Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Lingwistyczno-kulturowe uwarunkowania nauczania polszczyzny

General data

Course ID: 03-UNP-12JPO
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Lingwistyczno-kulturowe uwarunkowania nauczania polszczyzny
Organizational unit: Faculty of Polish and Classical Philology
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Major:

(in Polish) podyplomowe studia nauczania języka polskiego jako obcego

Module learning aims:

(in Polish) - zapoznanie studentów z szeroko rozumianą problematyką z zakresu antropologii kulturowej i komunikacji interkulturowej;

- zaznajomienie z zagadnieniami różnorodności kulturowej i problemami wielokulturowości;

- zapoznanie z opracowaniami teoretycznymi i podręcznikowymi z zakresu kształcenia interkulturowego, językoznawstwa konfrontatywnego i teorii interkomprehensji

- omówienie zagadnień glottodydaktycznych z elementami językoznawstwa porównawczego

Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences:

(in Polish) wiedza o języku i kulturach świata (poziom szkoły średniej)

Methods of teaching for learning outcomes achievement:

(in Polish) wykład, lektura indywidualna, dyskusja w grupie

praca zespołowa praca zespołowa w trakcie zajęć


Student workload (ECTS credits):

(in Polish) suma godzin 12

ETCS 2

Full description: (in Polish)

Zagadnienia z kręgu komunikacji kulturowej, pojęcie szoku kulturowego, stereotypu, uprzedzenia

Komunikowanie w kontekście kulturowym, mowa ciała, wymiary kultury

Zróżnicowanie językowe krajów arabskich. Nauczanie języka polskiego studentów z krajów Afryki i Bliskiego Wschodu.

Zróżnicowanie językowe krajów afrykańskich.

Zagadnienia językowe na przykładzie problematyki slawistycznej.

Różnice i analogie fonetyczne i gramatyczne współwarunkujące naukę języka polskiego.

Podobieństwa i różnice fonetyczne, morfologiczne, składniowe, semantyczne, np. tzw. fałszywi przyjaciele.

Techniki nauczania zachowań językowych w zależności od sytuacji społecznej.

Samodzielne projektowanie ćwiczeń służących wykorzystaniu podobieństw i różnic systemowych w nauczaniu j. polskiego.

Bibliography: (in Polish)

M.H. Agar, Language Shock. Understanding The Culture Of Conversation, New York 1994.

J. Anusiewicz, Lingwistyka kulturowa: zarys problematyki, Wrocław 1994.

J. Burszta, Antropologia kultury (dowolne wydanie)

J. Gajda, Antropologia kulturowa. Wprowadzenie do wiedzy o kulturze. (dowolne wydanie).

M. Foland-Kugler, Uczymy polskiego na Wschodzie. Poradnik metodyczny, Warszawa 1998.

A.W. Jelonek (red), Wietnamczycy: Systemy wartości, stereotypy Zachodu, Warszawa 2004.

W. Hofmański, Transfer ujemny a kompetencja językowa. Język polski w nauczaniu Słowian, Praga 2014.

E. Nowicka, Świat człowieka. Świat kultury. (dowolne wydanie)

M. Dziekan Dzieje kultury arabskiej, Warszawa 2008

J. Danecki Współczesny język arabski i jego dialekty, Dialog, Warszawa 2001 (wydanie poprawione i uzupełnione 2009)

J. Danecki Podstawowe wiadomości o islamie (t. I i II), Dialog, Warszawa 1997 (wydanie poprawione 2008)

A. Nagórko, Z problemów etnolingwistyki – jak porównać języki i kultury? [w:] Poradnik Językowy, z. 4, 1994, s. 4-14.

S. Piłaszewicz, Religie i mitologia Czarnej Afryki, Warszawa 2002

S. Piłaszewicz, Rzewuski‚ Wstęp do afrykanistyki, Warszawa 1994

J. Wardęga, Scientific edition of the book China – Central and Eastern Europe Cross-Cultural Dialogue: Society, Business and Education in Transition, Kraków 2016.

B.L. Whorf, Język, myśl i rzeczywistość. (dowolne wydanie)

A. Wierzbicka, Język - umysł – kultura, Warszawa 1999

A. Wierzbicka, Słowa klucze. Różne języki – różne kultury, Warszawa 2007

Learning outcomes: (in Polish)

zna podstawowe tematy, pojęcia, zagadnienia oraz stan badań dotyczących tematyki antropologii kulturowej

posiada wiedzę o zjawiskach występujących w różnorakich obszarach kulturowych ze szczególnym uwzględnieniem komunikowania międzykulturowego

potrafi analizować, tworzyć powiązania oraz wyciągać wnioski w celu opracowania właściwej metody nauczania osób spoza swojego kręgu kulturowego

posiada umiejętności interkulturowe

potrafi stosować w praktyce różnorodne metody glottodydaktyczne

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

aktywność w trakcie zajęć (udział w dyskusji i w pracy zespołowej);

wartość merytoryczna samodzielnie przygotowanego projektu

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)