(in Polish) Kształcenie umiejętności mówienia
General data
Course ID: | 03-UM-11JPO |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Kształcenie umiejętności mówienia |
Organizational unit: | Faculty of Polish and Classical Philology |
Course groups: |
(in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
1.00
(depends on study program)
|
Language: | (unknown) |
Major: | (in Polish) studia podyplomowe nauczania języka polskiego jako obcego |
Module learning aims: | (in Polish) - zaznajomienie słuchaczy z glottodydaktycznymi metodami i technikami kształcenia umiejętności mówienia. - prezentacja materiałów dydaktycznych, służących rozwijaniu umiejętności mówienia uczących się języka polskiego jako obcego, z uwzględnieniem zróżnicowania pod względem posiadanej kompetencji językowej. - wykształcenie umiejętności samodzielnego planowania i opracowywania przez lektora ćwiczeń w mówieniu dla uczących się języka polskiego jako obcego |
Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences: | (in Polish) wiedza o języku (poziom szkoły średniej) |
Information on where to find course materials: | (in Polish) biblioteki naukowe |
Methods of teaching for learning outcomes achievement: | (in Polish) konwersatorium, praca indywidualna podczas zajęć, lektura indywidualna, dyskusja w grupie, praca zespołowa Na podstawie tej samej historyjki obrazkowej opracować ćwiczenia w mówieniu dla różnych poziomów (A2, B1,B2); dokonać analizy leksykalnej i gramatycznej wersji łatwiejszej i trudniejszej. Opracowanie ćwiczenia: odgrywanie ról według szczegółowej instrukcji, np. spotkanie rodzinne z okazji urodzin, wspólna kolacja, planowanie podróży (odgrywanie ról, przygotowanie argumentów, elementy dyskusji). |
Student workload (ECTS credits): | (in Polish) suma godzin 30 ETCS 1 |
Full description: |
(in Polish) czynniki wpływające na efektywność mówienia wzajemne relacje między umiejętnością mówienia a umiejętnościami słuchania ze zrozumieniem, czytania i pisania; język mówiony a język pisany; komunikacja werbalna i niewerbalna, relacje między kompetencją komunikacyjną a lingwistyczną; Techniki nauczania mówienia: wizualne, audialne, słowne; rodzaje ćwiczeń, łączące mówienie z innymi sprawnościami; relacje : wypowiedź ustna – rozumienie ze słuchu, mówienie – pisanie; materiały do kształcenia umiejętności mówienia w języku polskim jako obcym; techniki sprawdzania i kryteria oceniania umiejętności mówienia Samodzielne opracowywanie ćwiczeń służących kształtowaniu mówienia w języku polskim jako obcym |
Bibliography: |
(in Polish) Autonomizacja w dydaktyce języków obcych. Doskonalenie się w komunikacji ustnej. Red. W. Wilczyńska, Poznań 2002 Birkenbihl V.F., 1997, Jak szybko i łatwo nauczyć się języka, Katowice. Nowa generacja w glottodydaktyce polonistycznej, Red. W.T. Miodunka. Kraków 2009. Pawlak M., 2006, Kompetencja strategiczna i strategie komunikacyjne na lekcjach języka obcego, JOWS, 4/2006. Seretny A., Lipińska E., 2005, ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego (Nauczanie i rozwijanie sprawności językowych. Mówienie), Kraków, s. 163 – 184. Wilczyńska W., Michońska-Stadnik A., 2010, Metodologia badań w glottodydaktyce. Wprowadzenie, AVALON, Kraków. Żurek A., 2018, Strategie komunikacyjne osób dwujęzycznych, Kraków. Podręczniki D. Gałyga: Jak to łatwo powiedzieć… E. Gałat, Ćwiczenia i gry doskonalące sprawność mówienia dla obcokrajowców poziom B i C T. Pelc, Teraz polski. Gry i ćwiczenia komunikacyjne, Kraków 1997 K. Drwal – Straszakowa, W. Martyniuk, Powiedz to po polsku, Kraków 2006 |
Learning outcomes: |
(in Polish) efektywnie wykorzystywać w toku nauczania języka polskiego jako obcego wiedzę na temat metod i technik służących kształtowaniu u uczących się umiejętności mówienia / porozumiewania się odpowiednio, z uwzględnieniem potrzeb uczących się polskiego jako obcego, dobierać materiały dydaktyczne kształtujące umiejętność mówienia przyswajać opracowania teoretyczne i podręcznikowe z zakresu kształtowania umiejętności mówienia (w języku polskim lub w wybranym przez słuchacza języku obcym) samodzielnie opracowywać ćwiczenia służące kształtowaniu umiejętności mówienia w języku polskim aktywnie uczestniczyć w analizowaniu i znajdowaniu rozwiązań problemów z zakresu kształtowania umiejętności mówienia w języku polskim jako obcym |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) aktywność w trakcie zajęć (udział w dyskusji i w pracy zespołowej); wartość merytoryczna samodzielnie opracowanych projektów zawierających zestaw ćwiczeń do kształcenia umiejętności mówienia |
Classes in period "Academic year 2020/2021, winter semester" (past)
Time span: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
classes, 8 hours
|
|
Coordinators: | Izabela Wieczorek | |
Group instructors: | Izabela Wieczorek | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
classes - Graded credit |
Classes in period "Academic year 2021/2022, winter semestr" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
classes, 8 hours
|
|
Coordinators: | Izabela Wieczorek | |
Group instructors: | Izabela Wieczorek | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
classes - Graded credit |
Classes in period "Academic year 2022/2023, winter semester" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
classes, 8 hours
|
|
Coordinators: | Izabela Wieczorek | |
Group instructors: | Izabela Wieczorek | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
classes - Graded credit |
Classes in period "Academic year 2023/2024, winter semester" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
classes, 8 hours
|
|
Coordinators: | Izabela Wieczorek | |
Group instructors: | Izabela Wieczorek | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
classes - Graded credit |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.