Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

Psychological and Pedagogical Practice - Teaching Specialisation

General data

Course ID: 03-PRA-ZU
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Psychological and Pedagogical Practice - Teaching Specialisation
Name in Polish: Praktyka psychologiczno-pedagogiczna - spec. nauczycielska
Organizational unit: Institute of Polish Philology
Course groups: (in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 1.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Module type:

compulsory

Major:

(in Polish) filologia polska

Cycle of studies:

2nd cycle

Module learning aims:

(in Polish) Cele modułu kształcenia:

Zapoznanie studentów ze specyfiką pracy szkoły podstawowej w obszarze organizacji pracy szkoły, po-mocy psychologiczno-pedagogicznej, pracy wychowawcy klasy, pracy wychowawczej nauczyciela przedmiotowego, realizacji zasad edukacji włączającej w szkole podstawowej.

Year of studies (where relevant):

Year 1

Methods of teaching for learning outcomes achievement:

(in Polish) Dyskusja, metoda analizy przypadków, uczenie problemowe (problem-based learning), pokaz i obserwacja, metody aktywizujące, praca w grupach.

Student workload (ECTS credits):

(in Polish) 1

Full description: (in Polish)

Treści programowe dla przedmiotu:

1. Specyfika pracy w obszarze organizacji pracy szkoły ponadpodstawowej:

- zadania charakterystyczne dla placówki danego typu,

- środowisko działania szkoły (struktura organizacyjna oraz zadania i rola poszczególnych podmiotów procesu kształcenia, w tym dyrektora szkoły, pedagoga/psychologa szkolnego, rady pedagogicznej, wychowawczy),

- organizacja pracy szkoły ponadpodstawowej: kultura organizacyjna szkoły (procedury; dokumentacja i obieg dokumentów; rodzaje dokumentów, np: statut szkoły, plan pracy szkoły, program wychowawczo-profilaktyczny),

- bezpieczeństwo uczniów w szkole i poza nią,

- rola i zadania działających w szkole społecznych organów.

2. Specyfika w obszarze pomocy psychologiczno-pedagogicznej:

- zadania psychologa i pedagoga i ich realizacja,

- współpraca pedagoga i psychologa z nauczycielami,

- specyfika trudności wychowawczych w szkole ponadpodstawowej.

3. Specyfika pracy nauczyciela i wychowawcy klasy w szkole ponadpodstawowej:

- obowiązki wychowawcy klasy (warsztat pacy nauczyciela-wychowawcy, dokumentacja pracy z wychowawczej, sprawozdania, analizy wynikowe itp.),

- praca wychowawcza nauczyciela przedmiotowego,

- realizacja zasad edukacji włączającej w szkole ponadpodstawowej,

- pozalekcyjna oferta szkoły ponadpostawowej (zajęcia opiekuńczo-wychowawcze, koła zainteresowań, przerwa, organizacja wycieczek szkolnych i wyjść klasowych).

Bibliography: (in Polish)

Dokumenty dotyczące organizacji szkoły i realizacji zadań szkoły ponadpodstawowej.

Learning outcomes: (in Polish)

Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:

- ma wiedzę dotyczącą organizacji, struktury i funkcjonowania szkoły ponadpodstawowej,

- zna i rozumie organizację, statut i plan pracy szkoły ponadpodstawowej, program wychowawczo-profilaktyczny oraz program realizacji doradztwa zawodowego,

- zna i rozumie zadania i obowiązki nauczyciela w szkole ponadpodstawowej (także w zakresie zapewniania uczniom bezpieczeństwa),

- potrafi wyciągać wnioski z obserwacji pracy wychowawcy klasy, jego interakcji z uczniami oraz sposobu, w jaki planuje i przeprowadza zajęcia wychowawcze w szkole ponadpodstawowej,

- potrafi wyciągać wnioski z obserwacji sposobu integracji działań opiekuńczo-wychowawczych i dydaktycznych przez nauczycieli przedmiotów w szkole ponadpodstawowej,

- potrafi wyciągać wnioski, w miarę możliwości, z bezpośredniej obserwacji pracy rady pedagogicznej i zespołu wychowawców klas w szkole ponadpodstawowej,

- potrafi wyciągać wnioski z bezpośredniej obserwacji pozalekcyjnych działań opiekuńczo-wychowawczych nauczycieli w szkole ponadpodstawowej, w tym podczas dyżurów na przerwach międzylekcyjnych i zorganizowanych wyjść grup uczniowskich,

- potrafi zaplanować i przeprowadzić zajęcia wychowawcze w szkole ponadpodstawowej pod nadzorem opiekuna praktyk zawodowych,

- potrafi analizować, przy pomocy opiekuna praktyk zawodowych oraz nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia w zakresie przygotowania psychologiczno-pedagogicznego, sytuacje i zdarzenia pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk w szkole ponadpodstawowej,

- jest gotów do skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych i z nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Skala ocen:

bardzo dobry (bdb; 5,0)

dobry plus (+db; 4,5)

dobry (db; 4,0)

dostateczny plus (+dst; 3,5)

dostateczny (dst; 3,0)

niedostateczny (ndst; 2,0)

Kryteria oceniania:

- udział w praktykach,

- przygotowanie Raportów spełniających kryteria oceny określone przez prowadzącego,

- zaliczenie portfolio (złożone z zadań realizowanych w trakcie praktyki).

Classes in period "Academic year 2020/2021" (past)

Time span: 2020-10-01 - 2021-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
practical work, 15 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: (unknown)
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Graded credit

Classes in period "Academic year 2021/2022" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
practical work, 15 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: Joanna Matejczuk
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Graded credit

Classes in period "Academic year 2022/2023" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
practical work, 15 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: Agnieszka Wiatrowska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Graded credit

Classes in period "Academic year 2023/2024" (in progress)

Time span: 2023-10-01 - 2024-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
practical work, 15 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: Agnieszka Wiatrowska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Graded credit
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)