Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Metodyka nauczania języka polskiego jako obcego

General data

Course ID: 03-MNP-11JPO
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Metodyka nauczania języka polskiego jako obcego
Organizational unit: Faculty of Polish and Classical Philology
Course groups: (in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 3.00 OR 4.00 (differs over time) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Major:

(in Polish) studia podyplomowe nauczania języka polskiego jako obcego

Module learning aims:

(in Polish) - zaznajomienie słuchaczy ze Standardami wymagań egzaminacyjnych MEN, opisem kształcenia językowego Rady Europy (ESOKJ) oraz programami nauczania języka polskiego jako obcego;

- zaznajomienie słuchaczy z podejściami, metodami oraz technikami nauczania języków obcych i możliwościami ich wykorzystania w nauczaniu języka polskiego, przy uwzględnieniu jego specyfiki jako języka fleksyjnego;

- zaznajomienie słuchaczy z metodyką nauczania poszczególnych podsystemów języka;

- zaznajomienie słuchaczy z metodyką nauczania sprawności językowych;

Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences:

(in Polish) - wiedza o języku polskim (poziom szkoły średniej)

- kompetencje językowe

język polski – poziom rodzimego użytkownika polszczyzny;

dobra znajomość 2 języków obcych (przede wszystkim angielskiego)

Information on where to find course materials:

(in Polish) biblioteki naukowe

Methods of teaching for learning outcomes achievement:

(in Polish) wykład, lektura indywidualna, dyskusja w grupie

praca indywidualna poza godzinami kontaktowymi,

praca zespołowa w trakcie zajęć i poza godzinami kontaktowymi



Student workload (ECTS credits):

(in Polish) suma godzin 136

ETCS 3

Full description: (in Polish)

Podejścia, metody i techniki w nauczaniu języków obcych.

Podejście komunikacyjne – jego zalety i wady, w kontekście nauczania języka polskiego jako obcego. Metodyka zadaniowa. Strategie w procesie nauczania i uczenia się języka polskiego. Standardy nauczania języka polskiego jako obcego; programy nauczania. Dobór metod, technik, materiałów dydaktycznych. Metoda komplementarna / eklektyczna w nauczaniu języka polskiego jako obcego.

Miejsce i rola gramatyki w poszczególnych metodach nauczania języków obcych. Problem metajęzyka w nauczaniu gramatyki języka polskiego jako obcego w kontekście ważniejszych metod nauczania. Gramatyka pedagogiczna a gramatyka naukowa.

Metodyka nauczania gramatyki języka polskiego. Zjawiska centralne i peryferyczne w zakresie nauczania gramatyki. Zasady nauczania gramatyki: zasada analogii modeli gramatycznych; zasada kontrastowania (na wszystkich poziomach / podsystemach językowych); zasada funkcjonalności; zasada prymatu reguł podstawowych, zasada jasnego wyjaśniania reguł. Prezentacja struktur gramatycznych. Tzw. „miejsca trudne” w gramatyce polskiej. Kompetencja gramatyczna. Gramatyka a sprawności językowe. Typy ćwiczeń gramatycznych. Układ materiału gramatycznego w podręcznikach do języka polskiego jako obcego. Analiza praktycznych zastosowań materiałów dydaktycznych w nauczaniu gramatyki.

Metodyka nauczania słownictwa i frazeologii. Nazwy własne - metody i techniki nauczania nazw własnych. Słownictwo specjalistyczne. Kompetencja leksykalna. Pomoce do nauczania słownictwa polskiego. Typy ćwiczeń leksykalnych. Słownictwo a sprawności językowe. Analiza praktycznych zastosowań materiałów dydaktycznych w nauczaniu słownictwa i frazeologii. Słowniki w nauce języka polskiego jako obcego

Zasady i techniki nauczania wymowy polskiej – typy ćwiczeń fonetycznych. Zjawiska centralne i peryferyczne w zakresie nauczania wymowy polskiej. Trudności cudzoziemców w przyswajaniu wymowy polskiej. Dostępne materiały do nauczania wymowy. Wymowa a sprawności językowe.

Zasady i techniki nauczania ortografii polskiej – typy ćwiczeń ortograficznych. Trudności cudzoziemców w przyswajaniu ortografii polskiej. Dostępne materiały do nauczania ortografii. Ortografia a sprawności językowe.

Zasady i techniki nauczania poszczególnych sprawności językowych (rozumienia ze słuchu, mówienia, czytania, pisania). Komunikacja werbalna / niewerbalna. Metody nauczania języków obcych a poszczególne sprawności językowe.

Eksplikacja / objaśnianie błędnych struktur w wypowiedziach cudzoziemców i wskazanie przyczyn błędów: interferencja inter- i intralingwalna, niewłaściwa strategia, braki w zakresie kompetencji językowej, komunikacyjnej, socjokulturowej.

Bibliography: (in Polish)

N. Ananiewa, Nomen proprium jako składnik kształcenia polonistycznego, w: Nauczanie języka polskiego jako obcego i kultury polskiej w nowej rzeczywistości europejskiej..., s. 99-103.

