(in Polish) Lingwistyczno-kulturowe uwarunkowania nauczania polszczyzny (języki afrykańskie i arabskie)
General data
Course ID: | 03-UNP2-12JPO |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Lingwistyczno-kulturowe uwarunkowania nauczania polszczyzny (języki afrykańskie i arabskie) |
Organizational unit: | Faculty of Polish and Classical Philology |
Course groups: |
(in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
1.00
(depends on study program)
|
Language: | Polish |
Module type: | compulsory |
Module learning aims: | (in Polish) - zapoznanie studentów z szeroko rozumianą problematyką z zakresu antropologii kulturowej i komunikacji interkulturowej; - zaznajomienie z zagadnieniami różnorodności kulturowej i problemami wielokulturowości; - wprowadzenie elementów krajoznawstwa oraz religioznawstwa relewantnych dla przedmiotu; - omówienie zagadnień glottodydaktycznych z elementami językoznawstwa porównawczego; |
Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences: | (in Polish) - wiedza o języku i kulturach świata (poziom szkoły średniej). |
Methods of teaching for learning outcomes achievement: | (in Polish) wykład, lektura indywidualna, dyskusja w grupie; praca zespołowa w trakcie zajęć, |
Student workload (ECTS credits): | (in Polish) Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 6 Godziny konsultacji 1 Czytanie wskazanej literatury 10 Samodzielne przygotowanie projektu 8 SUMA GODZIN 25 SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA MODUŁU 1 |
Full description: |
(in Polish) - Zagadnienia z kręgu komunikacji kulturowej, pojęcie szoku kulturowego, stereotypu, uprzedzenia - Komunikowanie w kontekście kulturowym, mowa ciała, wymiary kultury - Zróżnicowanie językowe krajów arabskich. Nauczanie języka polskiego studentów z krajów arabskich. Kultura islamu i krajów Bliskiego Wschodu - Zróżnicowanie językowe krajów afrykańskich. Nauczanie języka polskiego studentów z krajów afrykańskich. |
Bibliography: |
(in Polish) J. Anusiewicz, Lingwistyka kulturowa: zarys problematyki, Wrocław 1994. J. Burszta, Antropologia kultury (dowolne wydanie) J. Gajda, Antropologia kulturowa. Wprowadzenie do wiedzy o kulturze. (dowolne wydanie) E. Nowicka, Świat człowieka. Świat kultury. (dowolne wydanie) M. Dziekan Dzieje kultury arabskiej, Warszawa 2008 J. Danecki Współczesny język arabski i jego dialekty, Dialog, Warszawa 2001 (wydanie poprawione i uzupełnione 2009) J. Danecki Podstawowe wiadomości o islamie (t. I i II), Dialog, Warszawa 1997 (wydanie poprawione 2008) A. Nagórko, Z problemów etnolingwistyki – jak porównać języki i kultury? [w:] Poradnik Językowy, z. 4, 1994, s. 4-14. S. Piłaszewicz, Religie i mitologia Czarnej Afryki, Warszawa 2002 S. Piłaszewicz, Rzewuski‚ Wstęp do afrykanistyki, Warszawa 1994 A. Wierzbicka, Język - umysł – kultura, Warszawa 1999 A. Wierzbicka, Słowa klucze. Różne języki – różne kultury, Warszawa 2007 |
Learning outcomes: |
(in Polish) - zna podstawowe tematy, pojęcia, zagadnienia oraz stan badań dotyczących tematyki antropologii kulturowej; - posiada wiedzę o zjawiskach występujących w różnorakich obszarach kulturowych ze szczególnym uwzględnieniem komunikowania międzykulturowego; - potrafi analizować, tworzyć powiązania oraz wyciągać wnioski w celu opracowania właściwej metody nauczania osób spoza swojego kręgu kulturowego; - posiada umiejętności interkulturowe. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) 5,0 – bardzo dobra znajomość literatury przedmiotu, swobodne poruszanie się w omawianej tematyce, umiejętność łączenia i kojarzenia faktów oraz wyciągania wniosków oceniana na podstawie przygotowanych projektów 4,5 – jak wyżej, z niewielkimi niedociągnięciami 4,0 – dobra znajomość literatury przedmiotu, dobra orientacja w treściach przedmiotu, projekty świadczące o zaangażowaniu studenta 3,5 – słaba znajomość literatury przedmiotu, projekty zawierające wiele niedociągnięć 3,0 – znaczne braki zarówno w znajomości literatury przedmiotu jaki i podstawowej wiedzy krajoznawczej i religioznawczej wymagające uzupełnienia. Liczne błędy w projekcie. 2,0 – brak znajomości omawianych zagadnień |
Classes in period "Academic year 2020/2021, summer semester" (past)
Time span: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
classes, 6 hours
|
|
Coordinators: | Izabela Wieczorek | |
Group instructors: | Sandra Wawrzyniak | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
classes - Graded credit |
Classes in period "Academic year 2021/2022, winter semestr" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
classes, 6 hours
|
|
Coordinators: | Izabela Wieczorek | |
Group instructors: | Marcin Michalski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
classes - Graded credit |
Classes in period "Academic year 2021/2022, summer semester" (past)
Time span: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
classes, 6 hours
|
|
Coordinators: | Izabela Wieczorek | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
classes - Graded credit |
Classes in period "Academic year 2022/2023, summer semester" (past)
Time span: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
classes, 6 hours
|
|
Coordinators: | Izabela Wieczorek | |
Group instructors: | Marcin Michalski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
classes - Graded credit |
Classes in period "Academic year 2023/2024, winter semester" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
classes, 6 hours
|
|
Coordinators: | Izabela Wieczorek | |
Group instructors: | Marcin Michalski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
classes - Graded credit |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.