(in Polish) Psychologiczne, pedagogiczne i neurobiologiczne uwarunkowania uczenia się i nauczania języków obcych
General data
Course ID: | 03-PPN-11JPO |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Psychologiczne, pedagogiczne i neurobiologiczne uwarunkowania uczenia się i nauczania języków obcych |
Organizational unit: | Faculty of Polish and Classical Philology |
Course groups: |
(in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
1.00
(depends on study program)
|
Language: | Polish |
Major: | (in Polish) studia podyplomowe nauczania języka polskiego jako obcego |
Module learning aims: | (in Polish) przekazanie uczestnikom kursu wiedzy o podstawowych mechanizmach neuro- i psycholingwistycznych uczestniczących w procesie akwizycji, nauki i używania języka obcego oraz umiejętności posługiwania się tą wiedzą w przygotowaniu i krytycznej analizie procesu glottodydaktycznego, jak i w analizie zachowań językowych w języku obcym. Uczestnicy kursu zdobędą wiedzę ogólną, dotyczącą związków neuro- i psycholingwistyki z glottodydaktyką, niektórych związków języka z kulturą, jak i bardziej szczegółową wiedzę o neuro- i psycholingwistycznych podstawach funkcjonowania podstawowych podsystemów języka (system pojeć i leksykon umysłowy, system fonetyczno-fonologiczny, przetwarzanie na poziomie składniowym) oraz kluczowych cechach procesów nabywania pierwszego języka oraz nabywania lub uczenia się kolejnych języków. Interaktywny charakter kursu oraz rodzaj zadań przewidzianych dla uczestników pozwoli im zoperacjonalizować zdobytą wiedzę i nauczyć się stosowania jej w praktyce glottodydaktycznej. |
Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences: | (in Polish) wiedza o języku (poziom szkoły średniej) |
Information on where to find course materials: | (in Polish) biblioteki naukowe |
Methods of teaching for learning outcomes achievement: | (in Polish) wykład konwersatoryjny, lektura indywidualna, realizacja projektu badawczego, praca zespołowa |
Student workload (ECTS credits): | (in Polish) suma godzin: 30 ETCS: 1 |
Full description: |
(in Polish) Obszar zainteresowań neuro- i psycholingwistyki i jej związki oraz znaczenie dla praktyki glottodydaktycznej. Proces nabywania pierwszego języka. Umowne etapy i ich chronologia. Rozwój językowy a rozwój poznawczy, intelektualny i społeczny. Wybrane zjawiska związane z nauką i nabywaniem języka obcego (dane dostarczone a dane przetworzone, transfer, fosylizacja, atrycja). Główne podejścia teoretyczne do nabywania/uczenia się języka obcego: behawioryzm, natywizm, kognitywizm, koneksjonizm, interakcjonizm, konstruktywizm. Wielojęzyczność. Zasięg i znaczenie. Procesy submersji i imersji. Odmiany wielojęzyczności. Psycholingwistyczne aspekty wychowania dziecka wielojęzycznego. Psychologiczna charakterystyka osoby uczącej się języka obcego. Funkcjonowanie pamięci i uwagi. Kompetentny uczeń. Wykonanie zespołowej analizy i interpretacji wybranego zjawiska językowego na podstawie wiedzy zdobytej na zajęciach. Badanie może dotyczyć wypowiedzi monologowych lub sytuacji komunikacyjnych związanych z posługiwaniem się językiem obcym. Zespołowe przygotowanie prezentacji teoretycznej lub prezentacji wyników badania eksperymentalnego dotyczącego neuro- i psycholingwistycznych aspektów nabywania, nauki oraz komunikacji w języku obcym. |
Bibliography: |
