(in Polish) Kształcenie umiejętności rozumienia tekstu pisanego
General data
Course ID: | 03-RTP-11JPO |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Kształcenie umiejętności rozumienia tekstu pisanego |
Organizational unit: | Faculty of Polish and Classical Philology |
Course groups: |
(in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
1.00
(depends on study program)
|
Language: | Polish |
Major: | (in Polish) studia podyplomowe nauczania języka polskiego jako obcego |
Module learning aims: | (in Polish) - zaznajomienie słuchaczy z glottodydaktycznymi metodami i technikami kształcenia umiejętności rozumienia tekstu pisanego; - zaznajomienie słuchaczy z materiałami dydaktycznymi ze szczególnym uwzględnieniem różnego rodzaju tekstów autentycznych, zwłaszcza w nauczaniu języka polskiego jako obcego na poziomie początkującym i średnio zaawansowanym; - wykształcenie umiejętności samodzielnego projektowania przez lektora ćwiczeń na rozumienie tekstu pisanego |
Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences: | (in Polish) wiedza o języku i literaturze (poziom szkoły średniej) |
Information on where to find course materials: | (in Polish) biblioteki naukowe |
Methods of teaching for learning outcomes achievement: | (in Polish) wykład, lektura indywidualna, dyskusja w grupie, dyskusja w grupie praca indywidualna poza godzinami kontaktowymi praca zespołowa w trakcie zajęć |
Student workload (ECTS credits): | (in Polish) suma godzin 30 ETCS 1 |
Full description: |
(in Polish) czynniki wpływające na efektywność czytania wzajemne relacje między umiejętnością czytania a umiejętnościami mówienia, słuchania i pisania teksty autentyczne i teksty „preparowane”, elementy towarzyszące tekstowi (kwestia ogólnej nabywanej kompetencji językowej uczącego się polszczyzny) techniki nauczania rozumienia tekstu pisanego; rozumienie globalne (kursoryczne), selektywne (poszukujące), szczegółowe (intensywne); techniki, typy zadań i ćwiczeń w fazie poprzedzającej czytanie, w fazie czytania i następujące po nim; materiały do kształcenia umiejętności rozumienia tekstu pisanego techniki sprawdzania stopnia opanowania umiejętności rozumienia tekstu pisanego samodzielne projektowanie ćwiczeń służących kształtowaniu umiejętności rozumienia polskiego tekstu pisanego |
Bibliography: |
(in Polish) A. Seretny, E. Lipińska, ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego. Kraków 2005 (rozdział: Nauczanie i rozwijanie sprawności językowych. Nauczanie czytania, s. 185-226). A. Majkiewicz, Różne odmiany tekstów na lekcji języka polskiego jako obcego, czyli o potrzebie zachowania autentyczności językowej. W: Inne optyki. Nowe programy, nowe metody, nowe technologie w nauczaniu kultury polskiej i języka polskiego jako obcego. Red. R. Cudak, J. Tambor. Katowice 2001, s. 125-135. W. Martyniuk, „Jak dziadek poznał babcię”, czyli o nowym podejściu do pracy z tekstem w nauczaniu języka polskiego jako obcego. W: Inne optyki. Nowe programy, nowe metody, nowe technologie w nauczaniu kultury polskiej i języka polskiego jako obcego. Red. R. Cudak, J. Tambor. Katowice 2001, s. 46-54. |
Learning outcomes: |
(in Polish) słuchacz potrafi: efektywnie wykorzystywać w toku nauczania języka polskiego jako obcego wiedzę na temat metod i technik służących kształtowaniu u uczących się umiejętności rozumienia tekstu pisanego właściwie, z uwzględnieniem potrzeb uczących się polskiego jako obcego, dobierać materiały dydaktyczne służące kształtowaniu umiejętności rozumienia tekstu pisanego czytać ze zrozumieniem opracowania teoretyczne i podręcznikowe z zakresu kształtowania umiejętności rozumienia tekstu pisanego w języku polskim (i/lub w preferowanym przez słuchacza języku obcym) samodzielnie zaprojektować szereg ćwiczeń służących kształtowaniu umiejętności rozumienia polskiego tekstu pisanego czynnie uczestniczyć w zespołowym rozwiązywaniu problemów z zakresu kształtowania umiejętności rozumienia polskiego tekstu pisanego |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) aktywność w trakcie zajęć (udział w dyskusji i w pracy zespołowej); wartość merytoryczna samodzielnie przygotowanych projektów obejmujących zestaw ćwiczeń do kształcenia umiejętności rozumienia tekstu pisanego |
Classes in period "Academic year 2020/2021, winter semester" (past)
Time span: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
classes, 8 hours
|
|
Coordinators: | Izabela Wieczorek | |
Group instructors: | Patrycja Krasowska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
classes - Graded credit |
Classes in period "Academic year 2021/2022, winter semestr" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
classes, 8 hours
|
|
Coordinators: | Izabela Wieczorek | |
Group instructors: | Patrycja Krasowska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
classes - Graded credit |
Classes in period "Academic year 2022/2023, winter semester" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
classes, 8 hours
|
|
Coordinators: | Izabela Wieczorek | |
Group instructors: | Patrycja Krasowska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
classes - Graded credit |
Classes in period "Academic year 2023/2024, winter semester" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
classes, 8 hours
|
|
Coordinators: | Izabela Wieczorek | |
Group instructors: | Patrycja Krasowska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
classes - Graded credit |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.