Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Słowniki i poradniki

General data

Course ID: 03-S-PJ
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (0232) Literature and linguistics The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: (unknown)
Name in Polish: Słowniki i poradniki
Organizational unit: Faculty of Polish and Classical Philology
Course groups: (in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 1.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Module type:

compulsory

Major:

(in Polish) Prosty język w instytucjach publicznych

Module learning aims:

(in Polish) Celem zajęć jest zapoznanie studentów z konwencjami opisu stosowanymi w słownikach języka polskiego oraz prezentacja podstawowej współczesnej oferty leksykograficznej.

Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences:

(in Polish) Wiedza o języku polskim na poziomie ponadpodstawowym.

Methods of teaching for learning outcomes achievement:

(in Polish) Metoda warsztatowa.

Short description: (in Polish)

Zaprezentowanie podstawowych typów słowników językowych oraz zasad posługiwania się nimi.

Full description: (in Polish)

Treści kształcenia: konwencje opisu stosowane w słownikach języka polskiego, prezentacja podstawowej współczesnej oferty leksykograficznej (słowniki wydane w formie papierowej, offline i online: ogólne, poprawnej polszczyzny, ortograficzne i interpunkcyjne, synonimów i antonimów, wyrazów obcych, frazeologiczne, skrótów i skrótowców, odmiany wyrazów, wymowy, etymologiczne, onomastyczne, inne) i rekomendowanych przez Radę Języka Polskiego poradników językowych.

Bibliography: (in Polish)

Bańko M., Z pogranicza leksykografii i językoznawstwa. Studia o słowniku jednojęzycznym, Warszawa 2001.

Kwaśnicka-Janowicz A., Pałka P., Przewodnik po elektronicznych zasobach językowych dla polonistów (słowniki, kartoteki, korpusy, kompendia), Kraków 2017, https://tmjp.pl/images/pdf/przewodnik_po_elektronicznych_zasobach.pdf

Piotrowski T., Zrozumieć leksykografię, Warszawa 2001.

Żmigrodzki P., Wprowadzenie do leksykografii polskiej, wyd. III rozszerz., Katowice 2009.

Słowniki dawne i współczesne. Internetowy przewodnik edukacyjny, red. M. Bańko, M. Majdak, M. Czeszewski, http://www.leksykografia.uw.edu.pl

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza: student w pogłębiony sposób zna i rozumie podstawowe konwencje opisu stosowane w słownikach języka polskiego (papierowych, offline, online). Dysponuje wiedzą na temat współczesnej oferty leksykograficznej i rekomendowanych przez Radę Języka Polskiego poradników językowych. Ma wysoką świadomość faktu, że wymienione typy publikacji stanowią narzędzie wspomagające poprawne konstruowanie tekstów urzędowych.

Umiejętności: student potrafi korzystać z podstawowych słowników polszczyzny. W elementarny sposób charakteryzuje ich swoistość. Wskazuje przydatność tych publikacji oraz poradników językowych w pracy nad doskonaleniem tekstu. Potrafi poszukiwać rozwiązania problemów językowych w opracowaniach leksykograficznych i poradnikach.

Kompetencje społeczne: student jest gotów do utrwalania w środowisku instytucji przekonania o przydatności słowników językowych i poradników w pracy urzędnika. Wyraża gotowość do aktualizowania informacji na temat współczesnej oferty leksykograficznej i z zakresu poradnictwa językowego.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Skala ocen:

5,0 – aktywne uczestnictwo w zajęciach, uzyskanie z testu zaliczeniowego minimum 85% punktów,

4,5 – aktywne uczestnictwo w zajęciach, uzyskanie z testu zaliczeniowego 80% punktów,

4,0 - dość aktywne uczestnictwo w zajęciach, uzyskanie z testu zaliczeniowego 75% punktów,

3,5 – zadowalająca aktywność na zajęciach, uzyskanie z testu zaliczeniowego 70% punktów,

3,0 - wystarczająca aktywność na zajęć, uzyskanie z testu zaliczeniowego 60% punktów,

2,0 – bardzo niska aktywność na zajęciach, niezaliczony test zaliczeniowy (uzyskanie poniżej 60% punktów).

Kryteria oceniania:

– aktywność na zajęciach

– wynik testu zaliczeniowego.

Classes in period "Academic year 2022/2023, winter semester" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-02-26
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
laboratory, 6 hours more information
Coordinators: Jarosław Liberek, Przemysław Wiatrowski
Group instructors: Przemysław Wiatrowski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Graded credit
laboratory - Graded credit

Classes in period "Academic year 2023/2024, winter semester" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-02-25
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
laboratory, 6 hours more information
Coordinators: Jarosław Liberek, Przemysław Wiatrowski
Group instructors: Przemysław Wiatrowski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Graded credit
laboratory - Graded credit
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)