(in Polish) Brown, H.D. 2007. Principles of Language Learning and Teaching, 5thEdition. White Plains, NY: Pearson Education. Dąbrowska, E., Kubiński, W. (red.) 2003. Akwizycja języka w świetle językoznawstwa kognitywnego. Warszawa: Universitas. Gleason, J. B., Ratner, N. B. 2005. Psycholingwistyka. Gdańsk: GWP. Kurcz, I., Okuniewska, H. (red.) 2011. Język jako przedmiot badań psycholingwistycznych. Psycholingwistyka ogólna i neurolingwistyka. Warszawa: SWPS Academica. Lenneberg, E. H. 1980. Biologiczne aspekty języka [w:] Stanosz, B. (red.) Język w świetle nauki, Warszawa: Czytelnik. Lewicka, G. 2007. Glottodydaktyczne aspekty akwizycji języka drugiego a konstruktywistyczna teoria uczenia się. ATUT. Piaget, J. 2005. Mowa i myślenie dziecka. Warszawa: PWN. Studenska, A. 2005. Strategie uczenia się a opanowanie języka niemacierzystego. WA Żak. Sujecka-Zając, J. 2016. Kompetentny uczeń na lekcji języka obcego. Wyzwania dla glottodydaktyki mediacyjnej. Warszawa: UW. |
Learning outcomes: |
(in Polish) słuchacz rozumie i potrafi opisać przebieg nabywania pierwszego języka, wskazać jego umowne stadia, opisać i wskazać na podstawowe podobieństwa i różnice między nabywaniem a nauką języka oraz nabywaniem języka pierwszego i uczeniem się lub nabywaniem kolejnych. Potrafi wyjaśnić zróżnicowanie podejść do definiowania wielojęzyczności, wskazać jej podstawowe odmiany i określić, w jakich warunkach mogą się rozwinąć. Zna sposoby świadomego sterowania rozwojem dwujęzyczności, rozumie wynikające z niej potencjalne korzyści i zagrożenia. Zna i potrafi przedstawić wybrane psycholingwistyczne opisy lub modele funkcjonowania poszczególnych podsystemów języka (dostępu leksykalnego, przetwarzania składniowego oraz fonetyczno-fonologicznego) dla języka rodzimego i oraz wskazać na różnice lub cechy szczególne w przypadku języka obcego. Rozumie i potrafi opisać uwarunkowania związane z wpływami poszczególnych podsystemów języka rodzimego (pierwszego) na naukę lub nabywania języka obcego. Potrafi dokonać analizy w przypadku danego języka rodzimego i docelowego i przełożyć ją na praktyczne wskazania dla procesu glottodydaktycznego. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) - wiedza merytoryczna w zakresie procesów przetwarzania językowego u człowieka w kontekście nabywania pierwszego języka oraz nabywania i uczenia się języka obcego; wiedza o specyficznych zjawiskach neuro- i psycholingwistycznych związanych z opanowywaniem języka obcego i posługiwaniem się nim; podstawowa orientacja w głównych teoretycznych podejściach do nabywania i uczenia się języka obcego, - wartość merytoryczna zrealizowanego projektu o charakterze teoretycznym lub obserwacyjnym oraz projektu eksperymentalnego – jako wykładniki umiejętności zoperacjonalizowania wiedzy i posłużenia się nią w praktyce badawczej i dydaktycznej; jakość prezentacji wyników zrealizowanego projektu. |
Classes in period "Academic year 2020/2021, winter semester" (past)
Time span: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
lecture, 8 hours
|
|
Coordinators: | Izabela Wieczorek | |
Group instructors: | Przemysław Gębal | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
lecture - Graded credit |
Classes in period "Academic year 2021/2022, winter semestr" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
lecture, 8 hours
|
|
Coordinators: | Izabela Wieczorek | |
Group instructors: | Przemysław Gębal | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
lecture - Graded credit |
Classes in period "Academic year 2022/2023, winter semester" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
lecture, 8 hours
|
|
Coordinators: | Izabela Wieczorek | |
Group instructors: | Przemysław Gębal | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
lecture - Graded credit |
Classes in period "Academic year 2023/2024, winter semester" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
lecture, 8 hours
|
|
Coordinators: | Izabela Wieczorek | |
Group instructors: | Przemysław Gębal | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
lecture - Graded credit |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.