Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Planowanie toku dydaktycznego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 03-PT-12JPO
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Planowanie toku dydaktycznego
Jednostka: Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Kierunek studiów:

studia podyplomowe nauczania języka polskiego jako obcego

Cele kształcenia:

- przybliżenie słuchaczom umiejętności konstruowania programu nauczania w odniesieniu do różnorodnych czynników (rodzaj kursu, poziom nauczania itp.) oraz kryteriów doboru materiału, technik i form pracy;

- zaznajomienie słuchaczy z wybranymi teoretycznymi i praktycznymi aspektami metodyki planowania toku dydaktycznego w zakresie nauczania języka polskiego jako obcego;

- wypracowanie u słuchaczy umiejętności określania celów nauczania, a także materiału nauczania, procesu dydaktycznego oraz ewaluacji programu;

- kształtowanie umiejętności tworzenia konspektu lekcji języka polskiego jako obcego

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

- wiedza z zakresu zajęć wynikających z programu PSNJPjO, poprzedzających zajęcia z PTD, w tym szczególnie: Metodyka nauczania języka polskiego jako obcego oraz warsztaty Gramatyka funkcjonalna w nauczaniu języka polskiego jako obcego;

- umiejętność samodzielnej pracy z tekstem naukowym;

- umiejętność krytycznej analizy dostępnych materiałów z zakresu dydaktyki jpjo.

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

biblioteka naukowa

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

lektura indywidualna, dyskusja w grupie, praca w grupie, praca indywidualna

praca indywidualna poza godzinami kontaktowymi

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

suma godzin: 32

ETCS: 1

Pełny opis:

wybór metod pracy przy planowaniu wynikowym i metodycznym

forma i kolejność czynności uczących się polskiego jako obcego, którzy mają osiągnąć określone cele oraz ewaluacja wiedzy i umiejętności przez nich nabytych

spójność celów i treści nauczania oraz technik i form pracy

podejście komunikacyjne a podejście zadaniowe

trudności w procesie planowania

samodzielne tworzenie konspektu lekcji języka polskiego jako obcego

Literatura:

A. Seretny, E. Lipińska, ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego. Kraków 2005.

I. Janowska, Planowanie lekcji języka obcego. Kraków 2010.

I. Janowska, Podejście zadaniowe do nauczania i uczenia się języków obcych. Kraków 2011. (Zwłaszcza s. 171-388).

I. Janowska, Przygotowanie kursu językowego – programy nauczania. W: Z zagadnień dydaktyki języka polskiego jako obcego. Red. E.

Lipińska, A. Seretny. Kraków 2006, s. 155-177.

D. Pukas-Palimąka, Planowanie zajęć z języka polskiego jako obcego – konspekt lekcji. W: Z zagadnień dydaktyki języka polskiego jako obcego. Red. E. Lipińska, A. Seretny. Kraków 2006, s. 189-202.

Efekty uczenia się:

słuchacz potrafi:

efektywnie wykorzystywać w nauczaniu języka polskiego jako obcego wiedzę na temat konstruowania programu nauczania

właściwie, z uwzględnieniem potrzeb uczących się polskiego jako obcego, dobierać metody i materiały dydaktyczne oraz techniki i formy pracy

czytać ze zrozumieniem opracowania teoretyczne i podręcznikowe z zakresu metodyki planowania toku dydaktycznego w języku polskim (i/lub w preferowanym przez słuchacza języku obcym)

samodzielnie tworzyć konspekt lekcji języka polskiego jako obcego

czynnie uczestniczyć w zespołowym rozwiązywaniu problemów z zakresu określania celów nauczania, materiałów nauczania, procesu dydaktycznego oraz ewaluacji programu

Metody i kryteria oceniania:

obecność i aktywność na zajęciach (udział w dyskusji i w pracy zespołowej);

przygotowanie teoretyczne z zakresu metodyki planowania toku dydaktycznego oraz znajomość właściwej dla przedmiotu terminologii;

wartość merytoryczna samodzielnie przygotowanego konspektu oraz zaproponowanych do niego zadań

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 8 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Izabela Wieczorek
Prowadzący grup: Małgorzata Zduniak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 8 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Izabela Wieczorek
Prowadzący grup: Małgorzata Zduniak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)