod red. E. Polańskiego, wyd. IV (zaktualizowane), Warszawa 2016, s. 11-152. sjp.pwn.pl (Poradnia językowa, Zasady pisowni i interpunkcji). Wielki słownik języka polskiego, kier. projektu P. Żmigrodzki, dostęp on-line: wsjp.pl. Słownik gramatyczny języka polskiego, zespół red. Z. Saloni i in., wyd. IV, dostęp on-line: sgjp.pl. Narodowy Korpus Języka Polskiego, opr. konsorcjum IPI-PAN i in., dostęp on-line: nkjp.pl. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka: - wie, czym jest redakcja językowa, adiustacja, korekta tekstu, - potrafi tworzyć teksty poprawne ortograficznie i interpunkcyjnie, umie wyjaśnić proces powstawania błędu zewnątrzjęzykowego, - zna podstawowe zasady pisowni i interpunkcji polskiej, - zna znaki korektorskie, - potrafi wykorzystać znaki korektorskie w praktyce, - zna parametry typograficzne pisma, - potrafi stosować wyróżnienia tekstowe, - potrafi zinterpretować funkcje przynależne znakom wewnątrz- i międzywyrazowym, - zna najważniejsze dzieła leksykograficzne, - potrafi korzystać ze słowników w pracy nad tekstem, - umie udoskonalić tekst przy wykorzystaniu źródeł leksykograficznych, korpusów tekstów i źródeł elektronicznych, - potrafi przystosować każdy tekst zgodnie z normą językową, - zna skróty klawiaturowe, - umie poprawić tekst prasowy zgodnie z zasadami edycji tych tekstów, - umie poprawić tekst literacki zgodnie z zasadami edycji tych tekstów, - potrafi zredagować tekst literacki zgodnie z zasadami normy stylistycznej, - umie poprawić tekst naukowy zgodnie z zasadami edycji tych tekstów, - potrafi zredagować tekst naukowy zgodnie z zasadami normy stylistycznej, - umie zredagować przypisy i bibliografię tekstu, - umie poprawić tekst użytkowy zgodnie z zasadami edycji tych tekstów, - potrafi zredagować tekst użytkowy zgodnie z zasadami normy stylistycznej. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): w stopniu bardzo dobrym opanowanie podstawowych wiadomości z zakresu pisowni, interpunkcji polskiej, bardzo dobra umiejętność wykonywania samodzielnej redakcji i korekty językowej tekstu; bardzo dobra umiejętność korzystania ze źródeł leksykograficznych i sieciowych; aktywny i merytoryczny udział w zajęciach i dyskusji, systematyczne przygotowywanie się do zajęć. dobry plus (+db; 4,5): w stopniu bardzo dobrym opanowanie podstawowych wiadomości z zakresu pisowni, interpunkcji polskiej, bardzo dobra umiejętność wykonywania samodzielnej redakcji i korekty językowej tekstu; dobra umiejętność korzystania ze źródeł leksykograficznych i sieciowych; aktywny i merytoryczny udział w zajęciach i dyskusji, systematyczne przygotowywanie się do zajęć. dobry (db; 4,0): w stopniu dobrym opanowanie podstawowych wiadomości z zakresu pisowni, interpunkcji polskiej, dobra umiejętność wykonywania samodzielnej redakcji i korekty językowej tekstu; dobra umiejętność korzystania ze źródeł leksykograficznych i sieciowych; aktywny i merytoryczny udział w zajęciach i dyskusji, systematyczne przygotowywanie się do zajęć. dostateczny plus (+dst; 3,5): w stopniu zadowalającym opanowanie podstawowych wiadomości z zakresu pisowni, interpunkcji polskiej, dobra umiejętność wykonywania samodzielnej redakcji i korekty językowej tekstu, choć możliwe są nieliczne błędy; dobra umiejętność korzystania ze źródeł leksykograficznych i sieciowych, choć możliwe są błędy w analizie rozwiązań słownikowych; zadowalający stopień aktywności na zajęciach i zadowalający merytoryczny udział w zajęciach i dyskusji, systematyczne przygotowywanie się do zajęć. dostateczny (dst; 3,0): w stopniu zadowalającym opanowanie podstawowych wiadomości z zakresu pisowni, interpunkcji polskiej, zadowalająca umiejętność wykonywania samodzielnej redakcji i korekty językowej tekstu, choć możliwe są błędy; zadowalająca umiejętność korzystania ze źródeł leksykograficznych i sieciowych, choć możliwe są błędy w analizie rozwiązań słownikowych; niska aktywność i brak merytorycznego udziału w zajęciach i dyskusji, niesystematyczne przygotowywanie się do zajęć. niedostateczny (ndst; 2,0): niewystarczające opanowanie podstawowych wiadomości z zakresu pisowni, interpunkcji polskiej, brak umiejętności wykonywania samodzielnej redakcji i korekty językowej tekstu; nieumiejętność korzystania ze źródeł leksykograficznych i sieciowych w analizie rozwiązań słownikowych; brak aktywności i niezadowalający merytoryczny udział w zajęciach i dyskusji, brak systematyczności w przygotowywaniu się do zajęć. |
Classes in period "Academic year 2021/2022, summer semester" (past)
Time span: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Navigate to timetable
MO KON
TU W TH FR |
Type of class: |
discussion seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Piotr Fliciński | |
Group instructors: | Piotr Fliciński | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
discussion seminar - Graded credit |
Classes in period "Academic year 2022/2023, summer semester" (past)
Time span: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Navigate to timetable
MO KON
TU W TH FR |
Type of class: |
discussion seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Piotr Fliciński | |
Group instructors: | Piotr Fliciński | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
discussion seminar - Graded credit |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.