Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Metody testowania i sprawdzania umiejętności

General data

Course ID: 03-MT-12JPO
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Metody testowania i sprawdzania umiejętności
Organizational unit: Faculty of Polish and Classical Philology
Course groups: (in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 1.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Major:

(in Polish) studia podyplomowe nauczania języka polskiego jako obcego

Module learning aims:

(in Polish) - zapoznanie słuchaczy z kryteriami poprawności testu oraz z rodzajami testów,

- zaznajomienie słuchaczy z przykładami zadań testowych funkcjonującymi w systemie

polskiej certyfikacji,

- wykształcenie umiejętności doboru testów na potrzeby uczących się

Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences:

(in Polish) wiedza z zakresu zajęć poprzedzających wynikających z programu studiów

Information on where to find course materials:

(in Polish) biblioteki naukowe

strona internetowa Biura Uznawalności Wykształcenia i Wymiany Międzynarodowej: http://certyfikatpolski.pl/

strona Stowarzyszenia "Bristol" Polskich i Zagranicznych Nauczycieli Kultury Polskiej i Języka Polskiego jako Obcego: http://www.bristol.us.edu.pl/



Methods of teaching for learning outcomes achievement:

(in Polish) wykład, lektura indywidualna, dyskusja w grupie

praca zespołowa

Student workload (ECTS credits):

(in Polish) suma godzin 34

ETCS 1

Full description: (in Polish)

ujednolicenie nazewnictwa poziomów zaawansowania zgodnie z zaleceniami Rady Europy, wyodrębnienie w polskim systemie trzech poziomów zaawansowania B1, B2, C2

opis ogólnej kompetencji językowej, a także wykaz wymagań szczegółowych (oparty na zaleceniach Rady Europy) dla aktualnych poziomów zaawansowania (B1, B2, C2) oraz sprawności, którymi są: rozumienie ze słuchu, poprawność gramatyczna, rozumienie tekstów pisanych, pisanie i mówienie,

wykaz funkcji i pojęć językowych, wykaz tematyczny oraz wykaz zagadnień gramatycznych i składniowych dla poziomów językowych B1, B2, C2

klasyfikacja testów, kryteria poprawności testu, ewaluacja testu, typy i rodzaje zadań testowych

przykłady zadań testowych w testowaniu języka polskiego jako obcego, dobór materiałów dydaktycznych służących kształtowaniu umiejętności zdających

zalecenie dotyczące doboru testów, wskazówki praktyczne

projektowanie własnych materiałów dydaktycznych

Bibliography: (in Polish)

Achtelik A., Hajduk-Gawron W., Madeja A., Świątek M., Bądź na B1. Zbiór zadań z języka polskiego oraz przykładowe testy certyfikatowe dla poziomu B1, Kraków 2012,

Martyniuk W., Europejski system opisu kształcenia językowego a nauczanie języka polskiego jako obcego, w: Z zagadnień dydaktyki języka polskiego jako obcego, pod red. E. Lipińskiej, A. Seretny, Kraków 2006.

Programy nauczania języka polskiego jako obcego opracowane przez komisję ekspertów Ministerstwa Edukacji Narodowej, red. W. Miodunka, Kraków, wyd. I, 1992, wyd. II, 1993.

Przewodnik dla autorów zadań do testów językowych, tłum. i adapt. M. Gaszyńska-Magiera i A. Seretny, Universitas, Kraków 2004.

Przykładowe testy dla poziomu podstawowego, średniego ogólnego i zaawansowanego, Państwowa Komisja Poświadczania Znajomości Języka Polskiego Jako Obcego, MENiS, Warszawa 2003.

Seretny A., Certyfikacja znajomości języka polskiego jako obcego – polskie testy biegłości, w: Z zagadnień dydaktyki języka polskiego jako obcego, pod red. E. Lipińskiej, A. Seretny, Kraków 2006.

Seretny A., Lipińska E., ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego. Kraków 2005 (rozdział: Certyfikatowe egzaminy z języka polskiego jako obcego, s. 299-301).

Standardy wymagań egzaminacyjnych, Państwowa Komisja Poświadczania Znajomości Języka Polskiego Jako Obcego, MENiS, Warszawa 2003.

Learning outcomes: (in Polish)

słuchacz posiada umiejętność czytania ze zrozumieniem opracowań teoretycznych i podręcznikowych, rozumie przydatność Europejskiego systemu opisu kształcenia językowego w tworzeniu testów, zna podstawowe publikacje wydane staraniem Państwowej Komisji Poświadczania Znajomości Języka Polskiego jako Obcego

zna i efektywnie wykorzystuje terminologię w toku nauczania języka polskiego jako obcego, umie zdefiniować test, określić techniki testowania, wskazać rodzaje testów i kryteria poprawności testu, umie określić, czym są testy biegłości

korzysta z opisów kompetencji szczegółowych dla poszczególnych sprawności,

umie znaleźć i krytycznie ocenić dostępne materiały (zbiory zadań, testy przykładowe), uwzględniając potrzeby uczących się

umie w oparciu o własną wiedzę i dostępną literaturę tworzyć oryginalne materiały do oceny określonych aspektów biegłości językowej z uwzględnieniem potrzeb uczących się

zna genezę polskiego systemu certyfikacji i rozumie rolę Państwowej Komisji Poświadczania Znajomości Języka Polskiego jako Obcego w tworzeniu tego systemu

zna i rozumie cele egzaminów państwowych oraz ich budowę, potrafi znaleźć ogólne informacje dla zdających

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

– obecność i aktywność w trakcie zajęć (udział w dyskusji i w pracy zespołowej);

– poprawność zadań domowych,

– poziom pracy zaliczeniowej

Classes in period "Academic year 2020/2021, summer semester" (past)

Time span: 2021-03-01 - 2021-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
classes, 8 hours more information
Coordinators: Izabela Wieczorek
Group instructors: Izabela Wieczorek
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Graded credit
classes - Graded credit

Classes in period "Academic year 2021/2022, summer semester" (past)

Time span: 2022-02-24 - 2022-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
classes, 8 hours more information
Coordinators: Izabela Wieczorek
Group instructors: Izabela Wieczorek
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Graded credit
classes - Graded credit

Classes in period "Academic year 2022/2023, summer semester" (past)

Time span: 2023-02-27 - 2023-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
classes, 8 hours more information
Coordinators: Izabela Wieczorek
Group instructors: Izabela Wieczorek
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Graded credit
classes - Graded credit

Classes in period "Academic year 2023/2024, summer semester" (in progress)

Time span: 2024-02-26 - 2024-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
classes, 8 hours more information
Coordinators: Izabela Wieczorek
Group instructors: Izabela Wieczorek
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Graded credit
classes - Graded credit
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)