Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Kształcenie umiejętności mówienia

General data

Course ID: 03-UM-11JPO
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Kształcenie umiejętności mówienia
Organizational unit: Faculty of Polish and Classical Philology
Course groups: (in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 1.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: (unknown)
Major:

(in Polish) studia podyplomowe nauczania języka polskiego jako obcego

Module learning aims:

(in Polish) - zaznajomienie słuchaczy z glottodydaktycznymi metodami i technikami kształcenia umiejętności mówienia.

- prezentacja materiałów dydaktycznych, służących rozwijaniu umiejętności mówienia uczących się języka polskiego jako obcego, z uwzględnieniem zróżnicowania pod względem posiadanej kompetencji językowej.

- wykształcenie umiejętności samodzielnego planowania i opracowywania przez lektora ćwiczeń w mówieniu dla uczących się języka polskiego jako obcego

Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences:

(in Polish) wiedza o języku (poziom szkoły średniej)

Information on where to find course materials:

(in Polish) biblioteki naukowe

Methods of teaching for learning outcomes achievement:

(in Polish) konwersatorium, praca indywidualna podczas zajęć, lektura indywidualna, dyskusja w grupie, praca zespołowa


Na podstawie tej samej historyjki obrazkowej opracować ćwiczenia w mówieniu dla różnych poziomów (A2, B1,B2); dokonać analizy leksykalnej i gramatycznej wersji łatwiejszej i trudniejszej.

Opracowanie ćwiczenia: odgrywanie ról według szczegółowej instrukcji, np. spotkanie rodzinne z okazji urodzin, wspólna kolacja, planowanie podróży (odgrywanie ról, przygotowanie argumentów, elementy dyskusji).

Student workload (ECTS credits):

(in Polish) suma godzin 30

ETCS 1

Full description: (in Polish)

czynniki wpływające na efektywność mówienia

wzajemne relacje między umiejętnością mówienia a umiejętnościami słuchania ze zrozumieniem, czytania i pisania; język mówiony a język pisany;

komunikacja werbalna i niewerbalna, relacje między kompetencją komunikacyjną a lingwistyczną;

Techniki nauczania mówienia: wizualne, audialne, słowne; rodzaje ćwiczeń, łączące mówienie z innymi sprawnościami; relacje : wypowiedź ustna – rozumienie ze słuchu, mówienie – pisanie; materiały do kształcenia umiejętności mówienia w języku polskim jako obcym;

techniki sprawdzania i kryteria oceniania umiejętności mówienia

Samodzielne opracowywanie ćwiczeń służących kształtowaniu mówienia w języku polskim jako obcym

Bibliography: (in Polish)

Autonomizacja w dydaktyce języków obcych. Doskonalenie się w komunikacji ustnej. Red. W. Wilczyńska, Poznań 2002

Birkenbihl V.F., 1997, Jak szybko i łatwo nauczyć się języka, Katowice.

Nowa generacja w glottodydaktyce polonistycznej, Red. W.T. Miodunka. Kraków 2009.

Pawlak M., 2006, Kompetencja strategiczna i strategie komunikacyjne na lekcjach języka obcego, JOWS, 4/2006.

Seretny A., Lipińska E., 2005, ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego (Nauczanie i rozwijanie sprawności językowych. Mówienie), Kraków, s. 163 – 184.

Wilczyńska W., Michońska-Stadnik A., 2010, Metodologia badań w glottodydaktyce. Wprowadzenie, AVALON, Kraków.

Żurek A., 2018, Strategie komunikacyjne osób dwujęzycznych, Kraków.

Podręczniki

D. Gałyga: Jak to łatwo powiedzieć…

E. Gałat, Ćwiczenia i gry doskonalące sprawność mówienia dla obcokrajowców poziom B i C

T. Pelc, Teraz polski. Gry i ćwiczenia komunikacyjne, Kraków 1997

K. Drwal – Straszakowa, W. Martyniuk, Powiedz to po polsku, Kraków 2006

Learning outcomes: (in Polish)

efektywnie wykorzystywać w toku nauczania języka polskiego jako obcego wiedzę na temat metod i technik służących kształtowaniu u uczących się umiejętności mówienia / porozumiewania się

odpowiednio, z uwzględnieniem potrzeb uczących się polskiego jako obcego, dobierać materiały dydaktyczne kształtujące umiejętność mówienia

przyswajać opracowania teoretyczne i podręcznikowe z zakresu kształtowania umiejętności mówienia (w języku polskim lub w wybranym przez słuchacza języku obcym)

samodzielnie opracowywać ćwiczenia służące kształtowaniu umiejętności mówienia w języku polskim

aktywnie uczestniczyć w analizowaniu i znajdowaniu rozwiązań problemów z zakresu kształtowania umiejętności mówienia w języku polskim jako obcym

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

aktywność w trakcie zajęć (udział w dyskusji i w pracy zespołowej);

wartość merytoryczna samodzielnie opracowanych projektów zawierających zestaw ćwiczeń do kształcenia umiejętności mówienia

Classes in period "Academic year 2020/2021, winter semester" (past)

Time span: 2020-10-01 - 2021-02-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
classes, 8 hours more information
Coordinators: Izabela Wieczorek
Group instructors: Izabela Wieczorek
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Graded credit
classes - Graded credit

Classes in period "Academic year 2021/2022, winter semestr" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-02-23
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
classes, 8 hours more information
Coordinators: Izabela Wieczorek
Group instructors: Izabela Wieczorek
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Graded credit
classes - Graded credit

Classes in period "Academic year 2022/2023, winter semester" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-02-26
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
classes, 8 hours more information
Coordinators: Izabela Wieczorek
Group instructors: Izabela Wieczorek
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Graded credit
classes - Graded credit

Classes in period "Academic year 2023/2024, winter semester" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-02-25
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
classes, 8 hours more information
Coordinators: Izabela Wieczorek
Group instructors: Izabela Wieczorek
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Graded credit
classes - Graded credit
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)