G. Balkowska, Nauczanie wymowy polskiej w grupie wielojęzycznej, w: Wrocławska dyskusja..., s. 247-254.

Europejski system opisu kształcenia językowego. Uczenie się, nauczanie, ocenianie, Warszawa 2003.

A. Dąbrowska, M. Pasieka, Odyseci, badawcy i lekkoatleci. O błędach językowych studentów zaawansowanych, w: Polonistyka na świecie.., s. 96-109.

A. Dąbrowska, M. Pasieka, Szyk wyrazów i jego zaburzenia spowodowane błędami cudzoziemców. Wybrane zagadnienia, w: Wrocławska dyskusja..., s. 229-242.

A. Dąbrowska, M. Pasieka, Błąd językowy – niedostatek kompetencji, luka w sprawności czy niewłaściwa strategia?, w: Sprawności przede wszystkim..., s. 15-38.

Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie, Warszawa 2003.

Inne optyki. Nowe programy, nowe metody, nowe technologie w nauczaniu kultury polskiej i języka polskiego jako obcego, red. R. Cudak, J. Tambor, Katowice 2001.

L. A. Janda, Koncepcja przypadka i czasu w językach słowiańskich, Kraków 2004.

I. Janowska A., Przygotowanie kursu językowego – programy nauczania, w: Z zagadnień dydaktyki języka polskiego jako obcego..., s. 155-175.

Język polski jako obcy. Programy nauczania na tle badań współczesnej polszczyzny. Zbiór materiałów opracowanych przez Komisję Ekspertów MEN, red. W. Miodunka, Kraków 1997.

A. Karolczuk, Sposoby nauczania aspektu czasowników polskich, w: Wrocławska dyskusja o języku polskim..., s. 203-210.

A. Karolczuk, Szyk wyrazów w języku polskim: jak go opisywać i jak go uczyć, w: Nauczanie języka polskiego jako obcego i kultury polskiej w nowej rzeczywistości europejskiej..., s. 142-148.

H. Komorowska, Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa 2005.

L. Madelska, M. Warchoł-Schlottmann, Odkrywamy język polski. Gramatyka dla uczących (się) języka polskiego jako obcego. Hurra, Kraków 2008.

N. Nowakowska, Rola frazeologii w nauczaniu cudzoziemców języka polskiego, w: Wrocławska dyskusja..., s. 295-298.

A. Nowakowska, Problemy ortograficzne w nauczaniu cudzoziemców języka polskiego, „Poradnik Językowy” 1999, z.7, s. 45-50.

Nauczanie języka polskiego jako obcego i kultury polskiej w nowej rzeczywistości europejskiej. Materiały z VI Międzynarodowej Konferencji Glottodydaktycznej, red. P. Garncarek, Warszawa 2005.

E. Oberlan, Aspekt czasownika w nauczaniu początkujących, w: Wrocławska dyskusja o języku polskim..., s. 191-202.

Opisywanie, rozwijanie i testowanie znajomości języka polskiego jako obcego, Materiały z Międzynarodowej Konferencji Sekcji Glottodydaktycznej Stowarzyszenia „Bristol”, red. A. Seretny W. Martyniuk i E. Lipińska, Kraków 2004.

B. Ostromęcka-Frączak, Słowniki dydaktyczne do nauki języka polskiego jako obcego. Teoria i praktyka, w: Polonistyka w świecie..., s. 323-332.

P. Pałka, Związki frazeologiczne w perspektywie glottodydaktycznej, w: Wrocławska dyskusja..., s. 299-308.

Polonistyka w świecie. Nauczanie języka i kultury polskiej studentów zaawansowanych. Materiały z III Międzynarodowej Konferencji Stowarzyszenia „Bristol”, red. J. Mazur, Lublin 2000.

K. Popowa, Kilka uwag na temat nauczania frazeologii polskiej jako obcojęzycznej, w: Polonistyka w świecie ..., s. 365-371.

Program nauczania JPJO dla nauczycieli kierowanych do krajów na Wschodzie (Rosja,, Ukraina, Białoruś, Kazachstan), A. Dąbrowska, A. Burzyńska, U. Dobesz, M. Pasieka, CODN, Warszawa 2003.

J. Pyzik, Przygoda z gramatyką. Fleksja i słowotwórstwo imion. Ćwiczenia funkcjonalno-gramatyczne dla cudzoziemców, Kraków 2000.

J. Pyzik, Przygoda z gramatyką, Kraków 2006.

I. Sarnowska-Giefing, Głos onomasty w kwestii nauczania słownictwa, w: Nauczanie języka polskiego jako obcego i kultury polskiej w nowej rzeczywistości europejskiej..., s. 183-192.

A. Seretny, Najnowsze słownictwo polskie a nauczanie języka polskiego jako obcego, w: Współczesne odmiany języka narodowego, red. K. Michalewski, Łódź 2004, s. 409-416.

