Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Morfonologia w glottodydaktyce: polszczyzna z perspektywy dzieci i dorosłych

General data

Course ID: 03-MWG-12JPO
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Morfonologia w glottodydaktyce: polszczyzna z perspektywy dzieci i dorosłych
Organizational unit: Faculty of Polish and Classical Philology
Course groups: (in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 1.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Major:

(in Polish) studia podyplomowe nauczania języka polskiego jako obcego

Module learning aims:

(in Polish) - zaznajomienie słuchaczy z glottodydaktycznymi metodami oraz technikami kształcenia umiejętności wymowy i intonacji polskiej;

- zaznajomienie słuchaczy z materiałami dydaktycznymi służącymi kształceniu u uczących się języka polskiego jako obcego wymowy i intonacji;

- wykształcenie umiejętności samodzielnego projektowania przez lektora ćwiczeń na kształcenie wymowy i intonacji polskiej

Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences:

(in Polish) wiedza o języku (poziom szkoły średniej)

Methods of teaching for learning outcomes achievement:

(in Polish) wykład, lektura indywidualna, dyskusja w grupie

praca indywidualna poza godzinami kontaktowymi

praca zespołowa praca zespołowa w trakcie zajęć

Student workload (ECTS credits):

(in Polish) suma godzin: 62

ETCS: 2

Full description: (in Polish)

fonetyka polska, fonetyka artykulacyjna, miejsca trudne w artykulacji polskich spółgłosek i samogłosek, wymowa geminat, ubezdźwięcznienia, akcent, intonacja

czynniki wpływające na efektywność wymowy i intonacji

wzajemne relacje między umiejętnością wymawiania a umiejętnościami słuchania, czytania i pisania

techniki nauczania wymowy i intonacji; typy zadań i ćwiczeń kształcących wymowę i intonację, materiały do kształcenia umiejętności wymawiania i intonacji

techniki sprawdzania stopnia opanowania umiejętności wymawiania i intonacji

samodzielne projektowanie ćwiczeń służących kształceniu umiejętności wymawiania i intonacji

Bibliography: (in Polish)

A. Seretny, E. Lipińska, ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego. Kraków 2005 (rozdział: Nauczanie wymowy i intonacji, s. 23-43).

G. Balkowska, Nauczanie wymowy polskiej w grupie wielojęzycznej. W: Wrocławska dyskusja nad językiem polskim jako obcym. Kraków 2007, s. 247-254.

G. Hentschel, Język polski w obcych ustach, uszach i umysłach. Esej na temat fonetyczno-fonologicznych przyczyn leksykalnych, kategorialnych i konstrukcyjnych uników w uczeniu się języka obcego. W: Język polski w świecie. Red. W. Miodunka. Warszawa-Kraków 1990, s. 71-104.

J. Perlin, Kategorie interferencji fonemicznych. „Biuletyn PTJ”, LI, 1995, s. 75-86.

Learning outcomes: (in Polish)

słuchacz potrafi:

efektywnie wykorzystywać w toku nauczania języka polskiego jako obcego wiedzę na temat metod i technik służących kształceniu u uczących się umiejętności wymowy i intonacji

właściwie, z uwzględnieniem potrzeb uczących się języka polskiego jako obcego, dobierać materiały dydaktyczne służące kształceniu umiejętności wymowy i intonacji

czytać ze zrozumieniem (w języku polskim i/lub w preferowanym przez słuchacza języku obcym) opracowania teoretyczne i podręcznikowe z zakresu kształcenia umiejętności wymowy i intonacji

samodzielnie zaprojektować szereg ćwiczeń służących kształceniu umiejętności wymowy i intonacji

czynnie uczestniczyć w zespołowym rozwiązywaniu problemów z zakresu kształcenia umiejętności wymowy i intonacji

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

aktywność w trakcie zajęć (udział w dyskusji i w pracy zespołowej);

wartość merytoryczna samodzielnie przygotowanych projektów obejmujących zestaw ćwiczeń do kształcenia umiejętności wymawiania i intonacji

Classes in period "Academic year 2020/2021, summer semester" (past)

Time span: 2021-03-01 - 2021-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
lecture, 10 hours more information
Coordinators: Izabela Wieczorek
Group instructors: Monika Valkova-Maciejewska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Graded credit
lecture - Graded credit

Classes in period "Academic year 2021/2022, summer semester" (past)

Time span: 2022-02-24 - 2022-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
lecture, 10 hours more information
Coordinators: Izabela Wieczorek
Group instructors: Monika Valkova-Maciejewska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Graded credit
lecture - Graded credit
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)