A. Seretny, Strategie uczenia się słownictwa języka polskiego przez cudzoziemców – badania wstępne, w: Nauczanie języka polskiego jako obcego i kultury polskiej w nowej rzeczywistości europejskiej ..., s. 193-202.

A. Seretny, E. Lipińska, ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków 2005.

A. Seretny, Metody nauczania języków obcych a nauczanie języka polskiego jako obcego, w: Z zagadnień dydaktyki języka polskiego jako obcego..., s. 131-154.

Sprawności przede wszystkim, red. A. Seretny, E. Lipinska, Kraków 2006.

Standardy wymagań egzaminacyjnych, Państwowa Komisja Poświadczania Znajomości Języka Polskiego Jako Obcego, MENiS, 2003.

W. T. Stefańczyk, Kategoria rodzaju gramatycznego we współczesnym języku polskim, w: Nauczanie języka polskiego jako obcego i kultury polskiej w nowej rzeczywistości europejskiej..., s. 203-208.

Sukcesy, problemy i wyzwania w nauczaniu języka polskiego jako obcego, red. A. Mielczarek, A. Roter-Bourkane, M. Zduniak-Wiktorowicz, Poznań 2014.

Wrocławska dyskusja o języku polskim jako obcym. Materiały z Międzynarodowej Konferencji Stowarzyszenia „Bristol”, pod red. A. Dąbrowskiej, Wydawnictwo WTN, Wrocław 2004,

Z zagadnień dydaktyki języka polskiego jako obcego, red. E. Lipińska i A. Seretny, Kraków 2006.

Learning outcomes: (in Polish)

słuchacz potrafi:

wykorzystywać w toku nauczania języka polskiego znajomość metod i technik nauczania języków obcych dostosowanych do specyfiki polszczyzny jako języka fleksyjnego

właściwie ocenić przydatność i skuteczność poznanych metod i technik w konkretnej sytuacji glottodydaktycznej - dokonać adekwatnych wyborów, przy uwzględnieniu potrzeb uczących się języka polskiego jako obcego

wykorzystać w toku nauczania znajomość sposobu funkcjonowania państwowego systemu certyfikacji języka polskiego jako obcego

wykorzystać w toku nauczania języka polskiego jako obcego znajomość standardów wymagań dla poszczególnych poziomów zaawansowania językowego w zakresie wymowy, ortografii, morfologii, składni, słownictwa, frazeologii

ocenić przydatność podręczników i materiałów dydaktycznych do nauczania języka polskiego jako obcego (w perspektywie zakreślonej przez Standardy wymagań egzaminacyjnych MEN, opis kształcenia językowego Rady Europy oraz programy nauczania języka polskiego jako obcego)

samodzielnie planować, przygotowywać i prowadzić lekcję / kurs języka polskiego jako obcego (zajęcia indywidualne / zajęcia w grupie), zgodnie z oczekiwaniami wobec nauczyciela języka polskiego jako obcego w kontekście Europejskiego systemu opisu kształcenia językowego

wykorzystywać prace naukowe z zakresu metodyki nauczania języków obcych (szczególnie metodyki nauczania języka polskiego jako obcego) i z zakresu językoznawstwa oraz oceniać ich przydatność w pracy lektora;

przygotować wystąpienia związane z rolą lektora języka polskiego (wprowadzenie do lekcji, polecenia, wyjaśnienia gramatyczne i leksykalne, omówienie wyników sprawdzianów i testów, ocena), posługując się przy tym naukową terminologią glottodydaktyczną (metodyczną) i gramatyczną (w języku łacińskim, polskim i językach obcych)

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

sprawność w zakresie glottodydaktycznej analizy tekstów cudzoziemców formułowanych w języku polskim, polegająca na trafnej interpretacji i ocenie błędów z wykorzystaniem stosownej terminologii

sprawność w zakresie przygotowania materiałów dydaktycznych (ćwiczenia / zadania / testy)

wartość merytoryczna konspektu lekcji / prezentacji

Classes in period "Academic year 2020/2021, winter semester" (past)

Time span: 2020-10-01 - 2021-02-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
classes, 30 hours more information
Coordinators: Izabela Wieczorek
Group instructors: Małgorzata Zduniak
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Graded credit
classes - Graded credit

Classes in period "Academic year 2021/2022, winter semestr" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-02-23
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
classes, 30 hours more information
Coordinators: Izabela Wieczorek
Group instructors: Małgorzata Zduniak
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Graded credit
classes - Graded credit

Classes in period "Academic year 2022/2023, winter semester" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-02-26
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
lecture, 40 hours more information
Coordinators: Izabela Wieczorek
Group instructors: Małgorzata Zduniak
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Graded credit
lecture - Graded credit

Classes in period "Academic year 2023/2024, winter semester" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-02-25
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
lecture, 40 hours more information
Coordinators: Izabela Wieczorek
Group instructors: Małgorzata Zduniak
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Graded credit
lecture - Graded credit
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)